" Tutkitteko" itse kohdunkaulakanavan tilannetta??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Siis kuinka moni kokeilee itse kohdunkaulankanavansa tilannetta ja onnistuuko se mitenkä? Olen muutamassa tekstissä törmännyt, että on kirjoitettu, että " kokeilin itse.."

Kommentit (4)

Vierailija

Vaikka aika vaikeahan sinne on yltää ;). Wc-pöntöllä etukumarassa asennossa voi yrittää tunnustella. Kovin ei kannata ruuvata ja sorvata sitä kanavaa, ja tietysti puhtain kätösin. Mielellään vaikka tehdaspuhtain hanskoin varustettuna jos sellaisia löytyy. Se napukkahan sijaitsee siellä emättimen pohjalla tavallisesti ja ihan kiinteänä tuntuu nenänpäältä. Pehmenneenä se onkin sitten enemmän tai vähemmän limakalvomössöä :)

Vierailija

Eli kun laitat sormesi emättimeen koko pituudelta niin voit tuntea " mahanpuolella" aikas takana sormenpäilläsi kiinteän napukan, jonka keskellä on pienenpieni reikä (olettaen siis, että synnytys ei ole lähellä). Kun sitten synnytys lähenee, tämä napukka tosiaan pehmenee ja viimeistään sitten kun synnytys on käynnissä, se keskellä oleva reikä alkaa siis laajeta ja siitä pystyy sitten arvioimaan kohdunsuun aukioloa. Alkuvaiheessa se saattaa kyllä tuntua sellaiselta limakalvomössöltä koko kohdunsuu ja aukioloa on vaikea arvioida, mutta sitten kun vauvan pää alkaa kunnolla painamaan kohdunsuuta, niin aukiolon tunteminenkin helpottuu. Mutta kyllä minäkin käyttäisin jotain hanskoja tutkimiseen, jotten vahingossakaan veisi mitään pöpöjä emättimeen. Toivottavasti tästä oli apua.. :)

Vierailija

Anteeksi hölmö kysymys, mutta osaisiko joku selittää miten sen sitten saa " tuntumalla" selväksi onko kohdunsuu auki. Miltä tuntuu? Mistä kohti pitää tunnustella? Entä kohdunkaulan pituuden?

Vierailija

Olen itse kätilö ja tutkinut melkoisesti noita kohdunsuita. Synnytyksen ollessa käynnissä ajattelin, että nytpä kokeilen jokos sitä kehtais sairaalaan lähteä, mutta voi. Maha oli tiellä, kokeilin mitä omituisemmissa asennoissa enkä vaan yltänyt, en edes hipaisemaan kohdunsuuta. Vauvan pää oli sen verran ylhäällä, ettei tutkiminen ison mahan kanssa vaan onnistunut. Lopulta alkoi jo nauruttamaan siinä supistusten välissä oma hölmöily ja päätin että täytyy sitten vaan luottaa omiin tuntemuksiinsa :).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat