Viisaammat AUTTAKAA!!! Opintotukiasiaa!!!

Vierailija

Tuli tänään kirje kelasta. Opintotukea peritään takaisin 500e!!!!

Eli mä olin silloin vuonna 2005 alkuvuoden töissä ja syksyllä menin kouluun, ja työt lopetin heti. Sitten hain opintotukea. Ebkö olisi saanut hakea/nostaa opintotukea silloin? Mä en nyt kyllä ymmärrä!

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Sunkin miehen olisi kannattanut ottaa asiasta selvää ja kertoa kelalle että oli tienannut vasta valmistumisen JÄLKEEN: silloin ei tarvitse palauttaa mitään tukia!!!

Vierailija

Ennen opiskeluja saadut tulot eivät vaikuta. Itselläni kävi niin, että sain alkuvuoden 2003 opintotukea, kunnes sitten keväällä valmistuin, aloitin työt ja aloin saamaan palkkaa. Seuraavana vuonna tuli sitten kelasta kirje, jossa karhuttiin jotain ihan älytöntä summaa takaisin (en nyt tarkkaan muista, mutta useita satoja euroja) sillä perusteella, että olin tienannut tuona vuonna liikaa palkkatuloja ja silti nostanut opintotukea.

Valitin sitten asiasta Kelaan ja todistin, että opiskeluaikana en ollut tehnyt päivääkään työtä, ja nuo palkkatulot oli tienattu vasta valmistumisen jälkeen. Kelasta tuli uusi päätös, jonka mukaan minun ei tarvinut maksaa mitään takaisin.

Eli todista Kelaan että olet tienannut palkkatulosi silloin, kun et vielä opiskellut! Kirjeen mukana tuli varmasti valitusohjeet. Itse otin kopiot palkkakuiteistani sekä työsopimuksestani josta ilmeni työn aloittamisapäivämäärä ja kirjotin mukaan vielä sepustuksen, jossa selitin että en ole saanut opiskeluaikana palkkaa.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Esim. mieheni teki gradua 24/7 tammi-toukokuun (siis YÖT ja PÄIVÄT) ja nosti opintotukea tuon ajan. Valmistui ja sai vakituisen duunin kesäkuun puolivälissä. Ja vuotta myöhemmin: KELAsta tuli takaisinmaksulappu jokaiselle eurolle tuon kevään ajalta. Eli hänen olisi pitänyt arvata tammikuussa, että saa töitä kesäkuussa ja siitä niin hyvä rahaa, että ei ole oikeutettu koko vuonna opintotukeen SEKÄ olisi pitänyt osata elää pyhällä hengellä tuo alkuvuosi, kun eka palkka maksettiin heinäkuussa. Että sellainen on Suomen opintotukijärjestelmä.. ja valittaa ei kannata, sillä ei saa kuin lisää maksuaikaa, päätös pysyyy samana, koska se perustuu lakiin.

Minun miehellä sama, teki valituksen ja sillä selvä. Eli Kela ei tiedä milloin miehesi on valmistunut, katsoo vaan tuen + ansiotulon määrän / vuosi. Miehesi olisi voinut ilmoittaa kelaan, että VALMISTUI ja meni SEN JÄLKEEN töihin. Ei olisi tarvinnut palauttaa mitään!!

OTTAKAA SELVÄÄ ASIOISTA!!!

ja ap: jos et ollut koulussa silloin kun olit töissä, niin ei tarvitse palauttaa rahoja. vaan jos tienaa liikaa SAMAAN AIKAAN kun on opiskelija (=kirjoilla jossain opiskelupaikassa), niin joutuu palauttamaan tukirahoja.

Vierailija

Minulla tosin toisin päin, eli valmistuin koulusta toukokuussa, mutta olin siis saanut opintotukea tammi-toukokuun ajan. Töihin pääsin saman vuoden heinäkuussa. Ja työt jatkuivat koko vuoden loppuun. Eli siis saman vuoden aikana sain sekä opintotukea ja palkkaa.

Vierailija

Mistä helvetistä mä yhtäkkiä revin äitiyslomalla sen 500e kun tulot ovat kk:ssa 450e...? Kysynpähän vaan! Voi vittu! raivostuttaa!!!!

Vierailija

Opintotukeen vaikuttavien tulojen valvonta tehdään jälkikäteen verotustietojen valmistuttua. Liikaa maksettu tuki peritään tällöin takaisin. [b]Tukea ei kuitenkaan peritä takaisin niiden tulojen vuoksi, jotka opiskelija on saanut ennen opintojen aloituskuukautta tai valmistumiskuukauden jälkeen.

Vierailija

mun miehellä oli sama, ja hänen ei tarvinnut maksaa, kun ilmoitti tehneensä työt valmistumisen jälkeen. ja valmistui v 2001, eli on siitäkin jo aikaa.

Vierailija

jos sulla oli koulu virallisesti keskeytetty (siitä sulla joku paperi) niin vie se paperi kelaan ja asia hoituu. mutta jos vaan et opiskellut, mutta olit kirjoilla koulussa, niin olit silloin opsikelija ja joudut palauttamaan rahat.

Vierailija

Eli jos et ole aloittanut opintojasi silloin kun olit töissä, niin ei tarvitse maksaa tukea takaisin!

Siis jos olit töissä alkuvuoden 05, sitten hait kouluun ja aloitit syksyllä 05 opinnot + opintotuen, niin kaikki on ok, kirjoitata kelaan ja asia sillä selvä.

Mutta jos olit töissä ja sulla OLI JO SILLOIN opiskelupaikka, niin sitten joudut palauttamaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat