Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

päiväuneton vauva..

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

alkaa kohta voimat loppua, meidän 3,5 kk ikäinen poikavauvamme ei nuku oikeastaan minkäänlaisia päiväunia, paitsi sylissä....kun laittaa vaunuihin nukkumaan, herää pahimmillaan jo 20 min päästä. Paitsi jos koko ajan liikuttaa vaunuja. Sisällä unet ovat n.30 min parhaimmillaan, paitsi jos nukutan sylissä tai istun vieressä. Vauva silloinkin heräilee, mutta kun näkee minut vieressä istumassa, voi hyvin nukahtaakin uudelleen. Sitten kiukkuaa kaiken valveillaolo aikansa. Eli meidän elämä on yhtä nukuttamista ja vauvan kantamista ympäri asuntoa. En saa nykyään hetken rauhaa. Yöt nukkuu vaihtelevasti, joskus herää vain kolme kertaa yössä, joskus jopa kuusi kertaa. Kiinteät ruoat on aloitettu maisteluilla. Tarvitsee myös usein rintaa rauhoittuakseen, eikä illalla nukahda kuin rinnalle ja yöt nukkuu vieressä. Aluksi vauva nukkui hyvin, mutta kaikki muuttui kun tuli 2kk täyteen. Tuttia ei suostu syömään eikä pullosta juomaan kuin ihan harvoin. Onko kohtalotovereita? Toivoa paremmasta???? Alkaa tosiaan olla hermot kireällä tuosta ainaisesta kiukkuamisesta ja kantamisesta. Kun olisi talo hoidettavana ja toinenkin lapsi joka tarvitsee huomiota....

kantoliinaankaan ei suostu..millä saan vauvan nukkumaan niin ettei tarvitse vieressä päivystää??

Kommentit (8)

Vierailija

Alkoi siinä 2 kk paikkeilla ja meni ohi reilun 4 kk iässä. Eli ennen pitkiä päiväunia nukkunut vauva ei nukkunut päivällä enää kuin pieniä pätkiä (15-30 min) ellei sitten antanut nukkua sylissä.

Meillä se siis meni ohi siinä vaiheessa kun alkoi jotain rytmiä muodostumaan. Eli kiinteiden aloittamisen myötä saatiin päivään jotain rytmiä ja sitten yhtäkkiä päiväunetkin taas alkoivat sujua, sen jälkeen nukkui säännöllisesti kahdet lyhyet päiväunet (45 min) ja keskipäivällä yhdet pidemmät unet (3 h). Eikä enää edes suostunut nukkumaan sylissä vaan kitisi kunnes pääsi sänkyyn tai vaunuihin.

En tiedä mistä tuo vaihe johtui. Alkoiko maailma olla liian mielenkiintoinen, eikö maito pitänyt enää nälkää vai oliko vaan itsekin etsimässä rytmiä.

Vierailija

Meillä sama homma ja oon aivan äärimmäisen kyllästyny tähän! Lapsi nyt 4kk ja ainaki pari kuukautta on ollu tällasta. Nukkuu päivän aikana n.neljät päiväunet, kesto 15-30min. Ihan vauvana se kuitenki nukkui vielä vaunuissa tosi pitkät unet. Mutta ei oo pariin kuukauteen tehny sitäkään. On kyllä hiljaa ku vaunut liikkuu, mutta ei nuku puolta tuntia pidempään. Joo, tuttia syö, mutta se ei auta pätkääkään siihen nukkumiseen. Nukkuu omassa sängyssä, sylissä, sitterissä, siis ihan missä vaan, mutta unet ei silti oo yhtään pidemmät. Ja sit se on kaiken lisäks niin huomionkipee, että hereillä ollessaan ei toivoakaan että voisin edes käydä vessassa rauhassa!

Ärsyttävintä on se, että lapsi on sitten koko ajan niin hemmetin kiukkuinen. Nukkuu toki yöt hyvin, menee jo kahdeksalta nukkumaan ja herää ehkä kerran yössä, joskus ei sitäkään. Mutta silti tuntuu, etten jaksa tätä. Ja tosi raivostuttavaa on, ku ihmiset ei oikeesti ymmärrä miten paskamaista tää tällanen on. Kehuu vaan miten hyvä kun lapsi nukkuu yöllä. Joo, onhan se. Mutta mun koko elämä on tällä hetkellä sitä, että oon KOKO AJAN vauvan kanssa. Mulla ei oo hetken rauhaa päivisin. En pysty tekemään ruokaa, siivoomaan, pesemään pyykkiä. En mitään. Vessassa käyn ja siitä alkaa huuto samantien.

Noh, itsepä olen tieni valinnut :D Toivotaan, että meillä kaikilla helpottais tän asian kans joskus!

-Larsku

Vierailija

Ei nukkunut kuin sylissä tissi suussa tai liikkuvissa vaunuissa. Silloin oli onneksi aikaa istua päivät pitkät vauva sylissä. Tämä kuopus on onneksi vähän helpompi, mutta pätkissä nukkuu hänkin, 45 min kerralla ilman vaunujen liikettä on maksimi, mutta nukahtaa sentään helposti. Kolmen tunnin päiväunia on ihan pakko vähän kadehtia.

Vierailija

Kuten Soli80 edellä jo ehdottikin, kannattaa ehdottomasti kokeilla kantoliinaa.

Oma vauvani nyt vähän reilu 2kk, ja nukkuu pitkiä päiväunia kantoliinassa, sisällä tai ulkona. Ulkona nukkuu myös vaunuissa, jos niitä heijaa koko ajan (käytännössä mahdollista vain kun itse ulkoilen keskimmäisen kanssa). Sylissä nukkuu kyllä, mutta pieniä pätkiä kerrallaan, sängylle on ihan turha edes yrittää laskea.

Kantoliinaan nukahtaa parissa minuutissa ja nukkuu välillä kolmekin tuntia. Saan tehtyä kotitöitä, seurusteltua lasten kanssa, luettua keskimmäiselle ja vaikka surffailtua netissä. ;) Nytkin vauva liinassa nukkumassa.

Uskon, että aikanaan oppii nukkumaan päikkäreitä paikallaan olevissa vaunuissa tai sisällä sängyllä, mutta vielä pitää saada olla kiinni äidissä. Keskimmäiseni siirtyi liinaunista vaunuihin/sängylle suunnilleen vuoden vanhana, joku toinen vauva voi olla valmis paljon aiemminkin. Vähän isomman vauvan voi saada liinaan nukahtamisen jälkeen laskettua sängyllekin jatkamaan unia, mutta meillä ei ainakaan vielä se onnistu.

Trikooliina on helppo sitoa (toki vaatii pienen harjoittelun) ja niitä saa edullisesti, kannattaa kokeilla.

t. frilla ja liinavauva Elsa

Vierailija

Itse olen myös väsynyt meidän tilanteeseen. Kolmas muksumme, 4,5kk on samoin päiväuneton :(

Nukkuisihan hän, rinta suussa sylissä tai sängyssä äidin kainalossa. Ulkona saattaa nukahtaa vaunuihin ihan ilman liikettäkin, mutta nuku ei. Viimeistään puoli tuntia nukahtamisen jälkeen hän herää, eikä nukahda enää. Samoin sisällä. Tuurilla voi imeä tuttia ja nukahtaa vaunuihin hytkytyksellä tai ilman. Mutta unet kestää max. 30min. Eli minullakin menee päivät yrittäessä nukuttaa itkuista ja väsynyttä vauvaani. Viimeksi hän on nukkunut vaunuissa ulkona 2 tuntia jouluaattona. Samoin hänkin nukkui alle 2-kuisena oikein hyvin esim. ulkosalla.

Ihmettelen kovasti, miten oon kestänyt tätä näin kauan. Osan tekee kyllä senkin, että mies on talviaikaan aika paljon kotosalla, hän on siis hoitanut isommat ja miulla aika mennyt vauvaa nukutellessa. Mutta nyt viime päivinä on tämä rumba alkanut oikeasti jo tuntumaan hermoissa :(

Imemisen tarve vauvalla on valtava, kaikki menee suuhun imettäväksi ylähuulesta lähtien. Tuttikin, mutta vain hetken. Rintaa hän saa päivin ja öin milloin haluaa ja maitoa tulee, joten masun vajeesta tässä ei ole kyse. Virkeänä hän on iloinen ja tyytyväinen. Öisin hän siis köllöttää kainalossani tissi tuttinaan, näitä öitä olen kyllä " kestänyt" vielä, kun oon saanut itsekin nukuttua.

Jos jotain positiivista, niin yhtään yötä en ole joutunut vauvan kanssa valvomaan, mutta tämä on kyllä ensimmäinen vauva meillä, joka ei päivisin nuku.

-piias- ja Ilona

Vierailija

ja ihan pikkuvauvana nukkui siinä hyvin myös sisällä. Se oli vaihtoehto vauva sylissä istumiselle. ;) Isompana alkoi herätä liinassakin, jos ei ollut koko ajan liikkeessä, eli istua ei passannut. Kaksiossa ei oikein riittänyt neliöt jatkuvaan kävelyyn.

Muuten liina on kyllä pelastanut monesta pulasta, ja on ihanan läheinen " kulkuneuvo" myös helpomman kuopuksen kanssa, joka ei sitä välttämättä tarvitse.

Päiväuneton esikoinen on muuten tosi herkkä lapsi edelleen, ja kaipaa nyt kolmevuotiaanakin paljon isin ja äitin henkistä tukea. Vauvana sama ominaisuus ilmeni juuri noissa uniasioissa ja monessa muussakin. Temperamenttiasioita nämä.

Vierailija

oli samanlaiset päiväunettomat vauvat. Kumpikin sai avun kantoliinasta, jossa vauva veteli n. 2-3h unet. Sen jälkeen alkoivat nukkumaan vaunuissa ja muuallakin, kun päiväunirytmi vakiintui. Olisikohan liinasta apua teilläkin? Ainakaan ei tarvitsisi sylissä kantaa kokoajan, kun voit laittaa vauvan liinaan. Jää kädet vapaaksi muuhunkin elämään :) Kokeile ainakin, ei se liina missään nimessä ainakaan tilannetta pahenna!

Vierailija

Meidän tyttö on ollut alusta asti tosi huono nukkuja, otti pienenpänäkin vain vartin tirsoja silloin tällöin, nykyäänkin uni tulee vain kantoliinassa tai jos vaunut on liikkeellä, tällöinkin nukkuu puolen tunnin pätkiä ja kokonaiskestoksi päiväunille tulee maksimissaan 2 tuntia, se on jo hyvin meillä kun ennen ei nukkunut päivän aikana sitäkään:/ Pienempänä kiukkusi päivät pitkät mutta nykyään on vähistä unista huolimatta iloinen tyttö.

Oma aika on kyllä kortilla kun ei levähtää päikkäreiden aikana.

Yöt ovat yhtä huonoja, tyttö herää tunnin, maksimissaan kahden välein ja se tutti ei ole ikinä meillä kelvannut..tissi on kyllä maailman ihanin asia;)

Ikinä ei ole meidän neiti nukahtanut mihinkään tuosta noin vaan itsekseen ja ikää on nyt 6kk..

Uusimmat

Suosituimmat