Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärit tai muut asiasta tieytävät!!!!Poskiontelontulhdus vai jotain muuta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ei kuulu tälle puolelle mutta täällä käy eniten väkeä, joten laitoin tänne!

Tarina siis tämä. Olen noin 1,5 viikkoa sitten hakenut lääkäriltä antibioottikuurin (Zithromax) koska poskionteloita särki ja nenä oli tukossa. Söin sen kuurin (3 päivää ja vaikutus vielä 7 päivää). Vaikutus lakkasi siis viime tiistaina (7 pv viimeisen tabletin oton jälkeen) mutta maanantai iltana nenä meni tukkoon uudestaan. Soitin varmuudeksi lääkäriajan torstaille jos ei menisi ohi. Tukkosuutta oli edelleen ja pyysin lääkäriltä lähetettä röngeniin mutta ei antanut. kirjoitti uuden lääkekuurin (Amoxin 750mg). Ekan tabletin oton jälkeen rupesi vatsaa kuplimaan ja nipistämään. Perjantaina aamulla toisen tabletin jälkeen alkoi vessarumba. Sielä istuin kuin tatti enkä töihin päässyt. Puolen päivään mennessä rauhoittui ja uskaltauduin kauppaan. Soitin kuitenkin lääkärille (eri kuin to) perjantaina asiasta ja hän käski lopettaa kuuri ja mennä maanantaina labraan ja röngteniin.

Kävin siis tänään labrassa ja röngenissä sekä lääkärillä. Tulhdusarvot normaalit eikä valkosolut koholla (?). Röngtenkuvissa kuulemma nestepinnat. Määräsi kolmannen antibioottikuurin (josko pystyisen sen syömään) sekä Nasonex nenäsumutetta. Onko poskionteloissa välttämättä tulehdusta vaikka kuvissa näkyy nestepinnat ja tulehdusarvo normaali? Voiko siis tukkoisuus ja kuvissa näkyvät nestepinnat johtua siitä, että limakalvot turvoksissa? Töissä meillä on epäpuhtauksia ilmassa (lasikuituja, pölyä ym) joista monta ihmistä saanut oireita. Voiko siis nämä epäpuhatudet turvottaa limakalvoja sekä pitää sen rä´än onteloissa? Kipuja ei ole posikonteloissa kun koputtaa tai laittaa päätä alaspäin.

Olisin kiitollinen jos joku tietäisi ja viitsisi vastata! Kiitos kuitenkin jos jaksoitte lukea!

Kommentit (10)

Vierailija

en tiedä liittyykö tää nyt mitenkään tähän juttuun, mutta kuulosti vaan jotenkin tutulta. Meillä oli aivan liian kuiva sisäilma ja se tuntui ihan kamalana kipuna nenän limakalvoilla. Ja nythän on ollu hurjat pakkaset ja sisätiloja on lämmitetty urakalla, joten kuivaa sisäilmaa siis on. Jos kuulostaa yhtään tutulta, niin ilmankostutinta hankkimaan...

Vierailija

Antibiootille on vaihtoehto: poskiontelohuuhtelut eli -punktiot. Korvalääkärille olitkin menossa, hän on ainakin ammatti-ihminen sellaisen (joskus tarvitaan useitakin) tekemään.

Vierailija

Lääkärin mukaan syy piilee työpaikan sisäilman epäpuhatuksissa. Aiheuttaa juuri limakalvojen turvotusta joka taas aiheuttaa tulehduksen poskionteloihin. Lievä tulehdus kuulemma päällä edelleen mutta pitäisi tällä kuurilla, onteloiden ahkeralla huuhtelulla, Nasonexilla ja Humidosella mennä ohi.

Lausunnon asista saan myös ja sen tulen toimittamaan työpaikalle. Nyt alkaa taistelu parempia työoloja vastaan.

Vierailija

Eli tutulta kuulostaa. Nasonexit auttaa hyvin limakalvoturvotukseen. Mutta niinkuin edelliset kirjoittivat, niin kyllä nuo nestepinnat rtg-kuvissa tarkoittaa että märkää on poskionteloissa ja tulehdus päällä. Korvalääkäri varmaankin suosittelee punktiota ja se kannattanee. Sitten kotihoitona tuo apteekista saatava huuhtelukannu on loistava. Itse selvisin ilman ab.kuuria tulehduksesta viimeksi juuri kannun takia.

Minulla on jouduttu pahimmillaan punktoimaan kerran viikossa 9 viikon ajan ennenkuin tilanne rauhoittunut:) Molempia synnytyksiä edeltäneellä viikolla olen syönyt kuurin, koska olen ollut niin tukossa.

Ilmanlaadulla on tekemistä asian kanssa. Ainakin siinä vaiheessa kun limakalvot tulehtuneet ja ärtyneet. Lääkäri osannee ottaa kantaa asiaan. Tsemppiä!

Vierailija

Uusi yritys....

Mihinkään punkteeraukseen en meinaa suostua, tehköön mitä vaan tai olkoon koko tulehdus siellä. En kerta kaikkiaan jaksa enää taistella tänän terveyden kanssa. Olen kolmekymppinen ja terveys ihan hajalla, KIITOS SIITÄ KUULUU VAIN JA AINOASTAAN LÄÄKÄREILLE! Ne pässit ei tiedä asioista yhtään mitään, tehdään sairaista ihmisistä vielä sairaimpia lääkkeillä. Kummaa, että nykyaikana lennetään kuuhun ja vaikka minne mutta ihmisten terveyttä rikotaan suun kautta syötävillä lääkkeillä kun käsitykseni mukaan löytyy parempiakin vaihtoehtoja.

Nyt lähtö sinne erikoislääkärille! Ja lasku lähtee työpaikalle, täällä se syy sairauteen piilee.....

Vierailija

Nasulina:

Lainaus:

Kuullostaapa tutulta!

Minun ei tarvitse kuin kerran aivastaa niin johan on poskionteloissa tulehdus. Minulle ei juuri koskaa kerry onteloihin ns. " märkää" vaan poskionteloni vain tulehtuvat/turpoavat. Tulehdusarvot eivät koskaan ole nousseet. Särkyä tuntuu lähinnä päässä ja hampaissa! Hammasjomotuksesta tiedän heti että tulehdus on päällä.

Nyt taitaa olla kaikennäköistä tautia liikkeellä, sitkeääkin sitkeämpää lentsua.

En osaa oikein muuta vastata )

Kiitos Nasuliina vastauksestasi. Ei ole enää päänsärkyä eikä hampaitakaan jomota. Eihän tässä muuten mitään ongelmaa olisi mutta kun vatsani kerta kaikkiaan ei siedä antibiootteja (siis pidempiä kuureja). Huomenna sit korva/nenä/kurkkulääkärille. Katsotaan mitä se sanoo tähän. Omituiselta tuntuu myös se, että flunssaa minulla ei ole ollut varmaan kohta kahteen kuukauteen. Itse epäilen tuota työpaikan sisäilmaa, joka aiheuttaa tukkoisuutta/limakalvon turvotusta.

Vierailija

Itseäni on auttanut nenänhuuhtelukannu (sarvikuono, saa mm apteekista) säännöllisesti käytettynä. Eli suomeksi nenäontelo huuhdellaan suolavesiliuoksella. Huuhtelu kostuttaa limakalvoja ja ainakin minulla vähentää turvotusta poskionteloissa. Helpottaa oloa, ja poskiontelontulehdukset / korvatulehdukset eivät pääse pahenemaan.

Vierailija

Kuullostaapa tutulta!

Minun ei tarvitse kuin kerran aivastaa niin johan on poskionteloissa tulehdus. Minulle ei juuri koskaa kerry onteloihin ns. " märkää" vaan poskionteloni vain tulehtuvat/turpoavat. Tulehdusarvot eivät koskaan ole nousseet. Särkyä tuntuu lähinnä päässä ja hampaissa! Hammasjomotuksesta tiedän heti että tulehdus on päällä.

Nyt taitaa olla kaikennäköistä tautia liikkeellä, sitkeääkin sitkeämpää lentsua.

En osaa oikein muuta vastata )

dedädukossa

Olen kärsinyt jo toista kymmentä vuotta poskiontelovaivoista. Kaksi kertaa on tehty Fess,,sarvikuonot kokeiltu,sumutteita käytetty lähes tähän asti. Lopetin tosin sumutteiden käytön kun nenäspesialisti sanoi limakalvojeni olevan pahoin kärsineet. Tämä on pirullinen vaiva. Aina on alikuntoinen,nuhruinen ja hapeton olo johtuen nenän tukkoisuudesta. En tiedä mikä auttaa. Työ olosuhteet ovat pölyiset ja likaiset ja ilmastointilaitteet puhaltavat ihan lähietäisyydeltä mm kasvoihin. liekkö tämä syy? Olen lähes 40 vuotta työskennellyt tällaisissa olosuhteissa.  Ja kyllä tämä vaiva invalidisoi ihmistä,paljosta joutuu luopumaan kun on aina sairas olo. Konsertit ynnä muut tilaisuudet ovat kärsimystä hajusteiden takia,joita ihmiset käyttää. Talviulkoilu on ollut pakko lopettaa. ja muutoinkin liikunta raskasta kun nenä tukossa. Tämä on tosi kurjaa.

Uusimmat

Suosituimmat