Miten saada ystävä luopumaan imettämisestä?

Vierailija

Lapsensa on yli puolentoista ja kärsii jatkuvista korvatulehduksista, kun syö tissiä makuullaan. Ystäväni (hyvä äiti muuten) hokee 2 vuoden imetyssuosituksesta ja aikoo jatkaa imetystä sinne saakka. Säälittää aivan lapsi kipuineen, vaikka äiti varmasti tarkoittaakin vain hyvää.

Kommentit (12)

Vierailija

Miksi sitä paitsi imetyksestä pitäisi luopua, voisihan sitä asentoakin muuttaa. Vai onko se sun mielestä se äidinmaito, joka aiheuttaa korvatulehdukset?

Oletko muuten yhtä huolissasi niistä lapsista, jotka juovat pullonsa maidosta? Yritätkö saada heidät myös lopettamaan?

Vierailija

Ja useissa Suomeen verrattavissa teollisuusmaissa imetyssuositus onkin kahteen vuoteen saakka. Suomessa en muista nostettiinko se myös sinne, samalla kun täysimetyssuositus muutettiin kuuteen kuukauteen saakka.

Vierailija

Mutta totuus sekin, että makuuasennossa imettäminen voi lisätä korvatulehdusten riskiä... mietitäänpä vain ihmisen anatomiaa ja painovoimaa. Itse ole imettänyt pitkään lapsiani, enkä koskaan makuuasennossa (minä tai lapseni).

Imettävä äiti tehköön itse päätöksensä ja miettiköön mikä heille olisi parasta :-)) Voisihan hänelle mainita vaikka tuosta makuuasennosta.

Vierailija

Moni 2-vuotias (mm. meidän) syö tuttia/tuttipulloa eikä sairasta korvatulehduksia. Meidän lapsella ei ole ollut yhtään korvatulehdusta vaikka on kova tutinsyöjä ollut. Tuttipullokin oli lähes 2-vuotiaaksi.

Eli ei se ole suora se yhteys etkä voi tietää mistä ne korvatulehdukset aiheutuu. Jos olet äidille puhunut asiasta niin muuta et oikein voi tehdä. Ihan nätisti ainakin ystäväsi olet puhunut, ehkä voisit vielä yrittää. Imetyssuosituskin on kyllä 1 vuoteen eikä kahteen.

Vierailija

En ole vielä toistaiseksi kuullut, että imetys, tapahtui se makuultaan tai istualtaan, aiheuttaisi korvatulehduksia, sen sijaan lehmänmaito lisää limaisuutta etenkin flunssa-aikana ja edesauttaa tulehduksien muodostumista.

Äidinmaidolla on enemmänkin infektioita estävä vaikutus, sitä suositellaan mm pienen vauvan silmätulehdusten hoitoon (joo, katotaan vaan, niin tähän tulee vaikka kuinka monta vastausta, että sairasta, ällöä, tai ettei se tehoa jne.) samoin vauvan flunssan ytheydessä sitä voi suihkauttaa nenään, auttaa tukkoisuuteen.

Toisekseen imetys on niin herkkä aihe, että minä en ainakaan uskalla alkaa neuvomaan ystäviäni siinä. Jos mielipidettä kysytään, kerron hillitysti oman mielipiteeni, mutta en halua neuvoa. Uskon kyseisen äidin saavan niitä neuvoja jo muualta, mikä on lapsen parhaaksi ja se stressaa lasta.

On myös lapsia, joita ei imetetä ja korvatulehduksia tulee putkituksista huolimatta. Kun lapsi kasvaa, myöskin korvatulehdukset vähenevät. Se on tätä elämän mystisyyttä :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat