Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kellään muulla TÄLLAISTA?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

Onkohan kellään muulla kokemuksia tällaisesta tai osaisiko joku neuvoa tai auttaa?

Minulla on ollut järkyttävä raskauspahoinvointi viimeiset 2 viikkoa (oksentaminen alkoi rv 8+), mikään muu ei ole pysynyt sisällä kuin mustikkakeitto. Nyt tuntuu, että pahoinvointi on lientymässä, mutta edessä on uusi ongelma.

En edelleenkään pysty syömään juuri mitään. Mustikkekeitto on ainoa täysin riskitön vaihtoehto, hieman nuudeleita (pelkiltään) olen myös syönyt, mutta esim. leipää en voi syödä, kasviksista ja lihasta puhumattakaan.

Ruuansulatukseni ei jotenkin toimi, koska heti kun syön, saan tosi kamalat vatsakivut (pahoja ilmavaivoja). Eilen erehdyin juomaan vähän glögiä, niin kivut olivat hirvittävät ja seurauksena oli vesiripuli, olisivatkohan ne mausteet aiheuttaneet.

Mistähän tämä voisi johtua ja mitä tälle voisi tehdä? Onko kellään kokemuksia?

Alan olla jo vähän epätoivoinen...:/

Kommentit (8)

Vierailija

Itse en ole kärsinyt missään vaiheessa pahoinvoinnista, mutta mullakin oli alkuraskaudessa ihan mahdottoman kovia ilmavaivoja ja maha toimi miten sattuu riippumatta siitä mitä söin (ja söin aivan samalla tavalla kuin ennenkin). Ilmavaivoihin auttoi tosi hyvin apteekista ilman reseptiä saatavat Cuplaton ja Minifom, kannattaa kokeilla!

Basilika rv 28+jtn

Vierailija

Minulla menossa nyt rv 20+ ja alkaa jo vähitellen helpottamaan, mutta noin tuonne viikolle 15 ei niinkään oksennuksena tullut, vaan tuolta toisesta päästä. Saman tien kun söi, ihan sama mitä... Oikein PYÖRÄHTI mahassa ja eikun menoks. Sitten oli taas normaaliolo. Nyt ei tule enää muusta kuin MAITOTUOTTEISTA, tajusin vasta sen pari päivää sitten. En juo maitoa muutenkaan, mutta jugurtit, piimä (voi mitä rakastaisin) aiheuttaa heti vatsanpyörähdyksen...

Mutta nyt olisi jo ehkä toiveissa, että painokin alkaisi nousta. Toivottavasti olosi helpottaa, voimia.

t. tuiskuneiti79 + poika 1v5kk + rv 20+

Vierailija

Mulla meni muutama viikko sitten koko ruoansulatus ihan sekasin kun sairastin sen norovirus-mahataudin. Kun suoli on ihan tyhjä kannattaa tosiaan aloitella syömään jotain kevyttä. Maitohappobakteerit on hyvä lisä. Ja kannattaa todella varautua ummetukseen varsinkin jos siihen vähänkään on taipumusta. Itselläni meni tilanne (tuon mahataudin jälkeen) niin pitkälle että sairaalassa vasta toisella peräruiskeella tuli tavara ulos. Paljon kuituja ja jotain nestemäistä ummetuslääkettä voi ottaa ylläpitoannoksen. Ja juoda pitää paljon.

Mahakivut voivat johtua siitäkin että mahalaukku ja suoli yrittävät venyä takaisin.

Toivottavasti kivut lakkaa pian. Tsemppiä.

Vierailija

minulla oli paha pahoinvointi syksyllä ja kävin läpi melkein koko alepan ruokatarjonnan vuorotellen - pikku hiljaa oli karsiutunut lopulta melki kaikki oksentamalla pois :P

ainoa, joka auttoi oli maito ja weetos suklaamurot :D ne kun sain pysymään aamulla sisällä. Maitoa on muutenkin mennyt mahdottomasti koko raskauden ajan! Luin jostain, että siinä olisi b6-vitamiinia (?) jota määrätään joskus pahaan pahoinvointiin.

Myös pähkinät ja rusinat tekivät kauppansa! Ja berocca, vaikka se tulikin tyhjään mahaan juotuna ylös :/

tsemppiä!

Vierailija

Mulla vähän vastaavanlaista. Ei yhtä voimakasta kun sulla mutta valtava pahoinvointi ja ripuli kun syö. Oksentanut en ole kuin pari kertaa. Tämä on myös minun kolmas raskauteni ja aikasemmin huono olo on vähentynyt syömällä mutta nyt huonovointisuus lisääntyy. Kun juon hyvin laimeaa mehua, se ei aiheuta huonoa oloa.

Olen nyt raskaana 8vkolla ja tätä oiretta on ollut reilut kaksi viikkoa.

Sinun oireet kuullosti kyllä tosi hurjilta. Toivottavasti olosi helpottuu!!

Fiia

Vierailija

Mutta onhan se selvä, että jos et ole kiinteää ruokaa syönyt viikkokausiin, ei suoli heti sulata ruokaa. Aloita pienillä annoksilla mahdollisimman mietoa ja hyvin sulavaa ruokaa esim. kaurapuuroa, laimeata keittoa jne. Älä vedä masua täyteen ja kuulostele, miten kroppa reagoi. Jätä mausteet ym minimiin. Myöskään hirveästi ei kannata palkokasveja, paprikaa, sipulia tms ärsyttävää ruokaa syödä. Jugurttia, viiliä tms missä on maitohappobakteereita.

Tsemppiä. Kyllä se paha olo helpottaa muutaman viikon kuluttua :)

t. Niinu 33+1

Vierailija

Ite oon kärsiny pahoinvoinnista, eikä vielä näin 26 viikollakaan ole ohi, mutta paljo helpompaa jo kuin alussa kun ei pysyny mikään sisällä. ite koin, että jogurtti oli kauheeta oksentaa eli jos pitää usein käydä oksella. Mulla oli aluksi ruokavaliona mannapuuro. Nesteitä oli kans vaikea saada pysymään sisällä, joten sellanen lusikoitava neste meni paremmin. Keittoja vois kokeilla esim. kasvissosekeitot tai sellanen keskieurooppalainen lihaliemikeitto, jossa sais suolojakin samalla eli helposti tehtynä lihaliemikuutio veteen ja sinne voi laittaa pieniä paloja leipää, pastaa ym. joukkoon. Ite kokeilemalla löytyy paras vaihtoehto.

Jos ummetus yllättää, kun ei nesteitä pysy sisällä niin mulle määrättiin magnesiumia. Sitä ois muutenki hyvä saada yhdessä kaliumin kanssa.

Tsemiä!

Huuheli

Vierailija

Kiitos vastauksesta.

Tämä on siis kolmas raskauteni, ja olen aikaisemmissakin raskauksissa kärsinyt pahoinvoinnista, mutta tämä mahakipu on jotain ihan uutta...

En tietenkään menisi syömään mitään tunnetusti vaikeasti sulavaa tai vatsaa ärsyttävää enkä valtavia määriä, mutta kun esimerkiksi jo pari palaa vaalea leipää aiheuttaa kipua, niin alkaa jo huolestuttaa...:/

Ehkä tämä tosiaan liittyy tuohon oksenteluun, että vatsa/suolisto on jotenkin tosi herkkä vielä... Mustikkeitto ja maustamaton jugurtti alkaa vaan vähitellen tympiä, eikä niillä edes nälkä lähde...

ap

Uusimmat

Suosituimmat