Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikani oppii huonoja tapoja päiväkotikaverilta

Vierailija

Miten ottaisin asian esille vai otanko ollenkaan? Poikani on yleisesti alussa ainakin sivusta seuraaja ja hänelle kaverit ovat olleet aina tärkeitä, mielestäni vähän liiankin tärkeitä. Hän leikkii mieluiten vanhempien poikien kanssa ja päiväkodissa on yksi vuotta vanhempi poika, joka on hänen hyviä kavereitaan. Tämän pojan käytös on mielestäni huonoa, hän kiusaa pienempiä, puhuu rumia ja riehuu ja metelöi liikaa. Nyt poikani on alkanut kiusaamaan enemmän pikku sisaruksiaan ja kielenkäyttö on muuttunut huonompaan suuntaan. Tämä kaveri on keskimmäinen lapsi, jolla taitaa olla muitakin ongelmia, koska hän käy toimintaterapiassa.

Miten puuttuisin asiaan? Odotanko, että tämä kaveri menee ensi syksynä kouluun ja annan asian olla vai otanko puheeksi opettajien kanssa päiväkodilla?

Kommentit (6)

Vierailija

Vaatii tietysti työtä ja paljon.

Meillä käy kylässä yksi " hulikaaniperhe" ja sen pojat pistävät aina tuulemaan. Rikkovat leluja, huutavat kurkku suorana, sotkevat, tönivät eikä heillä ole oikeastaan mitään sääntöjä tai rajoja. Ovat vuoden pari vanhempia kuin tuo meidän.

Aluksi meidän poika lähti matkimaan näitä, mutta nykyään, poika 4-v. ei enää matki niin kovasti. Sanoo vain, että ei leluja saa rikkoa, ei saa lyödä jne. Kertailee siis tapahtumia minulle, kun vieraat lähteneet. Mutta aika paljon vaati pojalle selitellä silloin alkuunsa mitä saa tehdä ja mitä ei missään nimessä ei saa tehdä.

Vierailija

ainakin muutama " huonokäytöksinen lapsi" , mutta hekin ovat kuitenkin vaan lapsia.. Ja sekin on totta, että lapset ihailevat kavereitaan ja imevät heiltä tapoja ym..

Sinuna keskittyisin ennemmin siihen, että näytät lapsellesi, ettet salli kotona sellaista käytöstä. Aseta lapsella raja, jonka ylittämisestä seuraa jotakin ja ole tässä rajan asettamisessa tiukka ja johdonmukainen.

Lapsen kanssa kannattaa myös jutella joskus ihan rauhassa kahdestaa, miltä sellainen käytös mahtaa tuntua toisesta. Pohtia yhdessä, miltä lyöminen tai rumasti sanominen tuntuu ja miksi se tuntuu juuri siltä..

Häneltä kannattaa myös kysyä, että kiusaako/lyökö tämä kaveri lastasi hoidossa jne.. Ja lapselle kannattaa myös selittää, ettei kaverin lyömistä tms tarvitse sietää ja kerrot, miten hän voisi toimia tilanteessa.. Vaikkapa huutamalla, että " lopeta" ja poistumalla tilanteesta. Lapselle kannattaa myös selittää, että hoidossa kannattaa kertoa lyömiset ym aina aikuiselle..

Vierailija

Nyt päiväkodissa valittivat, että ratkoo ongelmia kavereiden kanssa nyrkkiä käyttämällä. Olin ihmeissäni kuullessani tästä. Olen nähnyt poikien leikkiä päiväkodissa ja aika rajulta näyttää. Hypitään toisen päälle ja painitaa oikein kunnolla. Siihen ei kukaan puutu ja olenkin ajatellut että on normaalia poikien leikkiä. Itselläni on kokemusta enemmän tytöistä.

Kun olen puhunut asiasta poikani kanssa kertoo, että joku muu teki väärin esim, huijasi ja sitten häntä syytettiin asiasta. Ei kai sitten osannut puolustaa itseään. Oli sitten tallaisesta tilanteesta joutunut jäähylle. Ymmärrän etteivät tädit voi muuta tehdä, jos poika itse ei osaa itseään puolustaa. Nyt sitten heiluttelee nyrkkiä. Tämä siis tapahtuu tilanteissa joissa tädit eivät ole paikalla. Yhdestäkään tilanteesta en ole saanut selitystä, vaikka olen kysellyt vaan vain yleisesti on sanottu, että poika heiluttaa nyrkkiään.

Tiedän, että näitä ongelmia tulee vain rajumpien poikien kanssa ei rauhallisten. Mitä siis tehdä? En voi kieltääkään leikkimästä joidenkin kanssa. Siitä päättävät päikyn tädit. Mutta nyt siis meidän poika on leimattu häiriköksi. Miksi ei ongelmia ole kotona tai niiden kavereiden kanssa, joita hän tapaa " vapaa-ajalla" ?

Vierailija

inen =(. En tiedä miten päiväkodin hlökunta voi asiaan puuttua. Itse olen kotona puhunut lapsilleni, että xxx käytös on rumaa, sitä ei kannata jäljitellä ja olen kehunut lapsiani kovasti, kun toimivat mielestäni " oikein" tilanteissa. Koska niinhän se on, että lapsesi tulevat aina olemaan " alttiita" tämmöisille lapsille, jotka ei toimi niin kauniisti tai niinkuin me äidit toivoisimme...

Vierailija

Kurja juttu. Voithan yrittää asiasta puhua esim. lastentarhanopettajan kanssa. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa että ei se mitään auta... jos yhtään lohduttaa niin tilanne ratkeaa kun tuo isompi kaveri lähtee kouluun. Tällä välin tee kaikkesi ja puutu ennen kaikkea oman lapsesi käytökseen. Muistuta hänelle mikä on oikein/väärin ja mikä on ns. hyvää käytöstä, niinkuin varmasti jo teetkin.

Omaan lapseesi VOIT vaikuttaa, muiden omiin et juurikaan.

Tsemppiä! Tiedän miten kurja tilanne tuo on koska olemme vastaavassa olleet.

Uusimmat

Suosituimmat