Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (70)

Mulla alkoi kuukautiset 8-vuotiaana, vaikka muita naisistumisen merkkejä ei kropassa vielä ollutkaan. Tosin sen jälkeen aika pian alkoivat rinnat kasvaa ja 10-11-vuotiaana minulla oli jo alapääkarvoituskin ihan täydessä mitassa vaikka suurimmalla osalla kaverereista ei ollut vielä muutamaa haiventa enempää. Silloin sain jotain ilkkumista osakseni, mutta onneksi en sen enempää. Ja onneksi meidän luokalla oli muitakin, joilla karvoitus aloi jo ala-asteella tulla kunnolla. Se aika meni ohi nopeasti ja muut sivat tilani kiinni pian. JOten ei siitä sen kummempaa tullut.

Itse oli 13-v saakka ihan lauta ilma mitään naisen muotoja. Sitten alkoi vähitellen rinnat kasvaa. 15v juuri täytettyäni alkoivat kuukautiset ja vähän rintojen muotoja kehittyä. Ja sitten ZOOOOMMM-tuli joku hormonispurtti ja olinkin ennen 16 ikävuottani todella kurvikas 75-D muotoinen täysin hämillään oleva tyttö. Liian nopeaa tuli kaikki... Tiedätte mitä sivuvaikutuksia tällaisella kropan muutoksilla on yläasteyhteisössä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itselläni on kolme tytärtä. Vanhimmalla alkoi rintojen kasvu vasta lähempänä kolmeatoista vuotta, ja karvoitusta alkoi tulla nopeaan tahtiin alapäähän heti hänen täytettyään 13. Rinnat kehittyivät nopeasti varsin suurikokoisiksi pelkästään 13-ikävuoden aikana. 15-vuotiaana hänellä alkoivat kuukautiset, ja oikeastaan siihen ikään päättyi myös pituuskasvu.

Keskimmäisellä alkoi näkyä merkkejä rinnoissa noin kahdentoista vuoden täyttämisen tienoilla. Karvoitusta alkoi ilmestyä vähän myöhemmin. Murrosikä eteni varsin tasaisesti, ja pituuskasvu jatkui yli 15-vuotiaaksi, minun ohi taisi mennä tosin jo kolmetoistavuotiaana. Kuukautiset alkoivat ennen neljäätoista vuotta.

Nuorimmaisella tyttärellä alkoivat murrosiän merkit nänneissä ja rinnoissa vähän ennen yhtätoista ikävuotta. Kuitenkin vasta hänen täytettyään 12 alkoi tulla karvoja ja kasvu kiihtyä. Kuukautiset alkoivat 13.5-vuotiaana. Nyt tyttö on 16-vuotias, eikä pituuskasvua ole tapahtunut pariin vuoteen ainakaan silmämääräisesti.

mukana tulevat kasvuhormonit vai ravitsemustaso yleensä. Joka tapauksessa kannattaa puhua näistä luonnollisista asioista ajoissa, niin ei tule tyttärelle ihan puskista koko juttu.

Mielestäni silloin, kun huomaa hien alkaneen haista kannattaa alkaa alustamaan sitä tulevaa muutosta isommaksi tytöksi.

Itselläni alkoi kuukautiset 11-vuotiaana, ja hävetti hirveästi, kun liikunnanope asiasta julkisesti mainitsi... muutenkin inhosin koulun liikuntatunteja ja varsinkin uintia, kun piti esiintyä ilkosillaan ja muiden kommentoitavana. Varsinkin pojat ällötti!

Lainaus:

Alle 37kg ei voi saada lasta. Itse olin 60kg ja 14v kun alkoi mutta näin sanovat.

Se on 47 kg. Sanoohan tämän kai järkikin, koska useimmat ovat yli 12-v kuukautisten alkaessa. 37-kiloisia ollaan yleensä alle 10-vuotiaana.

Terveyden hoitaja sanoi mulle et mun rinnat ei ala kasvamaan pitkään aikaan koska oon niin laiha...voiko tämä olla mahdollista?

Olen siis 156cm pitkä ja painan 41 kg....mielestäni olen normaalipainoinen...ja oon 12 vee

Vierailija

Mä oon 11v ja mul alko 10v menkat. Ja mulla alko murrosikä 6v:nä. Ja ei oo todellakaan liian aikaista. Nykyään alkaa murrosikä paljon aikaisemmin. Esim mäkin käytän 75 kuppi kokoa. Toi on normaalia. Nou hätä

Vierailija

Oon kohta 12 ja murrosikä alkaa aikasemmin kun yleensä :D Joten ei siit ny kantti murehtii. Menee vaan mukana nii kaikki sujuu. Esim mul alko pituuskasvu ja rintojen kasvu 6v ja no en siitä välittäny. Mut sit huomasin et mun rinnat on isommat ku muilla ja se pelotti. Mut kyl mä sen pian unohdin. Mulla alko valkovuoto 8v ja menkat 10v. Mut jotenki tuntuu oudolta ku oon mun luokan kehittynein mutta muut ovat pidempiä. Muut on jo melkeen 160 cm tai on jo yli. Ja mä oon vasta 152 cm . Ja mun mielest todellakin puhutaan liian myöhään murrosiästä. Esim meilläkin puhuttiin vasta tänään. Siitä pitäis jo puhua 2-3 luokalla. Ja mulla on nyt c kupin rinnat. Ja nääkin alkaa olla jo liian pienet. Joten en usko et ei toikaan todellakaan oo liian aikasta 🙊

Vierailija

Tyttäreni täyttää pian 9-vuotta ja selviä merkkejä naisistumisesta on jo tullut. Hiki haisee ja tällä viikolla tyttö on valitellut pikkupöksyjen kastuvan inhottavasti. Eli valkovuoto on alkanut. Itellä menkat alkoi 10-v ja kyllä hävetti olla luokan kehittynein muutenkin.

Olen nyt jo kertonut tytölle menkoista ettei tule sitten yllärinä. Muutenkin aion olla mahd neutraali ja kertoa asioista koska ne ovat niin luonnollisia ja jokainen tyttö ne kokee, eri tahtiin vain. Itellä kun alkoi menkat niin äiti teki siitä hirveän suuren numeron ja julisti kovaan ääneen kuinka tyttärestä on nyt tullut NAINEN!! Housut veressä, voin sanoa että siinäkin kohtaa vähän hävetti.

Vierailija

Mun tyttö(12) kerto viitosluokalla ollessaan että heillä on tytöillä semmoinen että esitellään siteitä ja tampooneja. Ja sitte myös terkkatarkastus. Alko ekana pientä häpykarvoitusta ja samalla rinnat kasvaa. Ei ole vielä kuukautiset alkanut.

Xeethra

Vierailija kirjoitti:
Itellä kun alkoi menkat niin äiti teki siitä hirveän suuren numeron ja julisti kovaan ääneen kuinka tyttärestä on nyt tullut NAINEN!! Housut veressä, voin sanoa että siinäkin kohtaa vähän hävetti.

Miten on MAHDOLLISTA että jollakin äidillä on noin huono tilannetaju... Käsittämätöntä! 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Terveyden hoitaja sanoi mulle et mun rinnat ei ala kasvamaan pitkään aikaan koska oon niin laiha...voiko tämä olla mahdollista?
Olen siis 156cm pitkä ja painan 41 kg....mielestäni olen normaalipainoinen...ja oon 12 vee

Mulla on samat mitat ja ikä kun sulla, ja rinnat kasvaa, "hitaasti mutta varmasti" :DD
Että älä huoli.

random 11v

Oon 11, mul alko menkat helmikuussa. Täytän tänä vuonna 12. Rinnat alko kasvaa 1,5 kuukautta ennen kun täytin 10. Karvoista en oo varma, tais koko puska tulla yhessä yössä kun en muista mitään "ekoja karvoja" xD Nyt on vasta vähän aikaa sitten tullu kainaloihin haivenia. Hävettää, mut ihasama.

Vierailija

Mulla on ollu valkovuotoo jo 8 vuotiaasta ja nyt viime viikkoina se on ollu tosi runsasta.....
Ei oo alkanu viä menkat mut rinnat kasvaa ja häpykarvoi on...
Oon 11...

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat