Vuokranmaksun jälkeen 3 henkiselle perheelle vain

Vierailija

reilu tonni jää ja ei saada toimeentulotukea, kukahan sitä oikeesti saa muka?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

No vaikka siksi, että opiskeluni pitää minut kiireisenä useamman tunnin päivässä, etten voi saada työpaikkaa. Eikä olisi oikein lapsillekaan pitää heidät hoidossa viikonloputkin.

500 eurolla elää ihan hyvin. Sairastammekin ihan kuten muutkin, itselläni on silmätulehdus parhaillaan ja toinen lapsista antibioottikuurilla. Itse olen lääkkeet maksanut.

Ei ole autoa, asumme vuokralla, sähkössä säästetään muistakin syistä kuin ekonomisista. Syömme ruokaa, joka tehty kotona. Ei ole lihaliemikuutioita tai eineksiä. Juoksen viikonloppuisin tarjousten perässä. Vaatteet saadaan sukulaisilta, ostetaan kirppareilta jne. Lapsilla on silti luistimet ja muut vermeet, puhtaat ja ehjät vaatteet kaikilla. Oppikirjat olen ostanut omiksi joko käytettynä, uutena tai kavereiden kanssa kimpassa tai jotkut lainannut kirjastosta.

Saan säästöön rahaa kuukaudessa 10-100 euroa plus kolikoita.

Säästämme luontoa, elämme terveellisesti ja olemme onnellisia.

2

Vierailija

Eikä oo edes mietitty, että olis jotenkin vähän...tuosta maksetaan vielä opintolainat. Ammatit voi olla jonkun mielestä " hyvätuloisia" ...siis jos joku oikeesti sitä mieltä, että jos jää tonni käteen kuussa 4-henkisellä perheellä ja siihen pitäs saada vielä toimeentulotukea, niin kyllä kummastelen TODELLA!

Vierailija

Saimme kyllä hieman kuukausittain toimeentulotukea, jolloin tulomme olivat vuokran jälkeen hieman reilut 800e kuussa. Siis 2 aikuista ja lapsi.

Sillä rahalla tuli hyvin toimeen, vaatteetkin pystyi ostamaan uutena kaupasta ja aina oli laskut maksettu sekä ruokaa kaapissa. Autoa tosin ei silloin ollut (se on iso menoerä kuussa).

Eli kyllä ap:llä menee paremmin kuin mitä " köyhyysrajana" Suomessa pidetään tuon kokoisella perheellä.

Vierailija

ole töissäkäyvilläkään jos maksaa asuntovelkaa. Meillä 4(7) henkinen perhe ja asumiskulujen jälkeen jää 2400¿ josta sitten vähennetään bensat ja matkakulut, auton huoltokulut, vakuutukset, tarhamaksut, terveydenhoitokulut (nyt viimeiset 3kk 450¿/kk) joten käteen jää ehkä tonni ja pitää selvitä. Siitä sitten maksetaan ruuan lisäksi vaatteet ja muut menot.

Vierailija

Vuoden, pari tai 5v voi hyvin elää niukasti kun tietää, että parempaa on tulossa. Mutta kun tulot on ENNEN vuokran maksua ja sähkö jne 1000¿/kk ja tietää, että lapset vaan kasvavat ja menot heistä lisääntyvät ja tietää, että hoitajein pienet palkat taas unohdetaan vaalien jälkeen, AHDISTAA sentin venytys.:(

Vierailija

vähän niukemmin kuin selittää jokaista käyttämäänsä pennostaan sossulle.

Olen yh-opiskelija, enkä nosta opintolainaa, kun kerran ilmankin pärjätään. Lapset ovat hyvin ravittuja (roskaruokaa ei syödä), joten miksi ihmeessä tehdä velkaa ostaakseen jotain erikoisgourmet' a? Aina on rahaa jemmassa, jos tarvitsee lähteä lääkäriin taksilla keskellä yötä, samoin rahaa esim. kännykän hajoamisen varalle.

Nautitaan elämän pienistä kivoista jutuista. Käydään uimahallissa, luistelemassa, sukuloimassa, kirjastossa, elokuva-arkistossa katsomassa edullisia leffoja, kaupungin museoihin pääsee tiettyinä aikoina ilmaiseksi jne.

En koe meidän jäävän mistään paitsi, vaikka käytössä on vähemmän rahaa. Emme ole merkkivaatefriikkejä, lapset ovat pysyneet kuivina ja lämpöisinä myös halvemmissa toppapuvuissa ja kaupungin lukuisat lastenvaatteiden second hand -myymälät takaavat, että aina on päällä sievät vaatteet edukkaaseen hintaan.

Eiköhän lapselle merkitse eniten se, että hänestä välitetään ja on hyvä, turvallinen koti, kuin se, että on mielettömästi materiaa ja rahaa taskut täynnä?

Vierailija

Vuokran jälkeen reilu tonni kolmelle?

Meitä on neljä ja kaikki tulomme on reilut tonni. Pois siitä vuokra ja jäljelle jää sähköön, laskuihin, vaatteisiin, terveydenhuoltoon ja ruokiin hurjat 650e. Sossusta saisimme rahaa vielä senkin jälkeen jos ottaisimme täydet opintolainat puolisolleni. Jotkut vaan eivät halua nyhtää kaikkea yhteiskunnalta kun kerran ilmankin pärjää ongelmitta.

Emme valita, kaikille on vaatetta (puhdasta ja ehjää vaikkakin osa paikattuja), teemme ruoat itse emmekä osta mitään turhaa. Emme elä puutteessa.

Kannattaisi sinun pitää kirjaa siitä mihin ne rahat kuukaudessa menevät, sitten miettiä että oletko tosiaan niin huono-osainen kuin kuvittelet.

Vierailija

Kun nykyään saa niin usein lukea niitä valitusvirsiä että apua jää 3000 euroa käteen eikä sekään riitä.

Itsekin tulen aika vähällä rahalla toimeen ja olen onnellinen. En tarvitse kalliita telkkareita ja sisäfilepihvejä ollakseni onnellinen. Kyllä se mun onni tulee ihan muista asioista. Toki raha tuo turvaa elämään, mutta kun ihminen tulee oikeasti tosi pienelläkin toimeen. Välillä ihan kauhistuttaa nykyinen elämäntyyli että kaikki pitää saada heti. Ja jos ei saa, niin kauhea itkuvirsi siitä.

Vierailija

Kun nettotuloistamme otetaan pois pelkät asumiskulut, jää siis tonni. Siitä menee sitten vielä vakuutukset, laajakaista, lehdet, tv-lupa, sähkö yms. normaalit laskut. Loppu riittää 3 hengelle enkä ole tätä ennen pitänyt meitä köyhinä. No juu, emme kyllä paljon matkustele paitsi anopin rahoilla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat