Onko täällä ketään, joka olisi laittanut alle 1-vuotiaan päiväkotiin?

Vierailija

Oireiliko lapsi mitenkään? Miten lapsi reagoi kun aloitti päivähoidon? Minkä ikäisenä lapsi meni pväkotiin?

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Jotkut vie lapset hoitoon alle 1v ja sillä sipuli.

Kaikissa perheissä ei ole taloudellista mahdollisuutta olla kotona ja joskus tilanne on vaan sellainen, että äidillä kaatuu seinät niskaan ja siksi menee töihin.

Jos äidillä ei ole mitään sosiaalisia kontakteja päivän aikana vuoteen. Neuvolan täti tai kaupan kassa on ainoat aikuiset kenen kanssa juttelet päivän aikana sitten tulee mies kotiin ja kertoo niistä kymmenistä ihmisistä joiden kanssa oli tekemisissä.

Silloin jos äidin pää ei kestä sosiaalista eristäytymistä ja siksi alkaa käyttäytyä kun raivohärkä on ehkä oikeasti parempi viedä se lapsi hoitoon.

Vierailija

jauhaa tästä aiheesta päivästä toiseen? eikö se ole jokaisen oma asia millon vie lapsensa päivähoitoon?? kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kotona 3 vuotta.

Vierailija

11kk vanhan poikani päiväkotiin. Ja nyt on 3v. Toinen tulossa. AIkomuksena on pitää esikoista osan aikaa päiväkodissa ja osan ajasta kotona kun uusi tulokas syntyy. ..... nyt otan kivityksen vastaan..... ja nyt jatkan taas....

3v tarvitsee jo runsaasti virikkeitä ja kaipaa päiväkotiin kun on ollut useamman päivän kotona. AJattelen myös omaa jaksamistani. Joten taidan olla itsekäskin vielä tämän kaiken muun julmuuden keskellä. Ja jos alatte kritisoimaan sitä etten jaksa antaa esikoiselleni virikkeitä niin siitä sitten vain!

Vierailija

mitä se äiti kotona tekee kunhan on kotona, vaikka umpikännissä sohvalla. Monet teistä on niin ..tun kajahtaneita, että lapsillenne kunnon laitoshoito olisi paikallaan ja miksei teille itsellennekin. Kyllä mä äitinä luotan tasan tarkaan siihen, että _tunnen_ lapseni ja osaan toimia niin kuin oikein on, oli lapsi sitten alle vuoden tai 20 vuotta. En tarvitse teidän hämäriä " kerrankomäkupääsintyöllistämistuellepäikkäriinhommiinniinettearvaamitänäin" ...ei muuta kuin tissi suuhun vaan kakaroille ja äidit kaikki kotiin imettämään oikein joukolla.

Vierailija

viesti nyt olis ollu hyvä lopetus tähän ketjuun. oliko pakko jonku näsäviisaan kulahtaneen kotiäidin pakko mennä vielä kommentoimaan isoista laitoksista. Mä en veis alle 1 vuotiasta hoitoon, mutten todellakaan olis kotona siihen asti kun lapsi on 3v!

Vierailija

ketään joka olisi mennyt töihin ja vienyt alle 1 vuotiaan hoitoon vain siksi että lapselle on parempi olla hoidossa? Vaikka rahaa olisi muille jakaa? Mun tutut ainakin sanovat syyksi sen, että rahat ei riitä, on niin paljon asuntolainaa tai menetän muuten työpaikan tai jaksan olla parempi äiti sitten työpäivän jälkeen sen muutaman tunnin minkä valvoo tms. Ja kun nämä ovat kuitenkin ne tärkeimmät syyt mennä töihin niin miksi väitetään että päiväkoti olisi parempi lapsille, kun työhönmenon tarve on kuitenkin sillä aikuisella?

Vierailija

Mutta oma kokemus on, että kannattaa venyttää jos vain suinkin mahdollista sitä hoitoon viemistä esim. siihen saakka että lapsi on 1,5v (kävelee, syö vähän itse, ymmärtää ainakin puhetta jos ei vielä itse puhu). Esikoinen vietiin hoitoon 10kk (kun ihan oikeasti oli pakko) ja vaikka lapsi aluksi tuntui sopeutuvan suhteellisen hyvin, itkukausi tuli myöhemmin ja oli aika kamalaa. Onneksi hän ei joutunut olemaan hoidossa kuin n. 8kk kun jäin kuopuksesta äippälomalle. Usein itki hakiessa, tai jos ei hän, niin joku muu pikkuisista. Vain yksi hoitaja tulloin tuntui ' oikeasti' välittävän lapsista, yksi oli ihan burn out ja yksi oli kamala huutaja. Karmeat muistot jäi! Aina kun hain lasta, joku itki, jos ei oma lapsi, niin sitten joku muu. Kerran olivat laittaneet tytön ' jäähylle' syöttötuoliin jostain syystä! Miettikään, reilu 1v. jäähylle, haloo!! Kyse oli myös ns. pienten ryhmästä, kaikki alle 2v eli sellaista en kyllä suosittele kenellekään!

Ihan oikeasti nyt mietin, että hänen perusluottamuksensa varmaan jotenkin järkkyi, koska on nyt (4,5v) paljon haastavampi ja hankalampi kasvatettava kuin kuopus. Tietysti kyse on myös luonteenpiirteistä, mutta olen kyllä tosi paljon harmitellut jälkeenpäin, että oli pakko tehdä niin kuin tehtiin.

Kuopus sitten meni pk:iin 1,5v (siihen asti molemmat miehen kanssa lyhennettiin työaikaamme ja hoidettiin lapset puoliksi) ja kaikki meni paljon paremmin, eikä hän ole näyttänyt mitenkään ' kärsineen' asiasta. Tietysti eroja on myös päiväkodeissa (nyt tosi mukavia hoitajia, ja kuulin tästä paikasta monilta hyvää etukäteen) ja kuopus meni pk:iin ns. sisarusryhmään yhdessä tämän isosiskonsa kanssa, eli hänelle siitäkin syystä oli helpompaa tuo pk-uran aloitus.

Mutta jos kolmas lapsi joskus meille tulee, niin missään tapauksessa ei mene pk:iin alle vuoden ikäisenä. En tuomitse niitä, jotka niin tekevät, mutta omat kokemukset ovat sen verran huonot, että teen vaikka mitä sen välttääkseni. Enkä tosiaan ole mikään superäiti itsekään, en jaksaisi tosiaankaan hoitaa lapsia kokonaan kotona 3v:ksi, mutta rajansa kaikella.

Vierailija

mä oon ihan samaa mieltä teidän kanssa! täällä ne mahti kotiäidit tappelee päivät kuinka kotihoito on best! v###u ihan oikeesti.

Vierailija

Ollaan aina puhuttu ihan avoimesti siitä kuinka päiväkoti ei todellakaan ole näin pienten paikka, kuinka paras olisi olla kotona jne. t 3

Vierailija

Te vaan tuomitsette täällä ja maalailette piruja seinille. Minä taas olen puolestani huolissani siitä, kuinka typerät ihmiset lisääntyy liikaa...

Vierailija

ystävättäreni laittoi lapsen 6kk ikäisenä, ja hänen oli pakko palata töihin ettei menettänyt työtään.

Kyllä täälläkin ihan täysipäisiä lapsia kasvaa, vaikka hoidossa ovat noin pienenä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat