Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (70)

Vierailija

Olen 11v ja murkkuikä alkoi kun olin 6. Menkkapäivänä alkoivat kesällä kun olin 10. Pituutta on 168 ja kuppikokoni lähentelee c:tää... Painan 62kg, kaikki on normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mikseinejoala

Mä oon 11.v pituus 147cm paino 45kg
Luokkamme muilla tytöillä on selvästi tapahtunut vähemmän murrosiän merkkejä kehossa.
Rintojen kasvu on alkanut noin 9v ikäisenä ja hiki haista kunnolla 9-10v. Karvat alkoi kasvamaan 10v ja muistan ku aina piti kattoo onko ne kasvanu😂 valko vuodot alko vähän ennen kuin täytin 10v. Olen huomannut itsessäni kaikki murrosiän merkit mutta kuukautiset ei vain ole alkaneet.. Olenko ainoa joka odottaa menkkoja?!

Kukkakeppi8

Oon 12v. Ja oon 147cm ja 34kg. Rinnat on vaan vähän arat ja tullu muutama haiven alapäähän. Ei ole valkovuodosta mitään tietoakaan eli ei siis ole ja menkatkin terkkari sano että vielä muutama vuosi niin sitten. Mut oon meidän luokain lyhyin, kevyin ja kaikista jäljessä olevin. Oon vaan vähän pidempi kun meidän luokan pojat😂 mut siis tukka ei rasvotu ja hiki ei haise. Naamassa vaan vähän (paljon) finnejä....mut kaikki meidän luokalta sanoo että oon alipainoinen, mutta oon kyllä järjetön pätkä tämän ikäiseksi.

jee

itsellä meni murrosikä todella oudossa järjestyksessä :DD eka karvoitus sitte rinnat ja sitte menkat. Karvoja oli jo 9-vuotiaana ja kuukautiset alkoivat kun olin 14.

Vierailija

Mulla alkoi tissit kasvaa siinä kahdeksanvuotiaana. Menkat alkoi 9-10v. Mun mielestä se oli ihan normaalia, terkkaritkin on ollu ihan ok asian kanssa, mutta nyt gynellä kun kävin joku aika sitten niin ei meinannut millään uskoa, kun "ne alkaa yleensä vasta 12v". Joo, kiva, mutta kyllä mä itse tiedän, milloin mulla alkoi :D Jotkut kehittyy aiemmin, ei siinä oo mitään kummallista.

Vierailija

Omista kokemuksistani voin kertoa että omat murrosiän merkkini alkoivat hyvin pian ja kuukatiseni alkoivat jo 11-vuotiaana. Olin 12-vuotiaana lopullisessa pituudessani, ja sen jälkeen yläasteella vain lantio ja rinnat kasvoivat ihan vähäsen enää. Itselleni niin nopea muutos oli vähän shokeeraavaa, sillä murrosikää käsiteltiin yläasteella vasta 8. luokalla. Muut myös kehittyivät hitaammin, joten en saanut tukea heiltä. Parasta on vain tukea tytärtäsi, itse olisin kaivannut sitä enemmän.

P.S. Olen muuten jossain törmännyt tietoon että muovia lämmitettäessä vapautuu aina edes vähän yhdisteitä, jotka toimivat hormonien kaltaisesti. Muissakin tuotteissa on aineita, jonka pitkäaikaisa vaikutuksia ei tiedetä täysin. Jostain luinkin että asiantuntijat epäilevät näiden monien jokapäiväisten kemikaalien olevan yhteydessä aikaistuvaan murrosikään.

Vierailija

Eli oon siis 11.Rinnat alko kehittyy joskus 8 vuotiaana.Valkovuoto alko kun olin täyttämässä 10.Karvotusta miulla ei oo,mutta hiki jo haisee.Menkat ei oo viel alkanu ja miuu jännittää niitten alku xd

Jäätelö

Olen 11 vuotias. Minulla on alapäähän tullut karvoitusta, ei siis kainaloihin. Rinnat kasvavat kyllä, mutta hirmu hitaasti. Hiki ei haise vielä kunnolla eikä valkovuotojakaan ole tullut. Menen viitosluokalle.

Vierailija

Oon 10v ja mull on tullu vähän karvotusta ja rinnat alko kasvaa ehkä 8v.
En oo varma valkovuodost mut hiki kyllä haisee ja äidin mielestä aika paljon XD. Menkat ei oo alkanu mut pelkään koko ajan et ne alkaa. Mua pelottaa menkat ku en tiiä uskallanko sit kertoo äidille ku ne alkaa.

Vierailija

Mulla alkoi kuukautiset 11v, eli viidennellä luokalla ja samaan aikaan aloin käyttämään ns. oikeita rintaliivejä, kuudennella rinnat oli jo B-C kuppia ja kasilla DD. Siitäkin vielä kasvoivat ja vasta lukion kakkosella kasvu pyshtyi ja F kupiksi päätyivät. Menkat eivät olleet mulle yhtään niin paha juttu kuin rintojen kasvu ala-asteella. Siitä sai todella paljon kommentteja pojilta ja jopa isäni ystäviltä, eli vanhoilta miehiltä! Se oli kamalaa. Yläasteelle mennessäni itsetuntoni oli jo kovettunut ja kestin kommentoinnin paremmin onneksi 😃 Pointtina se, että kaikkien kehitys on erilainen. Minä olin aikoinani luokkani ensimmäinen, jolla esim. alkoi kuukautiset, mutta kummitytölläni alkoi 10 vuotiaana ja nyt seiskalle mennessään hän on jo hyvinkin ison tytön näköinen, vaikka kehitys selvästi vielä kesken.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kohta 9-vuotiaalle tytölleni on selvästi tullut rintoihin muutoksia. Mietin vain, että onkohan liian aikaista? Kuulisin mielelläni kokemuksia tyttölasten vanhemmilta. Kiitos!

Mulla alko itselläni rinnat kasvaa 9v ja kuukautiset samanikäisinä. Karvoja en muista. Kai samaan aikaan. Kellään muulla ei ollut kuukautisia vielä.ärsytti.

Anonyymi

Ikää 13, hiki haisee, tukka rasvoittuu, valkovuodot alkanu (kuukautiset ei vielä), pituuskasvu kiihtyny, rinnat on alkanu kasvaa, mut hitaasti. Pituutta löytyy sellaset 158cm, ja painoo 38kg.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat