Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksityinen vs. kunnallinen pph

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kertoisitteko eroista. Määräytyykö asuinalueen mukaan vai voiko olla toiseltakin alueelta (Helsingissä). Hoitajan valintaan ainakin voi vaikuttaa enemmän kun kunnallisella puolella? Millaista on hoidon ' laadun' valvonta? Saakohan myös osa-aikahoitopaikan yksityiseltä?

Kertokaa kokemuksianne =)

Kommentit (4)

Vierailija

me asutaan Vantaalla ja poika on ollut vuoden kunnallisella pph:lla. Täällä on yksityisen " valvonta" myös kunnan hoidossa, mutta ei valvota läheskään niin tarkkaan kuin kunnallisia hoitajia. Periaatteessahan kuka tahansa voi ruveta yksityiseksi perhepäivähoitajaksi, ja se on liiketoimintaa.

Valitsimme itse kunnallisen, koska sitä valvotaan tarkemmin, ja lisäksi kunnallisessa hoidossa on aina joku varahoitopaikka, jos hoitaja on sairaana tai lomalla. Meillä poika menee aina loma- ja muiksi varahoitopäiviksi samaan paikkaan, tutulle samalle hoitajalle. Yksityinen ei ole velvollinen järjestämään varahoitopaikkaa, vaan se pitää perheen itse hoitaa. Ja sairastuahan voi lyhyelläkin varoitusajalla... Kaiken kaikkiaan siis minulle on jäänyt sellainen kuva, että yksitysellä puolella perhe itse tavallaan on enemmän vastuussa kaikesta.

Ryhmis voisi olla siinä mielessä parempi, että sieltä ei joudu kai varahoitoon johonkin muualle. Olemme itse hakeneet pojalle syksyksi hoitopaikan vaihtoa läheiseen kunnalliseen ryhmikseen, yksityisistä en tiedä, mutta eiköhän ne ole enemmän samanlaisia kunnallisen kanssa kuin yksityiset ja kunnalliset perhepäivähoitajat.

Vierailija

yksityiseen perhepäivähoitoon, tarkemmin ryhmäperhepäivähoitoon.

Joustoa kuulemma enemmän kuin kunnallisella puolella ainakin tällä tädillä.

Vierailija

Suurin osa yksityisistä perhepäivähoitajista kuuluu heidän yhdistykseen, joka tarkastaa paikat. Samoin ainakin täällä ovat kunnallisen päivähoitotoimiston alaisia tavallaan eli sieltä ohjataan asiakkaita ja käyvät huolehtimassa omista jutuistaan siellä eli tietynlainen kontrolli on myös kunnan taholta - varmaan johtuu siitä kun Tampereella on kuntalisä yksityiseen hoitoon.

Paljon paremmin voi vaikuttaa siihen mihin ja millaiselle hoitajalle lapsi menee. Itse kiersin katsomassa useamman paikan ennenkuin valitsin ja valitsin 2 vuoden kokemuksella sen parhaimman :)

Negatiivinen puoli on se varahoidon puuttuminen jos hoitaja on estynyt syystä tai toisesta tekemästä työtään. Eli on hyvä olla hyvä tukiverkosto tai joustava työpaikka, jos vie lapsen yksityiselle. Meillä ei usein ole tullut ongelmia, mutta eihän sitä koskaan tiedä, milloin esim. hoitajan lapset sairastuvat tai tulee jotain muuta " pitkäaikaista" ongelmaa. Silloin on vaikea heti löytää uusi hoitopaikka tai varahoito pidemmäksi aikaa.

Uusimmat

Suosituimmat