Minkä ikäinen huolehtii itse omasta henkilökohtaisesta hygieniastaan?

Vierailija

Siis ilman, että vanhempi enää osallistuu?

Jäin vaan miettimään, kun tuossa yhdessä ketjussa leimattiin äiti pervoksi, kun teki " viimeisen silauksen" lapsensa pyllyn pesussa.

Kommentit (15)

Vierailija

kädet ja naama myös hyvin itse, hampaissa autan kerran päivässä...

en silti pidä pervona tuota kyseista 6vuotiaan äitiä joka pesee pepun...

Vierailija

meillä koululaiset pesevät itsensä täysin mutta se millaista se pesu sitten on onkin eri asia! Nopeesti valmista vaan... Ja aina välillä tulee tilanne, että äidin pitää auttaa.

Esim. hiljattain tytön takapuolta kutitti. Joku teistä olis kai vienyt heti matojen pelossa lääkäriin tms. vaan kun tutkin tilanteen oli siellä pyllyssä kiinni tollo vessapaperia. Ei se sitä olisi itse sieltä älynnyt ottaa kun ei edes tiennyt että sinne voi mitään jäädä.

Vierailija

huolehtii harjaamisesta. Alushousut vaihtaa omatoimisesti joka päivä ja suoriutuu myös ns. pikasuihkusta (=ei hiustenpesua) itse, alapesua myöden. Haluaisi pestä hiuksetkin kokonaan itse, mutta autan/isänsä auttaa lopussa sen verran, että päänahka tulee kauttaaltaan pestyä. Pyyhkii itse vessakäynnin jälkeen, mutta olen pyytänyt huutamaan aikuista paikalle jos tulee kakka, niin aikuinen mielellään pyyhkii.

Osaa harjata hiukset itse (tosin täytyy kyllä aika usein muistuttaa harjauksesta) ja laittaa pinnejä, mutta ponnarin tms. teen minä (mies ei osaa :).

Vierailija

poika on jo useamman vuoden käynyt itsenäisesti vessassa. Ehkä reilun vuoden verran pyyhkinyt myös kakan jälkeen itse. Tosin alapesua ei ole hänelle hirveästi opetettu. Joskus OIKEIN OIKEIN harvoin (pari kertaa koko aikana) tullut niin sotkuinen kakka, että hän huutaa apuun. Silloin suihkutan, mutta en varsinaisesti kädellä pese, vaan suihkutan vaan, kuten aina olen pöntöllä lapsilleni tehnyt. Ja hyvin on puhdistunut, kun olen lopuksi paperilla pyyhkäissyt :)

Suihkussa/saunassa käydään yhdessä, mutta sielläkin poika pesee itse itsensä, myös alapään.

En silti näe mitään pahaa siinä, jos joku tekee toisin. En nimittäin itse (tai poikani) ole perverssi, enkä myöskään ole insestiin kallellaan....

Vierailija

hiuksensa ja vartalonsa, hampaansa ja alapäänsä. Vanhempi osallistuu muistuttamalla, kriittisistä paikoista ja katsomalla vierestä että tulee kunnolla. Vanhempi voi myös esim mökkisaunassa kaataa vettä lapsen päälle, mutta itse pesevät,. Ihan jo siksikin, että näin on aina päästy ilman ongelmia esim saippuan silmiinmenosta tms, kun lapsi on saanu itse hallita pesutilannetta. Harjoiteltu on jo aikaisemminn, 4-vuoteen mennessä saavutettu tuo itesnäisyys.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat