Määräaikainen työsuhde ja raskaus

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen määräaikaisessa työsuhteessa, joka päättyy kesällä 2008. Saan tammikuun l2008 loppuun mennessä tietää, tuleeko viranhaltija takaisin vai ei. Jos hän ei tule, paikkaa on lupailtu minulle vakituiseksi. Minua vaivaa kuitenkin vauvakuume ja tiedän, että jos työpaikallani tiedetään minun olevan raskaana tammikuussa 2008, kun selviää, tuleeko viran haltija takaisin vai ei, minua ei oteta vakituiseksi työntekijäksi. Osaako joku sanoa, onko työnantajalla velvollisuus tarjoa tuota paikkaa vakituisena minulle, jos henkilö, jonka sijaisena olen ei tule takaisin? Vaikuttaako asiaan se, jäisinkö äitiyslomalle ennen nykyisen työsuhteeni loppumista vai en?

Kommentit (9)

Vierailija

Tuuleekotaas:

Lainaus:

Miksi ihmeessä suunnittelet lapsen tekoa nyt kun työsuhteesi on vaakalaudalla. Millä elätät lapsesi tulevaisuudessa, miehesikö rahoilla ?

Siirrä lapsenhakinta haavetta parilla vuodella, niin silloin sinulla on tulevaisuus varmemmalla pohjalla kuin jos nyt alat lasta yrittämään.

Järki käteen.

Meillä taitaa olla aika erilainen arvomaailma. :)

Minulla on siis jo kaksi lasta ja perhe on minulle yleisesti ottaen paljon tärkeämpi asia kuin ura. En ole enää ihan nuori, joten jos joskus kolmannen lapsen haluan, sitä ei loputtomasti voi lykätä. Meidän perheessä ei ole minun tai mieheni rahoja vaan perheen yhteiset rahat. Taloudellinen tilanteemme ei ole minun tuloistani kovin riippuvainen, pärjäisimme ihan hyvin taloudellisesti vaikka olisin uutta työpaikkaa etsiessäni välillä työttömänä. Minulla on myös hyvä koulutus, joten uskon löytäväni uuden työpaikan vaikkei minulle olisikaan vakituista työpaikkaa äitiyslomalle jäädessä. Haluaisin kuitenkin pitää tämän työn sillä pidän työstäni. Mutta todennäköisesti odotan kuitenkin, saan tietää jatkuuko tämä työsuhde vai ei.

Vierailija

Minua todellakin ihmetyttävät nämä ihmiset, joiden mielestä vain ns. toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa olevat " saisivat" tässä maassa tehdä lapsia.

Ei taida enää nykypäivänä olla niin, että ns. toistaiseksi voimassaoleva työsuhde (jota jotkut vakituiseksi nimittävät) olisi mikään tae siitä, että työt todellakin jatkuvat kun äiti on palannut vapailtaan takaisin töihin? Mikään ei tässä maailmassa ole " vakituista" , vaikka se ihmisille niin kovasti turvallisuuden tunnetta toisikin. Tärkeintä lienee yksilön kannalta, että pitää ammattitaitoaan yllä myös " lomien" aikana, oli sitten määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva työsuhde ollut ennen lomaa voimassa.

Alkuperäiselle sanoisin, että ota ihmeessä yhteyttä liittoon. Raskaus ei saa Suomen lain mukaan olla syy jatkamatta määräaikaista työsuhdetta (jos se muuten olisi jatkunut). Kannattaa siis pitää puolensa, mikäli vaan ko. työpaikassa olet kiinnostunut jatkamaan.

Vierailija

että jos olisin raskaana kun työpaikan jatko selviäisi ja pomo sen tietäisi niin mun työsuhdetta ei jatkettaisi, vaan tän paikan saisi sitten vakituisena se, joka tulisi mun tilalle. Mielestäni se olisi väärin sillä siinä vaiheessa olisin tehnyt tätä työtä sijaisena lähes kaksi vuotta. Tietääkö siis kukaan, onko työnantajalla joku velvollisuus tarjota paikkaa vakituiseksi mulle, jos se ihminen, jonka sijaisena olen ei tule takaisin?

Vierailija

nimensä mukaisesti määräaikainen. Paikkaa ei ole pakko tarjota sinulle.

Miksi ihmeessä suunnittelet lapsen tekoa nyt kun työsuhteesi on vaakalaudalla. Millä elätät lapsesi tulevaisuudessa, miehesikö rahoilla ?

Siirrä lapsenhakinta haavetta parilla vuodella, niin silloin sinulla on tulevaisuus varmemmalla pohjalla kuin jos nyt alat lasta yrittämään.

Järki käteen.

Vierailija

En tiedä millä alalla olet töissä, mutta opetusalalla kunnan palveluksessa, jolla siis itse työskentelen, ei työnantajalla ole mitään velvollisuutta vakinaistaa juuri sitä henkilöä, joka paikkaa on sattunut määräaikaisena hoitamaan. Voi siis palkata kenet sopivimmaksi näkee.

Vierailija

Meillä on valtion työehtosopimus. Kai sitä täytyy sitten malttaa odottaa kunnes saa tietää jatkosta ja toivoa että jatkoa tulee tälle työlle. Meillä ei siis tarvitse laittaa työpaikkoja mitenkään yleiseen hakuun eli jos tämä paikka vakinaistuisi niin mitä todennäköisimmin mun työsopimus vaan muutettaisiin toistaiseksi voimassaolevaksi.

Vierailija

Työnantaja ei saa syrjiä sinua raskauden takia. Näin sanoo tasa-arvolaki, joka koskee myös määräaikaisia työsopimuksia. tasa-arvo.fi sivuilta löytyy tietoa syrjinnästä. Jos kuulut ammattiliittoon, ota sinne yhteyttä. Valittaessa työntekijää työsuhteeseen oli se sitten määräaikainen tai vakituinen, raskaudella tai vanhemmuudella ei saa olla mitään tekemistä sen kanssa. Itse olen seurannut vierestä kuinka työnantaja syrjii raskaana olevaa määräaikaista työntekijää ja kehotin kyseistä henkilöä pyytämään liitosta apua, nyt juristi hoitaa asiaa. Jos et kuulu liittoon, voit ottaa yhteyttä tasa-arvovaltuutettuun. Tsemppiä!

Vierailija

Olen itse kans sitä mieltä, että työtilanteen takia en lapsentekoa lähde lykkäämään. Sain ekan lapseni kun olin määräaikaisessa työsuhteessa, joka tietenkään ei jatkunut sitä kahta vuotta kun olin poissa työelämästä lapsen takia. Nyt kun menin takaisin töihin sain kyllä heti uuden paikan, mutta taas määräaikaisen. Silti toinen lapsi on toiveissa vaikka heti. En jaksa lykätä lapsentekoa niin pitkään kun saisin vakipaikan, siihenhän voi mennä vuosia! Sitten eletään vaikka just niillä ns. miehen rahoilla, mitkä minäkin katson olevan perheen rahoja, onhan isäkin vastuussa lapsensa elättämisestä.

Vierailija

että määräaikaista työsuhdetta ei jatkettu / jatketa. Eli työsopimukseni päättyy 31.7.2007 eikä uutta sopimusta ole tiedossa. Nyt on menossa 6. peräkkäinen määräaikaisuus samassa paikassa (työtehtävä vaihtui ekan raskauden jälkeen), mutta kuten sanottua raskaana olevan palveluksia ei tarvita. Ekalla kerralla tilanne oli sama ja kun urputin asiasta (työsuhteiden ketjuttaminen) totesi pomo vain, että " eihän tässä mistään irtisanomisesta keskustella, määräaikainen työsuhde loppuu ilman irtisanomista" . Kelpasin kyllä taas töihin vanhempainvapaiden jälkeen.

Eipä yllätys, että seuraavaa työpaikkaa tämän vanhempainvapaan jälkeen etsiskelen pontevasti muulta suunnalta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat