Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäidit! Ottakaa lapset päiväkodista, edes joku!

Vierailija

Mulla alkaa pian työt ja kaikki paikat täynnä. Miten tämä on edes laillista laittaa lapset päiväkotiin, kun oma äiti kotona. Ikuisuusaihe kai, mutta normaalit lapset kuuluvat kotiin, jos mahdollista. Lapsi vieraantuu vauvastakin. Mä tarviin oikeasti sitä paikkaa!

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Parempi lapsille jos äiti ei jaksa et on ainakin joku paikka missä jaksetaan. Mua silti ärsyttää toi tapaus, suuresti. Ikinä ei ole ollu lasten kanssa ulkona leikkimässä, ei ainakaan meidän pihalla. Rööki palaa huulessa aina.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

Vai tarjoaa kunta kotiapua uupuneille äideille? Kerro heti kunta missä sellaista on tarjolla, siis normaali perheelle, missä ei ole kamalan isoja ongelmia, paitsi, että äiti on uup

unut =)

Ja siis nimenomaan normaaleille perheille. Syyksi riittää raskaana oleva äiti, joka haluaa käydä neuvolassa ilman esikoista. Kodinhoitaja eli perhetyöntekijä on meillä neuvolapäivinä yleensä klo 8-12 ja tämä maksaa meille 10 euroa. Kodinhoitaja sanoo aina, että hoidat sitten muut asiasi samalla ja käyt kahvilla yms. Ihania rentoutumishetkiä! Kotona on lapsen kanssa ulkoiltu, leikitty ja laulettu ja ruokaa tehty niin paljon, että riittää koko perheelle vielä illaksikin. Tämä onkin Tampereen erikoisuus, kuulemma ei muualla ole näin.

Vierailija

Onneksi 4v saa käydä (edes) kahdesti viikossa kerhossa, muuten olisi ikätoverit harvassa. Oikeasti tuo kaipaisi seuraa joka päivä.

Jos en olisi syksyllä menossa muutenkin töihin niin laittaisin silti tuon 4v:n päiväkotiin. 2v ei sitä vielä kaipaa.

Vierailija:

Lainaus:

kavereiden takia päiväkotiin, kun muuten ei ole kavereita. Mulla on kotihoidossa 2,5-vuotias ja 4,5-vuotias ja ei kyllä puistoissa yms. todellakaan ole heille kavereita. Yleensä lapset ovat leikkipuistoissa 0 - 2 -vuotiaita. Ja juu, kierrän koko Hesan puistoja ja sama tilanne näyttää olevan joka puolella, ei vain minun omassa pikkulähipuistossani.

37

Vierailija

Mutta tällainen virikepäiväkotitoiminta pitäisi ehdottomasti olla vain 4-6 vuotiaille.

Vaikkakin itseänikin kotiäitinä välillä surettaa vajaa kaksivuotias poikani joka ei ole KOSKAAN vielä leikkinyt ikätoveriensä kanssa. Isossa kaupassa käydessä vain ohimennen näkee mutta muuten ollaan kaksin kotona.

Kunnassamme ei ole mitään lapsiperhetoimintaa. En tunne yhtäkään pikkulapsiperhettä. Kunnan ainoa puisto ammottaa tyhjyyttään. No, en silti veisi poikaani hoitoon, vaikka kesällä saammekin vauvan. Eiköhän siitä vauvasta sitten jonain päivänä ole seurakaveriksi ja onneksi lapsen isä riekkuu ja leikkii lapsen kanssa iltaisin.

Joo, ja päiväkodeissa sekä muissa LAITOKSISSA työskennelleenä, voin sanoa että päiväkodit ovat laitoksia. Mitäs ne sitten ovat jos ei laitoksia? Päiväkodit ovat vain melutasoltaan paljon pahempia kuin muut laitokset.

Vierailija

Haen hänet klo 12. Päivittäinen hoitoaika ei siis ole ainakaan 9 tuntia, vaan 8.30-12. Hoitopäiviä on kuukaudessa maksimissaan 10.

Jos esikoinen siinä ajassa vieroittuu äidistä ja vauvasta, niin voi voi. Kummaa, että se vieraantuminen tapahtuu vain päiväkodissa oleville lapsille, ei niille jotka ovat saman ajan kerhossa, puistotädillä tai vaikka mummolassa...

Lapseni aloitti hoidon 4 kk ennen vauvan syntymää, joten häntä ei heitetty pois kotoa vauvan tultua taloon. Eikä hän ole kertaakaan sanonut ettei haluaisi päiväkotiin, tai itkenyt siellä äidin perään. Hän nähkääs nauttii ohjatusta toiminnasta ja ikätovereidensa seurasta. Ja minä nautin siitä, että saan asettaa vauvan etusijalle muutamana tuntina viikossa: esikoisen ollessa kotona hän saa enemmän huomiota, tottakai, onhan hän isompi ja ymmärtää asioita, vauva 7 vk ei vielä ymmärrä samalla lailla. Joskus saan jopa nukkua päiväunet katkonaisen yön jälkeen: esikoinen kun ei enää päikkäreitä nuku.

P.S. Minä sain valita, mihin alueen kolmesta päiväkodista esikoinen menee. Tilaa siis oli, ja on edelleen: ryhmässä on 13 lasta, kun maksimimäärä lienee 20 (?). On siellä siis paikka sinunkin lapsellesi, ap.

Vierailija

ketä hittoa kiinnostaisi maksaa tieteen tekijöille siitä, että nämä keräävät yksittäistapauksia jos ei niiden perusteella voida sanoa mitään merkittävää ja yleistä? Ei ainakaan yhtään lääketehdasta eikä Suomen Akatemiaa eikä muuten ketään toista tutkijaakaan.

ERi asia on tietysti että MISTÄ yleistetään ja MITÄ yleistetään, mutta yleistäminen ei oikeille tutkijoille ole mikään vältettävä phaha vaan päinvastoin päämäärä johon pyritään...

Vierailija

ei meillä Vantaallakaan ollut mitään mahdollisuutta saada hoitoapua kotiin kotipalvelulta. Vaikka syntyi kolmas ja neljäskin lapsi ja sitää rauhallista neuvolareissua olisi toissaan kaivannut.

Vierailija

Ei tulisi mieleenikään laittaa lapsiani mihinkään laitokseen, kun kerran mulla on mahdollisuus olla kotona! Teen kyllä töitä myös, mutta pystyn ajoittamaan niin, että voimme hoitaa omat lapsemme kotona.

99 % koti on ehdottomasti paras paikka pienille lapsille, sanovat virikehoidettujen äitsyt mitä tahansa...

Vierailija

oli sitten kokopäivähoidon tarpeessa tai ei. Naapurin lapsi pääsi aloittamaan samassa päiväkodissa päivän varoitusajalla, kun äiti sai sijaisuuden lyhyellä varoitusajalla. Kukaan ei siis jää minun lapseni takia ilman hoitopaikkaa.

Minä jaksan mainiosti lasteni kanssa, pystyn hoitamaan heidät itse. Mutta esikoinen tarvitsee jo ikäistään seuraa. Paikkakunnallamme ei valitettavasti ole puistotätiä, seurakunnan kerho olisi kaksi kertaa viikossa, mutta emme kuulu kirkkoon joten lastamme ei edes huolittaisi sinne (saatikka että haluaisimme hänelle " jeesustelua" ). Joten valintamme on päiväkoti, ja olemme erittäin tyytyväisiä siihen.

Kyllä me ulkoillaan joka armas päivä, eihän lapseni ole hoidossa kuin 7-10 tuntia viikossa (moni lapsi on saman ajan hoidossa vuorokaudessa). Aikaa jää siis vaikka mihin :)

T: 11

Vierailija:

Lainaus:

Olan myös sitä mieltä, että niitä lapsia saa tehdä vaan niin monta kun pystyy itse hoitamaan. Siis jos olen kotona, ovat lapseni myös. Minun on sitten jaksettava ulkoilla ja käydä puistoissa heidän kannssaan. Ei ne sen kummempia vaadi.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Ei tulisi mieleenikään laittaa lapsiani mihinkään laitokseen, kun kerran mulla on mahdollisuus olla kotona! Teen kyllä töitä myös, mutta pystyn ajoittamaan niin, että voimme hoitaa omat lapsemme kotona.

99 % koti on ehdottomasti paras paikka pienille lapsille, sanovat virikehoidettujen äitsyt mitä tahansa...

Vierailija

Se ei millään tavoin tue sitä äitiä jaksamaan sitä arkea, eikä kehitä äidin ja lapsen suhdetta paremmaksi. Äiti korkeintaa sietää lasta paremmin ne hetket kun lapsi on hereillä olleessaan kotona, koska tietää, että lapsesta pääsee taas hetken päästä eroon. Oikeampi ratkaisu olisi tukea äidin ja lasten suhdetta ja antaa äidille terapiaa, mutta siihen ei tietenkään ole resursseja. JOten tyhjää parempi lienee tuokin, ainakin lapsen kannalta. Mutta ei mikään hyvä ratkaisu.

Vierailija

Olen itse aikoinani työskennellyt pk:ssa. Aika vähän isommissakin rymissä oli näitä sinun kuvaamiasi kotiäitien lapsia. Jos oli, niin ehkä yksi oli sellainen joissa tosiaan vauva syntyi ja ismpi HALUSI nimenomaan jatkaa hoidossa. Paikastahan joutuu maksamaan koko ajan vaikka ei olisi hoidossakaan (ns varausmaksu). Sitten muut olivat niitä joissa lapsen paras oli ilman muuta päiväkoti.

Oletko koskaan miettinyt sitä, että ehkä joku lapsi saattaa tarvita päiväkotia? Esimerkiksi jokin kehitysviivästymä voidaan korjata pk:ssa jonne tulee eri alan terapeutteja, ryhmässä oleminen taas auttaa huomaamaan lapsessa asioita ja toisaalta se tukee lapsen kehitystä. Tiedän nimittäin monta lasta, joilla on esim. hahmottamisen kanssa ongelmaa ja päiväkotiolosuhteissa asia on korjaantunut.

Päiväkoti voi olla myös kotiäidin lapselle yhtä tarpeellinen kuin työssäkäyvän vanhemmalle. Joskus perheissä voi olla isoja ongelmia joita kukaan ei tiedä (ulkoapäin ei edes aavistaisi) ja tällöin lapsen on parempi olla päiväkodissa kuin elää esim. hyvin alavireisen äidin helmoissa. Se on äidillekin usein se pelastava asia. Äiti voi esim. nukkua ja tehdä asioita joista tulee hyvä mieli. Eli kyseessä voi olla myös ennaltaehkäisevää hoitoa koko perhettä ajatellen.

Itse olisin sitä mieltä, että pitäisi olla hyvät perustelut miksi lapsi tulee hoitoon äidin ollessa kotona. Äidin vointi on tärkeää. Kun kaikilla ei niitä omaisia ole lähimainkaan.

Vierailija

Ja kyllä, olen pistänyt paperit menemään 5kk aiemmin. Kaikki paikat lähialueella ovat täynnä ja jos joku muu saa yllättäen työpaikan tai haluaa vaan lapsen hoitoon niin se saa sitten sen paikan... eli ihan sama kuinka aikaisin ne laput on laitettu. Koko töihin paluun idea menee ihan paskaksi jos lapsi pitää raahata jonnekin maan ääriin vaikka matkan varrella on monta niitä päiväkoteja, kaikki täynnä. Aikaa 3 vkoa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat