Auttakaa, jännittää milloin pitää lähteä synnärille!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Esikoinen syntyi kolme vuotta sitten viisi tuntia vesien lorahduksen jälkeen (kipuja oli ehkä nelisen tuntia). Kakkonen syntyi sitten kaksi vuotta sitten kaksi viikkoa yliaikaisena käynnistyksellä, synnytyksen kesto oli vain reilu kaksi tuntia.

Oikeasti pelottaa se, miten osaan lähteä oikeaan aikaan sairaalaan. Kun esikoisen aikana meni kotona lapsivedet, olin jo sairaalaan päästessä sen verran hyvin auki (lähes ilman kipuja) että pääsin heti saliin. Minulla ensimmäisistä kivuista synnytykseen ei tosiaan ole mennyt montaa tuntia joten pitääköhän lähteä heti kun alkaa tuntumaan? Matkaa sairaalaan on puoli tuntia ja sitä ennen pitää hommata paikalle lastenhoitaja (hänellä menee 0,5-1 h mutta voin toki lähteä taksilla ennen miestäkin sinne).

Mikä se supistusten väli on milloin yleensä neuvotaan lähtemään sairaalaan?

Kommentit (2)

Vierailija

Mulla esikoinen syntyi n. 4 tunnissa. Ensisynnyttäjänä en tajunnut ajoissa lähteä ja piipaalla mentiin lopulta ja lujaa. Mulla alkoi tosin ihan oikeasti kipeillä supistuksilla ja synnytys vaan yksinkertaisesti eteni älyttömän vauhdikkaasti. Sairaalassa pääsin heti vaan tuuppaamaan lapsukaisen ulos.

Nyt toinen on tulossa. Matkaa sairaalaan on enemmän kun olemme muuttaneet ja lastenhoitajakin olisi kiva saada paikalle (tai lapsi olisi kiva ehtiä viedä hotioon). Hirvittää, jos kaikki on tunnissa tai parissa ohi, kun pelkkä sairaalamatka kestää 50min ;-)

Mulla on vielä vkolla 37 synnytystapa-arvio juuri tästä syystä. Joskus ovat jopa käynnistelleet jos kaikki näyttää valmiilta. Kaikki hoitajat ja lääkärit ovat kyllä sanoneet, että välittömästi pitää lähteä kun ensimmäinen " oire" tulee.

Vierailija

kerron omista kokemuksistani..

ensimmäinen synnytys meni mielestäni " normaalin" kaavan mukaan pari tuntia kotona säännöllisiä supistuksia noin viiden minuutin välein , suihkun kautta sairaalaan (laskettuna päivänä). 7h päästä lapsi syntyi.

toinen synnytys kuuden vuoden päästä olikin sitten tosi nopea. kävin aamulla lääkärissä yliaikaseurannasssa ja sanoi että menee vielä viikko..

kotiin tullessani oli supisteluja, mutta ei kivuliaita vaan samoja joita ollu jo pariviikkoa, joten en osannu ajatella sen enempää. tarkoituksena oli lähteä kauppaan, mutta sanoin miehelleni että pitäisköhän kuitenkin soittaa synnärille..soitin ..käskivät olla kotona ja seurata tilannetta.

päätimme kuitenkin ,että viedään esikoinen nyt kuitenkin varmuudenvuoksi hoitoon siskolleni. juutuimme matkalla kehä 1lle ruuhkaan,sielä oli kolari. pieni paniikki meinas nousta pintaan sillä supistukset tiheni mutta lohduttelin itseäni kun eivät olleet vielä kivuliaita.

saatiin vietyä poika ja tunninpäästä oltiin synnärillä.

autosta noustessa tunsin kipua, mutta kävelin vielä reippaasti itse osastolle . kun minut otettiin vastaan kivut yllätti täysin en voinut enää kävellä vaan tuskailin sängyssä ja vietiin heti suoraan ensimmäisenä vapautuvaan synnytys huoneeseen ja synnytys oli täydessä vauhdissa. puolituntia saapumisestani olimme saaneet toisen pojan. kaikki nopeasti ohi, jäi eväätkin mieheltä syömättä.

nyt kolmatta vauvaa odottaessani sain lääkäriltä määräyksen lähteä heti tarkistuttamaan tilanteen kun supistelee säännölliseti. joten en suosittele viivyttelemistä ,vaan parempi mennä ajoissa, kyllä lähettävät takaisin jos väärä hälytys

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat