Itsetehty ruoka vauvalle

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kuinka paljon voi lapselle antaa itsetehtyä ruokaa verrattuna kaupan sapuskaan? Eli kun kaupan purkissa on 125g sosetta, mutta siinä on melkein puolet vettä. Jos tekee itse ruokaa niin veden määrä on paljon pienempi tai muutenhan ruoka on liian löysää. Niin voiko omatekemää ruokaa antaa myös tuon 125g vai minkä verran sitä uskaltaisi antaa? Omatekemässä ruuassahan on energiaa, proteiineja ym. enemmän, koska se on ns. täyttä tavaraa eikä puolet vettä puolet ruokaa, kuten valmisruoka. Liihooko lapsi siten liikaa?

Olipa vaikea selostus, mutta toivottavasti joku ymmärsi mitä yritin kysyä.

Blue ja vauva 7kk

Kommentit (5)

Vierailija

Älä nyt hyvä ihminen mittaa paljon lapsesi syö jos kerta syö hyvin. Lapsi ruokitaan kylläiseksi on se sitten kuinka paljon tahansa. Eri asia on se mitä syöttää! Isompana sitten voi huolestua tuosta lihomisesta jos menee herkkuja liikaa. Onhan se totta että nuorten ja lasten lihavuus on kasvussa, mutta vauvan ruokailua tämä asia ei kosketa lainkaan!

Vierailija

Hei

itse olen käyttänyt niitä valmiita purkkeja ihan vaan osviittana. Esim tehnyt omatekoista ruokaa kaupan purkkeihin, niin suunnilleen tietää määrät. Toisaalta, jos käyttää aina samaa lautasta tai kulhoa, siitä jo näkee muutaman kerran jälkeen, että mikä määrä on minkä verran. Eikä kannata ravintoarvoja laskeskella liian tarkkaan. Kasviksia monipuolisesti, perunaa, riisiä tai pastaa, noin ruokalusikallinen lihaa, kalaa tai kanaa per annos ja lisäksi loraus öljyä. Sitä käskivät neuvolassa lisäämään. Samoin neuvolasta sain ohjeen, että noin rkl sitä proteiinipitoista per annos. Ainakin meidän poika syö oikeastaan aina tasan saman määrän, ihme kyllä. Ja kyllähän niihin itsetehtyihinkin tulee vettä, minä ainakin olen laittanut näppituntumalla tekovaiheessa vettä. Täytyy vaan vähän miettiä, että paksuus on sopiva. Jos on liian " kittiä" , ei meinaa mennä alas :) Meidän poika nyt 8 kk ja olen tehnyt itse ruokia 4 kuukautisesta alkaen. Siis toki annan myös kaupan murkinoita välillä, ihan jo monipuolisuuden takia. Kyllä siihenkin hommaan rutiini tulee, kun harjoittelee. Itsekin mietin alussa liiankin tarkkaan, että onko ruoka nyt oikeanlaista. Enää en:) Hauskoja kokkailuja!

Vierailija

Eli kyllä lapselle pitää antaa ruokaa niin paljon kuin hän syö. Lapsella ei ole sellaista, että hän söisi vain huvikseen vaan syö juuri niin paljon kuin tarvitsee. Et voi näin pienellä huolestua siitä, että lihoisi liikaa... Eli anna vaan vaikka se 125g jos syö. Meillä menee kyllä pojan suu kiinni kun on täynnä.

Vierailija

kyllä lapsi sitten lopettaa syömisen, kun on täynnä eikä tarvitse enempää. Lapsi syö tasan sen mitä tarvitsee kasvaakseen ja kehittyäkseen.

Vierailija

varsinkin kun ruoka on vielä pelkästään kasvismössöä lihan kanssa eikä mitään herkkuja..tuon ikäisenä poikamme söi noin yhden keskikokoisen perunan (+porkkanaa tms+liha) aterialla..kyllä lapsi sitten kertoo milloin on masu täynnä, ei tuon ikäinen syö pelkästä syömisen ilosta tai ahneudesta...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat