Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen nimenmuutos

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko kellään kokemusta siitä, miten lapsen nimenmuutos onnistuu, jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus ja mies ei halua lapselle äidin sukunimeä? Olemme eronneet ja poika asuu kanssani ja haluaisin, että meillä olisi yhteinen nimi, kun olen kuitenkin se lähivanhempi ja poika on suurimman osan ajastaan minun kanssani. Voinko millään perusteella vaatia lapselle samaa sukunimeä kuin itselläni?

Kommentit (9)

Vierailija

Olen itse miettinyt pojan nimen muutosta, kun jäimme kaksin. Hänet kun kastettiin isän nimelle, mutta toisaalta todella mikä siinä muuttuu vaikka me olisimmekin saman sukunimisiä. Meillä on yhteishuoltajuus joten tappeluksi menee varmasti jos nimen tahtosin vaihtaa

Vierailija

itse tein niin että lapselleni vaihdoin oman sukunimeni (mulla oli yksinhuolto) siihen tarvitsee isän suostumuksen kun yhteishulto. Eipä lapsi pilalle mene tai kärsi jos ei hänellä just isän nimi ole, samalla tavallahan hän voisi kärsiä tai mennä pilalle jos olisi syntynyt äidin nimellä.

Vierailija

Minulla on poikani kanssa sama sukunimi, mutta jos menisin naimisiin ja vaihtaisin nimeäni, sukunimi olisikin eri. Tässä sitten voi miettiä sitä, että haluaisinko sitten oman nimen (jotta meillä olisi lapsen kanssa sama nimi) vai kaksoisnimen (siitä tulisi tosi pitkä), vai kenties miehen nimen (pojan kanssa eri nimi).

No entäs jos tämän miehen kanssa saisin lapsia, saisiko yhteinen lapsi miehen nimen vai minun nimeni?

Vaihtoehdot:

- Minulla ja molemmilla lapsillani olisi kaikilla sama sukunimi, mutta miehellä ja hänen lapsillaan miehen sukunimi.

- Minulla, miehellä ja kaikilla miehen lapsilla (muk lukien yhteinen) olisi sama sukunimi, pojalla minun tyttönimeni

- Minulla kaksoisnimi, miehellä ja hänen lapsillaan sama sukunimi, meidän yhteisellämme jompi kumpi nimistä ja sitten vielä minun pojallani minun tyttönimeni...

Kaikki nämä vaihtoehdot herättävät erinäisiä tuntemuksia - enimmäkseen kuitenkin mielestäni symbolisella tasolla. Määrittääkö yhteinen nimi perheen rajat vai ei. Yms. Yms.

Vierailija

Ei siis onnistu jos yhteishuoltajuus. Mielestäni on väärin lasta kohtaan lähteä muuttelemaan nimeä jos kerran on joku nimi annettu. Jos menet uudestaan naimisiin, haluatko taas vaihtaa lapsellesi uuden nimen?

Vierailija

Syy, että olisi kivaa kun meillä olisi sama sukunimi, ei riitä.

Hölmöä lähteä taistelemaan asiasta, joka luultavasti harmittaa lapsen mieltä jos kuulee isän ja äidin kinastelevan jostain.

Mitä merkitystä lapsen sukunimellä on ? Sinulla on pienet ongelmat, jos kulutat energiaasi tuollaiseen.

Uusimmat

Suosituimmat