Opintotuki vai kotihoidontuki?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli äitiysrahakausi loppuu ja kesäksi kotihoidontuelle ja syksystä pitäisi saada opinnot päätökseen. Saisikohan opintotuen kanssa helpommin yleistä asumistukea?

Auttakee, mun aivoista puuttuu se osa, jolla kelaa tulkitaan!

Kommentit (6)

Vierailija

saada yhtäaikaa kotihoidontuen kanssa, jos vaan lapset hoidetaan kotona eikä heitä laiteta hoitoon. Sama se, hoitaako lapsen esim isä sinun ollessasi luennolla tms, kunhan lasta ei viedä kunnalliseen hoitoon, voi kotihoidontuen saada. Ja mielestäni siis saat myös opintotukea.

Opintotuen asumislisä sen sijaan on vaan lapsettomille opiskelijoille. Kuuluisit siis yleisen asumistuen piiriin ja siinä on tulorajat. Minä esim en yleistä asumistukea tule saamaan kun nostan sekä kotihoidotukea sekä opintorahaa.

Vierailija

Hei vain,

kyllä jokaisesta lapsesta, joka ei ole kunnallisessa tai yksityisessä päivähoidossa, maksetaan kotihoidontukea, ihan sama, missä vanhemmat ovat ja kuka lasta hoitaa.

Toinen väärinkäsitys saamissasi vastauksissa on, että yleinen asumistuki olisi aina pienempi kuin opintotuen asumislisä. Se riippuu tapauksesta: yleisessä asumistuessa ei ole niin matala yläraja kuin asumislisässä, ja ainakin minä sain lapsen synnyttyä (olin opiskelija) huomattavasti korkeampaa yleistä asumistukea, kuin mitä asumislisä oli. Ennen lapsen syntymää sain maksimiasumislisän, joka on tunnetusti onnettoman pieni. Nuo asumistuet lasketaan niin erilaisin perustein, että niitä on hankala verrata: joillakin yleinen tuki on pienempi kuin asumislisä, joillakin suurempi. Kelan sivuilla on sellainen laskurikin, mutta en ole varma, miten tarkka se on.

Nuo Kelan sepustukset ovat kyllä tosi vaikeita tulkita, ja vielä pahempi on jos erehtyy sinne toimistoon menemään paikan päälle...

Vierailija

Mä opiskelen ja nostan kotihoidon tukea sekä opintotukea. Kotihoidon tuen edellytys on, että lapset hoidetaan kotona. Kotihoidon tuki huomioidaan kuitenkin tuloksi opintotuen tulovalvonnassa, mutta jos et tee lisäksi töitä, niin tuloraja ei ylity.

Vierailija

" Opiskelijoiden lapsesta kotihoidontukea ei makseta."

Tämä lukee kelan sivuilla. Ei ymmärrä. Lapsi hoidettaisiin kotona mummin, isän ja myös minun toimesta. Onkohan se vaan niin, että hoitotuki lasketaan tuloiksi, opintotuen ohella?Kääk!

Vierailija

koska mieheni tulot ovat ' liian hyvät' (keskituloilla mennään, alle 2500 euroa bruttona). Opiskelijana ennen lapsen syntymää sain kuitenkin asumistukea yli 100 euroa/kk. Kyllähän puolison tulot siihenkin kai vaikuttavat, mutta yleisessä asumistuessa kai enemmän.

Kyllä minusta opiskelijakin voi saada kotihoidontukea, koska saahan sitä silloinkin, jos käy töissä - kunhan vaan lapsi hoidetaan kotona. Näin tekee ystäväni, hän käy iltaisin ja viikonloppuisin töissä jolloin lasta hoitaa mies.

Vierailija

asian niin ettet voi saada kodinhoidontukea jos olet päätoiminen opiskelija,koska ethän ole kotona lapsen kanssa... Vai etkö saisi hakisi/opintotukea. Ja opiskelijana saat luonnollisesti yleistä asumistukea(yleinen on pienempi kuin opiskelijan).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat