Päiväkotien ruoan laadusta.

Vierailija

Järkytyin tänään kun vein lapset päiväkotiin aamulla. Heillä oli siellä tarjolla aamupalaa, ja se oli kyllä... miten sen nyt sanoisin... askeettinen. Veteen keittettyä ruispuuroa, maitoa, jotain vaaleaa mautonta leipää jonka päällä voita ja KEITETTYÄ PORKKANAA SIIVUINA. Siis häh, keitettyä porkkanaa? Tulisikohan kunnanisiltä tuollainen aamupala syötyä?

Olenhan joka ikinen aamu vienyt lapset sinne aamupalalle, mutta jotenkin en koskaan ole pysähtynyt katsomaan mitä siellä syödään. Nyt veti kyllä sanattomaksi. Isompi poikani aina sanoo että päiväkodin aamupala on pahaa ja hän haluaisi mieluummin syödä kotona, ja olen aina sanonut että höpönhöpön ja liirumlaarum. Mutta nyt kyllä ymmärrän mitä hän tarkoittaa. Ei mitään tuoretta ja piristävää ja aamuun herättävää. En kokoliihaleikkeleitä vaadikaan, mutta miten olisi vaikka kurkkuviipaleet tai juusto?

Aion kyllä viedä tätä asiaa eteenpäin, olen niin suutuksissa lasten puolesta kun joutuvat syömään tuollaista.

Kommentit (7)

Vierailija

olen itse ollut päiväkotien keittiöissä. Noudatamme tiettyä listaa. Aamupalat vaihtelevat hurjasti ja tarjoilu riippuu paljon myös henkilökunnasta.

Välillä hävetti laittaa tarjolle työkaverin tekemää ruokaa, kun itse en mene sieltä mistä aita on matalin.

Minä leivoin aamupalalle leivät itse, tein salaattikastikkeet lounaalle jne, johon ei oltu ennen minua totuttu.

Tuo aamianen kuulosti muuten ihan normaalilta, mutta leikkele puuttui ja porkkana on yleensä ns tuorepala. Olitko varma, että ne oli keitettyjä?

Vierailija

siis tuon aamiaismenun kirjoittaja. Meillä siis kyseessä täysin yksityinen, kannatusyhdistyksen pyörittämä päiväkoti, joten kunnalla saattaa olla erilaiset kriteerit ruokien suhteen. Olisi kiva, jos joku muukin laittaisi listoja mistä aamupala koostuu missäkin päiväkodissa, että ap saisi vähän lisää infoa. Mutta ei varmasti ole tarkoitus, että kunnallisessa päiväkodissa on noin onneton aamupala kasvaville lapsille. Ja sitäpaitsi täytyyhän ruokaa saada lisää niin paljon kuin haluaa.

VOithan ap etsiä vähän ravintotietoutta ja sitä kuuluisaa ruoka-aineympyrää asiasi tueksi ennenkuin juttelet päiväkodille asiasta.

Vierailija

Se, että ruoka on maukasta, kauniisti katettu ja on ruokarauha, on erittäin tärkeätä ja sen kannattaa opetaa jo lapsille.

Meidän tytön hoidossa on taas ruoka-asiat mallillaan. Kurkkaan aina aamulla aamiaishuoneeseen ja näky on kyllä sellainen, että tekisi itsekin mieli mennä syömään:

-kokojyväsämpylää/ruisleipää

-juusto

-kinkkua

-tomaattiviipaleita

-kurkkuviipaleita

-appelsiinilohkoja

-porkkanaa

-puuro+marjoja

-maito

Ja nämä kaikki oli siis yhdellä kertaa, vaihtelee toki päivittäin. joskus on puuron sijasta mysliä ja jogurttia. Voi olla lisukkeena paprikaa, päärynää,manteleita jne.

Eli siis ap: ota asia puheeksi ja pidä lapsiesi puolta myös ravintoasioissa.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

-kokojyväsämpylää/ruisleipää

-juusto

-kinkkua

-tomaattiviipaleita

-kurkkuviipaleita

-appelsiinilohkoja

-porkkanaa

-puuro+marjoja

-maito

Kun edes puolet tuosta olisi niin sehän olisi jo hienoa. Meidän päiväkodilla ollaan ensinnäkin aivan kauhean tarkkoja siitä, että ilmoitetaan jos lapsi ei ole jollain aterialla. Esim. aamiaisella. Ettei mene ruokaa hukkaan. Sitä veteen keitettyä puuroakin on joskus niin vähän, että kattilan pohjalta kaavitaan viimeisiä tippoja jos tulee vain vähän ennen aamiaisajan loppua. Ihan kuin puuro olisi niin kallista, että sitä ei voisi joka aamu keittää senverran reilusti että kaikille varmasti on tarpeeksi jos joku vaikka on nälkäinen ja haluaa santsata, tai jos tuleekin joku jota ei ole otettu huomioon pääluvussa.

Äh, olen ihan tosi raivona tästä jutusta nyt. Olen jo laittanut palautetta kaupunkimme keskuskeittiölle, ja aion vielä marmattaa asiasta päiväkodin johtajallekin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat