SYÖMISHÄIRIÖ, vastaavia kokemuksia!?!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Onko kenenkään vauvalla ollut totaalista kieltäytymistä lusikalla syömisestä ja miten saitte syömisen onnistumaan loppujen lopuksi?

Meidän vauva 6kk ei syö itse. Kaikki ovat saaneet alkunsa eri hoidoista ja asioista syntymän jälkeen. Ongelma on jälkiseurausta kovasta oksentelusta ja närästyksestä. Vauva pistää huulet yhteen ja jos jotain sattuu suuhun saamaan niin saattaa yökkiä joskus jopa oksentaa. Syöminen on toivotonta ja todella turhauttavaa. Vauvalla on gastrostooma minkä kautta sitten laitetaan ravinto mahaan ja siihen sitä on pitänyt turvautua kun muutoin jäisi ruoat syömättä. Tarvitsisin tietoa, onko kenelläkään ollut vastaavia kokemuksia ja miten niistä selvitty. Tässä tosiaan todella lyhyessä kaavassa asian ydin.

Kommentit (7)

Vierailija

Hei,

olen tänne jo aiemminkin kirjoitellut meidän kasvuongelmista ja kiinteiden tökkimisestä, eli tähän aiheeseen liittyvät kokemukset ovat myös meille kiinnostavia.

Jotenkin en nyt täysin ymmärrä miten 6 kk ikäisen edes pitäisi syödä itse, kiinteitähän vasta aloitellaan 6 kuukatisena ja maito on edelleen pääravintoa.

En ole ainakaan itse osannut vielä kauheasti huolestua kiinteiden maistumattomuudesta, poika 8 kk, kun esim. imetyksen tuen (ks. alla) mukaan ei ole kovin tavatonta että kiinteät alkaa uppoamaan vasta n. vuoden ikäisenä. Meillä nyt ollut huolen aiheena kasvun stoppi, koska lääkärin mukaan pelkän maidonkin pitäisi riittää tämän ikäisellä kasvuun.

Tsemppiä teille kovasti syöttötouhuihin, tuo ruuasta kieltäytyminen on todella hermoja raastavaa puuhaa ja tuntuu välillä että koko päivä menee ruuan kanssa temppuiluun...

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&...

Vierailija

Lainaus:

Jotenkin en nyt täysin ymmärrä miten 6 kk ikäisen edes pitäisi syödä itse, kiinteitähän vasta aloitellaan 6 kuukatisena ja maito on edelleen pääravintoa.

On ihan tavallista aloittaa kiinteät jo 4 kk:n iässä.

Jos nyt luet ajatuksella aloittajan viestin uudelleen, niin varmaan huomaat ettei ap ole huolestunut siitä, ettei 6 kk:n ikäisellä pysy lusikka kädessä tai ruoka ohjaudu oikeanlaisesti ääntä kohti. Ap:n lapsella on gastrostooma eli mahalaukkuavanne, "itse syömisellä" hän tarkoittanee ns. normaalia syömistä.

Nyytiäinen, minusta ei nyt ollut apua, mutta toivotan kovasti tsemppiä teille.

KL.

Vierailija

meillä kieltäydytään ruuasta ja oksennetaan lähes kaikki ruoka aineet. neiti on 7.5kk painoa 6545g ja 68cm pituutta. syntymä paino 4160g ja 51cm

alusta asti kaikki lentänyt kaaressa pihalle. huomannut et tiettyjä ruokia ei suostu syömään kun ilmeisesti jotenkin sattuu ja sit oksentaa.

tai jo ekasta lusikasta lentää kaaressa pihalle, myös edelliset mitä saanut menee sisälle :(

mä jo miettinyt sitä etten anna tarpeeks ruokaa pienelle kun ei kasva normaalisti. paino käyrä putos rajusti kolmessa kuukaudessa.

sairaala seurannassa ollaan joka kolmas kk. pitääkin muistaa puha tästä ruuasta kieltäytymisestä ensi kerralla.

maito menee nykyään ja pysyy sisällä. mut sillä se alkoi 5vkon iässä.

neukun sanoin " on aivan normaalia et lapsi hiukan pulauttaa/oksentaa" (teen hoitovirhe syytteen kun selviää mikä vauvalla on) ei puuttunut asioihin mitenkään missään vaiheessa :(

normaali on minusta kaukana jos juo 100ml ja oksentaa siitä 90ml pois. 5vko:sta asti

kiinteät hiukan rauhoitti mut nyt alkoi imestyä iho reaktioita ruuasta joten mahtaa olla allergiaa/yli herkkyyttä.

Vierailija

Meidänkään pieni mies (juuri täytti 1 v.) ei suostu syömään lusikalla sitten millään. Tosin ei ole ollut mitään erityisiä terveysongelmia mutta on ollut koko ikänsä huono syömään, ja syöminen on yhtä taistelua että edes jotain saisi pieneen massuun. Olen todella työlääntynyt koko syöttämiseen ja olen alkanut vähän pelätä koko syöttämistapahtumaa kun vauva vaan kääntelee päätään pois lusikan tieltä ja heittelee ruoat ympäri keittiötä. Todella turhauttavaa ja nyt pari päivää on ollut totaalinen lakko päällä, en yksinkertaisesti pysty syöttämään häntä vaikka kaikki keinot ja viritykset on kokeiltu. On leluja pöydällä ja käsissä ja lusikkaa kädessä ja pieniä ruokapaloja pöydällä ja leipää kädessä ja rikkaimurilla suristamista välillä ja telkkarin edessä ja pikkuveli mallina ja kiinnittämässä huomiota ja isä leikkimässä apinaa ja kännykässä joku rallatus, tässä muutamia mainitakseni. Näillä siis tähän asti mennyt joten kuten kun vauva kiinnittää huomionsa johonkin muuhun kuin lusikkaan, sitten äkkiä lusikoitu minkä keritty ennen kuin huomio taas herpaantuu. Välillä olen todella ahdistunut ja tuntuu ikävältä, kun tämä show on edessä heti ensimmäisenä aamulla ja viimeisenä illalla. Eli jos jollakin tosiaan on niitä hyviä neuvoja niin mielihyvin otetaan vastaan. Olkaa onnellisia te joiden vauvat syövät mukisematta! Ja tämä show on siis kotona, vieraissa paikoissa syöttämisestä ei tule sitten mitään. :(

Vierailija

Heippa! Haluan tässä kertoa lyhyesti meidän tarinan, että voitte hakea apua, jos näyttää siltä, että teilläkin olisi refluksilapsi. Tosiaan Latea on hoidettu vauvasta asti suolioireisena maitoallergikkona kunnes sitten alkoi syömättömyys, se pahentui ja pahentui ( eli hän ei saanut enää mitään alas), itki tuttipullon nähtyään jne. silloin tällöin pystyi juomaan esim 120 ml kerrallaan, joka hänelle oli paljon.

Käytiin nesteytyksessä pari kertaa, milloin oli mukamas korvatulehdusta, milloin allergiaa jne. kunnes nyt sitten Late on nenä mahaletkussa ja tähystykseen menossa ensi viikolla ( kuukausi ylitse työnnetty refluksilääkkeitä) eli Latella on mitä ilmeisimmin ollut ns. silent refluksi eli takaisinvirtausta niin ettei oksennusta tule ulos asti ja tästä syystä ruokatorvi on ollut niin pahasti vereslihalla, ettei vauva ole pystynyt syömään.

Että ei se aina ole siitä kiinni, että vauvalla olisi jokin syömishäiriö!! Viestin aloittajalle haluaisin sanoa, että pitäisikö mukaan ottaa vielä jokin refluksilääke-mainitset kovan oksentelun ja närästyksen -mitä jos ruokatorvi on tulehtunut eikä vauva sen takia pysty syömään?!

Vierailija

Hei kaikki!

Siis totta on se että vauva pärjää maidolla 6kk asti mutta meidän tapauksessa koska vauva on alusta alkaen kieltäytynyt syömästä rinnasta, pullosta niin aloitettiin harjoittelemaan lusikalla syömistä jo 2 kk iästä. Alussa meni siis tekniikka perille mutta ilmeisesti tämä refluxi teki sen että lopetettiin syöminen kokonaan minkä takia siis vauvalla gastrostooma. Olen jo lukenut asiasta paljon ja saanut tietoa muilta sivustoilta enemmän. Olen huomannut että meitä saman tyyppisissä syömishäiriö tapauksissa olevia on enemmänkin vaikkakin en varmasti koskaan saa selville miksi oma vauva ei kertakaikkiaan syö ja että millo tämä tapahtuu että söisi kun sitähän ei kukaan tiedä. Olisin vain halunnut tietää onko vastaavia enemmänkin ja kuinka kauan teillä kesti ja kuinka selvisitte ja jotain tietoa jo olenkin saanut.

Joten siis en ole yksin vaikka välillä siltä tuntuu kun ei lähipiirissä kenelläkään ole ollut mitään vastaavaa ja vauvat syöneet hyvin.

Menipä sekavaksi mutta toivottavasti saa jotain selkoa.

Lainaus:

Hei!

Onko kenenkään vauvalla ollut totaalista kieltäytymistä lusikalla syömisestä ja miten saitte syömisen onnistumaan loppujen lopuksi?

Meidän vauva 6kk ei syö itse. Kaikki ovat saaneet alkunsa eri hoidoista ja asioista syntymän jälkeen. Ongelma on jälkiseurausta kovasta oksentelusta ja närästyksestä. Vauva pistää huulet yhteen ja jos jotain sattuu suuhun saamaan niin saattaa yökkiä joskus jopa oksentaa. Syöminen on toivotonta ja todella turhauttavaa. Vauvalla on gastrostooma minkä kautta sitten laitetaan ravinto mahaan ja siihen sitä on pitänyt turvautua kun muutoin jäisi ruoat syömättä. Tarvitsisin tietoa, onko kenelläkään ollut vastaavia kokemuksia ja miten niistä selvitty. Tässä tosiaan todella lyhyessä kaavassa asian ydin.

Lainaus:

Hei!

Lainaus:

Hei!

Vierailija

Hei, tämä on erittäin vanha viestiketju mutta asia kiinnostaa miten lapsen kanssa syöminen edistyi tämän jälkeen. Haen vertaistukea, minulla on 2 v poika jolla gastrostooma ja suurin ongelma syömisessä. Yksityiset viestit ahlgran@gmail.com

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat