Kokemuksia hematoomasta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Haluaisin kysyä kokemuksia hematoomasta raskauden aikana!? Itselläni on nyt rv 8+2 ja kohta on kuukauden päivät tullut enimmäkseen ruskeaa vuotoa, välillä runsaampaa, välillä niukempaa. Tämä daignosoitiin jo keskenmenoksi, mutta viikko sitten ultrassa näkyi selvä syke ja lääkäri sanoi, että nyt hematooman pitääkin vuotaa pois. Nyt vaan kovasti jännittää ja pelottaa, tosin raskausoireet ovat selvät, varsinkin pahoinvointi.

Kuulisin mielelläni varsinkin positiivisesti päättyneitä kokemuksia hematoomasta..?

Terv. Berry3 rv 8+3

Kommentit (4)

Vierailija

raskausviikolla 16 aloin yhtäkkiä vuotaa _kovasti_ verta. sitä edelsi sellainen outo paineentunne alamahalla jota luulinkin alkavaksi virtikseksi. olin terkkarin pihalla menossa antamaan virtsanäytettä kun holahti. kirkasta verta älyttömiä määriä. itkin ja tärisin pelosta.

siirryttiin sit sairaalaan jossa sain supistuksia estävää lääkettä (mua supisteli hiukan) ja mut ultrattiin ja vauvalla todettiin kaiken olevan mainiosti! huh mikä helpotus. olin jo satavarma että kesken meni. kohdusta löytyi sitten 5*5 cm hematooma josta vuoto johtui. sain saikkua 2 vkoa ja uusia kontrolliaikoja parin päivän välein.

kaikenkaikkiaan vuotoa kesti 4 vko, lopussa oli tietty tosi niukkaa ja vain ekat päivät oli kirkasta verta, muutoin rusehtavaa. olin koko ajan saikulla koska mua myös supisteli. yritin palata töihin takasin, mutta supisteli helposti ja muutenkin olo oli huono niin eihän siitä mitään tullut.

oon käsittänyt että hematooma ei ole mitenkään vaarallinen, vaikka se vuoto siltä tuntuukin. uskon että sullakin kaikki menee hyvin.

meidän tyttö on jo 1v8kk ja hematoomasta ei ollut raskauteen mitään haittaa.

sannuska

Vierailija

Minulla alkoi vuotaa raskausviikolla 6, jolloin epäilin tietenkin keskenmenoa jo kaksi keskenmenoa kokeneena. Kävin alkuraskauden ultrassa jossa näkyi elävä sikiö ja valtavan kokoinen hematooma kohdunsuulla. Syytä tälle hematoomalle ei löydetty. Hematooma vuoteli koko ajan pois, välillä tiputellen ja välillä hulahtaen niin runsaasti etteivät siteetkään pitäneet. Kävin kaksi kertaa äitiyspoliklinikalla päivystyksessä itku kurkussa, mutta sikiö näytti voivan aina hyvin. Kävin myös kunnallisessa np-ultrassa ajallaan, eli neljä kertaa on tätä maha-asukkia tarkasteltu ja kaikki on ollut aina mainiosti.

Kuten Ida-Antoniakin sanoi, sikiö ja hematooma eivät millään lailla liity toisiinsa ja hematooma vuotaa omia aikojaan pois tai surkastuu kohtuun. Inhottavaa se on eikä siinä paljoa raskaudesta uskalla nauttia. Kahdeksan viikkoa minulla tuo vuoto kesti ja nyt se on poissa. Eikä kohdussakaan enää mitään hematoomasta näy.

Vuodot on paljon yleisempiä raskausaikana kun tiedetäänkään eikä tästä asiasta paljon puhuta. Minun mielestäni neuvolassa ja yleisestikin pitäisi enemmän näistä puhua, niin ei tulisi niin yllätyksenä jos niitä ilmenee.

DreamOne rv 16+6

Vierailija

raskausviikolla 10 aloin vuotamaan kirkasta verta ja vuoto oli todella runsasta. Silloin luultiin jo että kesken meni ja itkut itkettiin (eihän noilla viikoilla ole vielä mitään tehtävissä). Ultrassa kuitenkin seuraavana päivänä näkyi terve sikiö jolla oli kaikki hyvin :)

Yksityisellä ultrassa selvisi sitten vuodon syy,eli istukan muodostuessa kohdun seinämään (molemmathan kovin verekkäitä) joku verisuoni oli katkennut josta tuo runsas verenvuoto johtui. Samalla oli muodostanut yli6senttisen hematooman kohdunsuulle. Lääkäri kertoi että tästä hematoomasta ei ole mitään haittaa sikiölle vaan sikiö kasvaa turvassa omassa sikiöpussissaan ja hematooma on siis sikiöpussin ja kohdunseinämän välissä. Kertoi että hematooma voi vuodella pitkin raskautta vanhaa veristä rusehtavaa vuotoa tai sitten voi holahtaa kerralla isompia hyytymiä, mutta että nämä eivät ole vaarallisia raskauden jatkumisen kannalta. Siinä tapauksessa jos uusi tuore vuoto tulisi,eli alkaisi uudelleen kirkas verinen vuoto, niin silloin täytyisi lähteä heti äit.polille.

Kerran tuota minun hematooman tilannetta seurattu äit.pkl:lla, mutta siellä lääkäri sanoi ettei vaadi enää jatko seurantaa, koska sille ei kuitenkaann mitään tehdä eikä se ole vaaraksi raskauden jatkumisen kannalta.

Hematooma joko vuotaa pikkuhiljaa pois tai liukenee elimistöstä itsestää pois. Elimistöllä on taipumus " siivota" tälläiset ylimääräiset pois.

Nyt olen itse raskausviikolla28 ja kaikki hyvin :)

Todella tuo lääkäri painotti, että tuo hematooma ei ole raskaudelle/sikiölle mitenkään haitaksi vaan sen suhteen voi aivan rauhassa jatkaa odotusta. Toisinsanoen sanoisin että voisit olla onnellinen että tiedät että se on hematooma joka vuotaa, eikä esim alkava keskenmeno :)

Vuodot toki ovat aina pelottavia raskausaikana, mutta itselle ainakin tuli hyvä olo tuon lääkäri käynnin jälkeen, kun tämä kokenut pitkän uran tehnyt lääkäri kertoi juurta jaksain mistä on kyse ja että sikiötä tämä ei vaaranna.

Onnea sinulle raskauteen :)

Vierailija

ensiksi epäilys tuulimunaraskaudesta ja sitten rv 8+2 kontrolliultrassa löytyikin syke ja hematooma. Lääkäri sanoi, että eletään niinkuin olisi normaali raskaus. Jos menee kesken menee eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä tuon hematooman kanssa.

Pientä ruskeaa vuotoa mulla olikin tuon jälkeen, mutta np-ultrassa ei näkynyt hematoomasta enää jälkeäkään.

Kuopus nyt 11kk.

AIHA ja Nea rv 25 tasan

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat