Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä saatte tahrat pois lasten vaatteista?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olisiko joku hyvä aine, jolla saisi ruoka- ja rasvatahrat pois lasten vaatteista? Sappisaippua ei ainakaan minun mielestäni tehoa. Saakohan sellaisia kauan olleita tahroja enää millään pois. Tuli tilattua Huutonetistä paketti, jossa oli puolessa vaatteita tahroja :(

Kommentit (7)

Vierailija

Minulla on kotona vain palasappisaippuaa, mutta laitan sitä tahraan, annan vaikuttaa hetken ja sitten hankaan ja huuhtelen. Usein teen tämän kaksi kertaa ja hankaan, kunnes tahra lähtee tai ainakin haalenee. Sitten koneeseen tai ellen saa heti konetta pyörimään, niin jätän joko likoon tai huuhtelen kunnolla odottamaan konetta.

Tuosta auringosta, kevätaurinkohan on mitä parasta tahranpoistajaa, kun valo oikein kertaantuu hangesta. Kesällä en ole niinkään saanut vaatteita haalistettua. Siis kannattaa varoa, ettei haalista värejä pois.

Mutta kaikki tahrat ei vaan lähde sitten millään, ei vaikka mitä kokeilisi.

PS. Kengät lähti tänään cittarista maahantuojalle. Saa nähdä kuin käy.

Vierailija

Omalla kohdallani olen huomannut, että jos pari käsittelyä sappisaippualla ei tehoa, ei tehoa mikään :/. Toki en jokaista kaupan tahranpoistoainetta ole kokeillut. Mielelläni itsekin kuulen vinkkejä.

Tuoreet tahrat onkin sitten eri juttu; yleensä heitän samantien koneeseen ja olen tahrakohtaan laittanut nestemäistä pesuainetta. Melkeinpä aina se on riittänyt. Nopeus kun näissä asioissa valttia.

Ystäväni kokeili kahteen paitaan tahranpoistoon valkaisua; molemmat paidat ns. merkkipaitoja, ja värillisiä. Toisesta lähti värit kokonaan ja toista vain tahra, ja paita oli jälleen kuin uusi. Mutta enpä uskalla itse lähteä moisia kokeilemaan, ellei sitten ole kaikki kokeiltu ja paita valmiiksi jo pilalla, että ei voi muuta kuin voittaa.

Esim. porkkanatahroihin tehoaa hyvin auringonpaiste.. Tosin tähän vuoden aikaan vähän vaikeaa aurinkoa käyttää tahranpoistoon ;). Mielelläni siis itsekin kuulen lisävinkkejä nimenomaan pinttyneiden tahrojen poistoon!

Vierailija

Tuolla Vanishin oxi-actionilla(?!) lähtee kyllä melkein kaikki tahrat. Minä sumuttelen sitä kaikkiin tahroihin suunnilleen varmuuden vuoksi ja aika hyvin lähtee. Tietty jotkut vanhat ja pinttyneet eivät lähde kyllä millään. Ruusunmarjatahrat ovat kyllä niin tiukassa, ei edes kloriitti auttanut. Vauva-aikaisia vaatteita ja harsoja meni paljon tuohon ruusunmarjasoseeseen, eikä lähde pois. Harsojakin uittelin pitkät pätkät kloriitissa-> eivät lähde. No, niissä se ei haitannut, vaatteissa kylläkin.

Kesällä kun kuivattaa pyykit ulkona, niin jopa häviää tahrat. Varsinkin porkkana. Muutkin kellertävät tahrat ainakin haalistuvat tosi paljon. Äitini väittää, että sadevesi hävittää tahroja. Kerran kokeilin pariin tosi hankalaan tahraan, mutten saanut niitä pois. Ehkä sitä kannattaisi kokeilla muihinkin ei niin likaisiin.

Marseille-saippualla lähtee polkupyörän rasvat housujen lahkeista. Tämä oli ainoa keino, kun ennen muinoin itse likasin farkkujen lahkeet pyöräillessä. En ole muihin tahroihin kokeillut.

Mutta tuohon pinkkipurkkiseen Vanishiin luotan. Kallistahan se suihkutettava varsinkin on, jossain sotkuvaiheessa meni purkki viikossa.. Mutten jaksanut tuljata sen geelin kanssa.

Vierailija

Ostin tänään sappisaippuaa, nestemäistä. Miten itse laitat sitä tahraan? Voiko sitä vain laittaa tahran päälle ja pesukoneeseen? Laitatko normaalisti vielä pesujauheen? Pitääkö antaa vaikuttaa? Entä hangata? Minkä tyyppisiin tahroihin tepsii?

Tuo porkkana-vinkki... Laitatko siis ihan auringonpaisteeseen esim. paidan. Onko väliä onko ulkona vai sisällä? Kuinka kauan pitää olla - koko päivän? Lähteekö ihan kokonaan? En ole moista ennen kuullut, mutta aion kyllä kokeilla... :D

Vierailija

Mä olen pitänyt kesällä auringonpaisteessa pyykkinarulla muutaman tunnin.Sen verran kun nyt pyykki kuivuu.Kaikki porkkanatahrat on lähteneet.Kerrankin oli edusta ihan porkkanassa ja niin vaan aurinko vei kaikki tahrat.

Aurinko tehoaa muutes muihinkin,esim.tomaattitahrat ovat lähteneet.

Vierailija

Minullakin vain palasaippuana, ja sen kanssa teen siten että sitä kostena hinkkaan tahraan ihan reippaasti.. Annan vaikuttaa 10min, huuhtelen ja uudestaan. Sitten koneeseen ihan pesuaineen kanssa. Toki monet tahrat lähtevät ihan nähdessään sappisaippuan, ettei tarvitse noin vaikeaksi tehdä. Mutta eiköhän se nestemäisen kanssa samanlailla mene.

Tuosta auringosta tulikin jo hyvät vinkit. Siinä tosiaan riskinä varsinkin tummassa vaatteessa, että koko vaate haalenee. Mutta valkoisiin ja vaaleisiin hyvä keino. Ihan ulkona olen vaatetta pitänyt, ja käynyt välillä katsomassa.

Voi kun löytyisi aine / keino, millä saisi kaikki tahrat pois.. Meillä tosin neiti syö nykyään aina jokin perus-H&M-paita päällä, jotta ei harmita, jos vaate menee pilalle. Tähän joku varmasti toteaa, että ne vaatteet käyttöä varten, mutta itse en ainakaan arkiruokailussa tahdo tietentahtoen pilata kalliilla hinnalla juuri ostettuja vaatteita. Neiti kun keksinyt nyt, että hän itse pitää lusikasta kiinni.. Todella siistiä syömistä ;).

Vierailija

Ne tahrat kuivuttuaan eivät lähde millään, eikä mitenkään irti.

Ei tarvitse varmaan kertoa, että meidän neidin lempparisose on ruusunmarja.. ;))

Uusimmat

Suosituimmat