Mistä apua puheen tueksi ?

Vierailija

Meillä on pojat 2v. ja 5v. ja molemmilla puheenkehitys viivästynyttä. Asiaa on hieman käsitelty neuvolassa ja käyty puheterapiassakin pari kertaa mutta asumme pienessä pitäjässä eikä säännöllistä terapiaa ole saatavilla, lähin yksityinen on 150km päässä. Voinko netistä löytää sivuja ja tahoja joilta voisin saada tukea lasteni puheenkehitykseen ? Lähinnä jotain opaskirjoja tai vertaistukea, joissa neuvottais miten voin arkielämän tilanteissa tukea lasteni puhetta. Mitään sairautta ei heillä ole todetta ja kuulo on tutkittu.

5v. puhuu kyllä mutta kirjaimia puuttuu paljon ja hän änkyttää. Puhe on myös ajoittain niin epäselvää etteivät ulkopuoliset sitä ymmärrä lainkaan. 2v. taas ei puhu vielä mitään vaan hänellä on parin viime kuukauden aikana kehittynyt ns. oma kieli, hän kommunikoi " mumisemalla" jopa tavuttaen sanat mitä " sanoo" . Ymmärrettävästi tulee joskus vahingossa jotain esim. ummo on mummo. Olisin kiitollinen avusta.

Kommentit (5)

Vierailija

Itsellä poika 1v8kk joka ei puhu yhtään mitään. Muutama tavu on aktiivisessa käytössä. On myöskin kehittänyt vahvan nonverbaalisen viestinnän, jolla pärjää mainiosti. Huolissani olen!

Vierailija

tuosta syystä, vaikka olin itse kotona kuopuksen kanssa. Oppi todella nopeasti. Kenties kelto voisi käväistä tarhalla toisinaan.

Vierailija

eli eivät siis kotihoidossa muuta kuin äitiysloma-ajan. Tekevät isoja palapelejä ja tykkäävät muistipeleistä ja pikkuautoista. Ehkä se sieltä ajan kanssa mutta haluaisimme vähän uutta tekemistä kuluneiden laululeikkien sijasta, kirjoja luemme paljon yhdessä ja kyllä lapset koko ajan äänessä ovat...

Vierailija

Kaverini 3-vuotiaan puheesta ei saanut syksyllä vielä mitään selvää. Vain vanhemmat ja isovanhemmat ymmärsivät hänen puhettaan. Poika on nyt ollut 4kk hoidossa ja ymmärrettäviä sanoja on tullut paljon. Myös lyhyitä lauseita on tullut.

Päivähoidossa lapsen on pakko skarpata puheen kanssa, kun vieraat eivät ymmärrä. Kotihoito voi tehdä hallaa puheen kehitykselle.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat