Koirat

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei kaikille,

Minulla on kotona kaksi ja puoli vuotias novascotiannoutaja, erittäin vikkelä ja villi, mutta hyväluontoinen koira muuten.

Minulla tulossa vauva joulukuussa, rv nyt 25+3.

Kertokaa minulle miten olette tulleet toimeen vauvan ja koiran kanssa, miten tutustuminen onnistui, hyviä kikkoja? Oletko kenties joutunut luopumaan lemmikistäsi? Kaikki vain mikä tulee mieleen, olisin kiitollinen.

Kommentit (4)

Vierailija

Meillä ei kotona omia lapsia vielä ole, mutta toimin perhepäivähoitajana joten muiden lapsia kyllä pyörii täällä päivisin. Meillä on myös vuoden ikäinen collietyttö, joka on suhtautunut hoitolapsiin aina todella hyvin. Paimenkoira kun on, se paimentaa pikkuisia. Jos ne itkee, se tulee juosten paikalle ja katsoo minua odottavasti. Jos lapset nukkuu, se nukkuu itse oven takana vartioimassa, ja jos makkarista alkaa kuulua ääniä, se tulee hakemaan minut. Hauvan ja lasten kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Kun meille joskus omia lapsiakin tulee, on haukku jo tottunut niihin. :) Kaikki menee yleensä hyvin, kunhan muistaa huomioida koiraa myös lapsen syntymän jälkeen, ja tehdä sen kanssa samoja juttuja kuin ennenkin.

Vierailija

Ajattelin odotusaikana, että vanhemman koiran kanssa voisi tulla jossain vaiheessa ongelmia, mutta kaikki meni loistavasti. Me ei tehty mitään erikoista koirien ja vauvan tutustuttamiseksi, vaan kotiin tullessa tervehdittiin koirat normaalisti ja laskettiin vauvan kaukalo olohuoneen lattialle, ja koirat saivat käydä haistelemassa. Aluksi koirat vähän ihmettelivät, jos vauva ääntelehti tai itki, mutta tosi nopeasti olivat ihan kuin aina olisi ollut vauva talossa.

Silloin kun vauva lähti liikkeelle, ja tietysti otti kovalla nyrkkiotteella koiran karvoista kiinni, koirat saattoivat vähän murahtaa ja lähteä sitten pois. Koskaan ei jätetty koiria ja lasta samaan tilaan keskenään, koska kumpaankaan ei oikeasti voi luottaa. Aika äkkiä koirat oppivat siirtymään kauemmas jo silloin kun "pikku riiviö" lähti lähestymään niitä.

Itse olen "koiraihminen" henkeen ja vereen, erilaiset koiraharrastukset ovat aina kuuluneet elämääni, joten minulle ei tullut mieleenkään luopua koirista lasten vuoksi. Eri asia tietysti olisi ollut, jos lapsilla olisi ollut pahat allergiat tai koirat olisivat oikeasti olleet aggressiivisia. Minulla on monta samanhenkistä koiraharrastajaa kaverina, enkä ole keneltäkään kuullut, että olisivat luopuneet koirasta lapsen takia. Enemmän kuulee ongelmia tulleen sellaisissa perheissä, jossa koiran ja ihmiseen johtajuudessa on ongelmia ja/tai koira unohdetaan lapsen synnyttyä eikä enää sen kanssa tehdä mitään.

Vierailija

Meillä on poika 9kk sekä brasilian terrieri 3v uros. Koira tuli meille melko tasan vuosi sitten, eli hiukan ennen pojan syntymää. Koira oli ongelmatapaus, jonka kanssa teemme vieläkin töitä.

Meillä on kuitenkin ollut onnea mukana. Koiralla on äärimmäisen ihana luonne. Se on kiltti, hellä ja rakastava omalle perheelle. Vaikka sen kanssa onkin ollut alussa suuria ongelmia, mikään niistä ei kohdistunut lapseen tai kärjistynyt pojan syntymän jälkeen.

Koiramme on lasta kohtaan pikemminkin utelias kuin uhkaava. Se nuuskii varovasti ja tulee rauhassa luokse. Muuten se kyllä on liiankin energinen ja minusta joskus raivostuttavan vilivilperi. Ensimmäiset yöt vauvan kotiuduttua olivat sikäli hankalia, että koira olisi mielellään itse hoitanut lasta. Jokainen pienikin parkaisu hälytti koiran paikalle, joka nousi kahdelle jalalle kurkkimaan pinnasänkyyn.

Ongelmana oli siis koiran huolehtivaisuus :) Meni useammankin kuukauden (3?) ennen kuin koira oppi luottamaan muihin ihmisiin vauvan hoidossa kuin minuun ja mieheeni. Me saimme kyllä pidellä huutavaakin nyyttiä sylissä rauhassa, mutta heti, kun esim. mummo otti pojan hetkeksi, koira ampaisi paikalle ja vahti haukkana. Ei käyttäytynyt huonosti, mutta vahti. Jos lapsi alkoi itkeä, koira juoksi kamalaa höökyä minun tai mieheni luo ja repi meidät vaikka lahkeesta paikalle.

Nyt, kun poika seikkailee lattialla ja tutkii kaikkea, on koira pikemminkin lapselle kaveri kuin lemmikki. Yhdeksänkuisemme osaa näppärästi vieritellä palloa koiran kanssa. Molemmat nauttivat toistensa seurasta. On kuin meille olisikin tullut kerralla kaksi lasta :) Myös rapsutteluharjoituksiin koiramme on suhtautunut yllättävän hyvin. Minä olin aluksi hiukan huolissani, koska koirallamme on taipumusta ärhäkkyyteen, joten en osannut yhtään sanoa, kuinka se reagoi lapsen tukistamiseen. Koira vain makaa kiltisti aloillaan, kun poika ottaa korvasta kiinni ja vetää. Jos homma menee liian rajuksi koiran mieleen, se siirtyy varovasti kauemmas.

Enää ei pelota jättää lasta yksin lattialle, voin jopa itse istua sohvalla :)

Tietenkään koiraa ja lasta en keskenään jätä. Koira on kuitenkin koira ja täysin arvaamaton eläin.

Mutta yleensä koirat suhtautuvat lapsiin samalla tavalla kuin pentuihin. Ne haistavat, että se on pieni ja avuton, sille ei tehdä pahaa. Muistatko miltä koira tuoksuu pentuna? Lapsi tuoksuu samalle koiran nenään. Se haju on ikään kuin merkki otsassa "en uhkaa sinua".

Toki on koiria, jotka eivät tule toimeen lasten kanssa. Vanhempieni koira juoksee lasta karkuun. Sen pidän erossa lapsesta, koska se ei selvästikään osaa suhtautua uuteen tulokkaaseen. Ei tiedä, mitä kävisi, jos yhteentörmäys pääsisi tapahtumaan.

Mutta sinä tunnet koirasi parhaiten. Mieti sen luonnetta ja yritä olla alusta asti ennakkoluuloton. Mikä ei tietenkään tarkoita vastasyntyneen laittamista koiran nenän eteen ilman minkäänlaista varoitusta ;P Minä olin aluksi ylisuojeleva lapseni suhteen ja joskus vieläkin huomaan ylireagoivani täysin harmittomiin tilanteisiin. Mutta parempi kai sekin kuin huomata, että koira söi lapsen pään? :)

Käy koiran kanssa myös kahdenkeskisillä lenkeillä! Koira kokee, ettei sitä ole hylätty.

Sirre

Vanha topic, mutta meillä ensin totuteltiin koiraa lapsiin siten, että koiralla oli kuonokoppa, jotta ei vahingossakaan mitään tapahdu. Ei koira edes murissut tai mitään, mutta varmuuden vakuudeksi kuitenkin. Lopulta tottui nopeasti ja ei oikeastaan ollu missään vaiheessa mitään ongelmia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat