Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sf-mitta käyrien yläpuolella?!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mistä se kertoo? Onko syytä huolestua jos viikolla 23 sf-mitta on 26cm?

Onko jotain vaarallista, josta se voi johtua, kun neuvolassa eivät osanneet sanoa mitään.

Kommentit (9)

Vierailija

Itselläni oli rv 23+1 sf-mitta 25, eli myöskin yläkäyrän yläpuolella. Se kyllä aika varmasti siitä tasoittuu, niin minullekin kävi (ja samaa olen kuullut tosi monella muulla käyneen). Oli seuraavalla mittauskerralla (27+3) 26, ja sen jälkeen olenkin mennyt tasaisesti keski- ja yläkäyrän välissä. Eli odottele rauhassa seuraava kertaa, kasvu on jo varmaankin siihen mennessä tasoittunut.

Pi-Ki rv 39+0

Vierailija

Mulla toinen raskaus meneillään ja vk 23+ oli mitta jo 26 cm, 26+ se olikin jo 28. Kävin ultrassa vk 27 kun lääkäri oli sitä mieltä että muutenkin tosi iso vauva tulossa, niin tulos oli että ihan normaalin kokoinen keskikäyrällä menevä pienokainen siellä oli. Lapsivettäkin oli normaalisti. Mulla istukka etuseinämässä joten sekin kait vaikuttaa tuohon mittaan jonnin verran. Ja kun mulla eka raskaus oli kaksosraskaus niin en tiedä olisko tuokin jo löysistyttänyt kohtuani niin että pullahti esille ihan totaallisesti jo näin ajoissa.

martina 28+1

Vierailija

lähellä yläkäyrää menee. Olen lyhyt ja maha on alusta asti pönähtänyt eteen. Vasta nyt alkanut levitä sivusuunnassa ja viikko 34 menossa. Terkkari oli sitä mieltä, että paljolti on myös äidin rakennekysymys.

t. Niinu 33+1

Vierailija

tässä odouksessa mun käyräni on mennyt koko ajan jonkun verran yläkäyrän yläpuolella, mutta suunnillensa käyrän suuntaisesti.

viimeviikolla neuvolassa rv37+4 muistaakseni, oli sf 36cm

esikoista odottaessani viimeinen sf mittaus oli rv 38+ ja mittaa oli huimat 44cm.. siinä odotuksessa mun käyrä meni myös alussa 2/3 mittauksissa käyrän suuntaisesti mutta sen ylimmän yläpuolella, ja viimeiset viikot käyrä nousi aika rajusti.

ei mitään hätää ollut tuossa ekassakaan odotuksessa, vauva oli yli nelikiloinen, mutta vettäkin oli normaalisti tai runsaasti.

nyt tässä odotuksessa viimeviikolla (se rv37+) käsin tehty painoarvio oli 3,400g eli odotellaan että sellainen 3800g vauva syntyisi.. vettä oli kuulemma enää vähän sorttisesti.

pituutta mulla on 165cm, mutta olen enemmänkin pitkäjalkainen kuin pitkäselkäinen.. se lantion ja kylkikaaren välinen matkahan ratkaisee aika paljon, kun kaikki se, mikä ei mahdu siihen väliin, pullistuu ulos ulospäin viimeistään loppuvaiheessa, kun kohdun pohja on niin ylhäällä kuin mahdollista..

katsotaanpa, tässä odotuksessa näyttäis olevan rv 24+6 sf26cm, ja seuraavassa mittauksessa rv28+3 29 cm

-ennis- ja sintti rv 38+2

Vierailija

kolmas raskaus menossa ja kaikissa sf- mitta ollut yli käyrien. Esikoinen oli syntyessään 52cm ja 3820g ja kuopus 52cm ja 4090g. Eli ei mitään isoja muksuja. Ja lapsivettäkin oli normaalisti. Odottajan rakenteesta tuo riippuu eniten.

Nyt rv 24+2 mitattiin sf 27cm eli ihan reilusti yli käyrien. Kohdun reipas kasvu johtunee mulla varmasti myös siitä, että edellinen synnytys oli 03/06.

AIHA ja Nea rv 24+6

Vierailija

eli mitta oli 26,5 viikolla 36+1.

Minullakin ensimmäiset mitat huitelivat yläkäyrän yläpuolella ja silti ollaan nyt alakäyrän alla reilusti. Nuo ensimmäiset mitat ovat kuulemma usein aika hurjia, mutta tasaantuvat siitä useimmiten.

Vierailija

Mulla on menny masu jatkuvasti yläkäyrän yläpuolella;

Rv23+4 26,5cm

25+4 26cm

28+3 30cm

31+2 33,5cm

33+2 35,5cm

35+3 35cm

Rv 34+2 kävin ultrassa kun epäilivät että vauva on suuri kun vatsakin on suuri..mutta Puksu kasvaa ihan normaalissa mitassa (ultrassa 2,4kg). Vettäkään ei liikaa ole..joten se vaan on iso masu.

Joskus kuulema ekat mitat on ihan hurjia, ja sitten tasaantuu, joskus taas näköjään käyrät ei riitä..lääkärin mukaan noihin sf-mittoihin ei oikein muussa voi luottaa, kun siinä että jos käyrä suht tasaseen nousee niin kaikki pitäs olla ok.

Se kuulema riippuu niin paljon vatsan muodosta, ja siitä mihinpäin se masu kasvaa.

Tappert ja Puksu 36+1

Vierailija

Kuulemma on enemmän kuin tavallista, että noilla ensimmäisillä viikoilla kun sf-mittaa mittaillaan, huitelevat ihan käyrän ylärajoilla.

Samaten kävi itsellä, kolmisen kertaa mitta oli yläviivalla, mutta nyt jo kahdella kerralla ollaan oltu siinä keskikäyrän paikkeilla.

Coltsfoot ja Elsa 32+2

Vierailija

Jo helpottaa, tuntui vaan kummalliselta, kun kukaan ei neuvolassa sanonut mitään suuntaan eikä toiseen. Että tutkitaan jotain ja jos löydetään jotain poikkeavaa, niin ei kuitenkaan osata sanoa, mitä se tarkoittaa.

Uusimmat

Suosituimmat