Jännittää: otan tänään sykemittarin käyttöön, kun lähden lenkille.

Vierailija

Mitä jos mulla onkin aivan surkea kunto sykkeen perusteella?



Sitten kyllä alkaa itkettämään, olen sentäs juossut n. 3krt/vko 45-60min lenkkejä mäkisessäkin maastossa.



T: se, joka eilen sovitteli sitä rintapantaa tissien PÄÄLLE

Kommentit (9)

Vierailija

OMA maksimisyke kannattaa määrittää ennenkuin lähtee sykeharjoittelua toteuttamaan. Minun maksimisykkeeni on 210.



Ja cooperin testin voi tosiaan juosta jos haluaa kuntonsa tietää: lämmittele ensin, juokse sitten tasamaalla 12 minuuttia TASAISTA vauhtia, ei mitään loppukirejä tms. Mittaa matka vaikkapa navigaattorin avulla tai auton matkamittarilla, tarkkuus on siinäkin ihan riittävä. Netistä löydät vertailuarvot. Kolmekymppisen naisen pitäisi muistaakseni juosta 2500 metriä että kunto olisi erinomainen.

Vierailija

Juuri sen takia treenien kestossa ja rasituksen määrässä pitää olla eroja. Jos aina liikut samoilla tehoilla, sykereservisi kapenee. Pitää siis treenata sekä maksimeilla että ihan minimitehoilla vaihtelevasti.

Kunnon kanssa sykkeillä ei välttämättä ole mitään tekemistä. yksilölliset erot ovat suuria. Enemmän kunnosta kertoo mm. sykkeen tasoittuminen rasituksen jälkeen tai maitohappojen määrä heti rasituksen jälkeen tehdyssä mittauksessa verrattuna muutaman minuutin päästä tehtyyn mittaukseen. Huonokuntoisilla ja liikuntaan tottumattomilla maitohapot pysyvät kehossa kauemmin.

Vierailija

tänään kun luin artikkelia siitä. Käyn 5krt vk 10 km lenkki. Mun kukkarolle tällä hetkellä liian kallista. Ainaki siinä oli halvin 99e. Onko edullisempia?

Vierailija

Kyllä mä olen käsittänyt Coopperin testin niin, että siinä pyritään juoksemaan 12 minuutin aikana niin pitkän matkan kuin vain suinkin pystyy. Totta kai siis myös loppukirin voi ottaa, jos voimia viimeisillä minuuteilla vielä siihen on. Urheilukentän ratakierros on paras tapa juosta Coopper.

Vierailija

Kun juoksin mielestäni hiljaa (=puhevauhtia), oli syke 70-85% maxsykkeestä. Matkalla oli tosin kohtalaisia mäkiäkin. Vain kävelyllä pääsin siihen 50-65% tasoon. Masentaa.



Tosin tän päivän lenkki oli erilainen siinä suhteessa, että mittailin vain 15min, koska sitten tein 10 x 40sek ylämäkispurtteja. Ja sitten se mittari vasta huusikin!



No, sitten testattiin kotona miehen kanssa, että mittaako mittari oikeaa sykettä: ikävä kyllä mittasi. Ja ehkä eniten masensi se, että miehen lepopulssi oli 45! No, hän tosin urheilee paljon, paljon enemmän kuin minä, mutta silti.



Ainoa lohtu tässä on kai nyt se, että viime viikolla mies sanoi ihan spontaanisti, että mun selluliitit on vähentyneet. Eli on tästä 9kk yrityksestä edes jtk hyötyä ollut...

Vierailija

Ensinnäkin, laita äänet siitä pois ;) Ja toiseksi, ne mittarin antamat laskennalliset maksimisykkeet ei välttämättä ole oikein, sun maksimi voi olla korkeampi kuin sen antama. Ainakin mulla on näin. Eli mittari laskee mulle iän perusteella maksimiksi 192, mutta oikeasti se on 195. Mitä vanhempi olet, sitä matalampi laskennallinen maksimi on. Todellisuus voi olla jotain muuta.



Yksilölliset erot on isoja, eikä ne aina kerro hyvästä/huonosta kunnosta. Mulla leposyke on kautta aikain ollut korkea (ja samoin maksimi). Kuitenkin mulla on oikeasti todella hyvä kunto kaikkien testien mukaan. Juokse vaikka coopperi huviksesi ja itke vasta sitten, jos siinä ei kunto kestä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat