MIKÄ SIELLÄ HELSINGISSÄ NYT ON NIIN IHMEELLISTÄ?? ov.

Vierailija

juu tuli viikonloppuna käytyä;) tässä kritiikkiä!

kauhea ruuhka..lyhyt matka maantieteellisesti, mutta kesti julkisilla IKUISUUDEN... rumia rakennustyömaita, niin kova melu, ettei kännykkää kuule... ratikkakuskit naama norsunveellä kun menin ostamaan lippua. JOPA vanhat papat oikein tukkivat ja etuilivat bussiin mennessä (järkyttävää, moukkia!)

kaupungilla liikkeissä myyjät nokat norsunveellä... ei mitään reippautta eikä käytöstapoja.. stadin ässällä vaan sössöttivät viikonlopun bileistä eikä puhettakaan, että olisi vaivauduttu edes kysymään " anteeksi, tarvitsetteko apua" tms.

asunnot kauheita loukkoja ulkoseinätkin mätiä, ei parvekkeita, vuokrat/ hinnat käsittämättömiä, järjettömiä.. ei juurikaan kaunista luontoa missään. ei ulkoilumaastoja..

kahvi ja pieni keksi/pulla maksoi 7-10euroa!! ja palvelu taas OLEMATONTA noka nyrpistelyä...

kaikilla kiire ja kaikki kyttäsivät nokan vartta pitkin... huh, mikä siellä viehättää??

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

taa talonpoikaistyylillä ja käyskennellä ilkosillaan omalla pihamaalla ilman että täytyy stressata naapureista, toinen taas rakastaa kerrostalokaksionsa puulattioita ja korkeita kiviseiniä, sisustaa graniitilla ja vaalii elämän ääniä ympärillään sekä lyhyttä matkaa Stockmannille. Itse en jaksaisi lähteä väittelemään mielipidekysymyksistä...

Se, millaisen vastaanoton missäkin paikassa saa, on taas nähdäkseni kiinni ihan tuurista. Niitä epäkohteliaita juntteja, samoin kuin hyväsydämisiä ja kauniskäytöksisiä ihmisiä mahtuu niin maalle kuin kaupunkiinkin. Itse paljasjalkaisena Helsinkiläisenä muistan ikuisesti kuinka poikakaverini meinasi teini-iällä " maalla" käydessämme saada nakkikioskilla turpaansa, koska hänen lippalakkinsa oli väärin päin: " Ootko sää joku vitun hesalainen" tuli poikalauma uhoamaan. Muitakin esimerkkejä tökeröstä ja pk-vastaisesta käytöksestä lande-reissuilta löytyy. Eikä se palvelu siellä kirkonkylän kuppilassakaan aina sitä kaikkein iloisinta ole ollut. Ei tulisi mieleenkään tämän takia tuomita Suomen maaseutua ja maalaisia ryhmänä!

Minun Helsinkini on välillä ruuhkainen ja aina kallis. Niitä katutöitäkin saa katsella joka saamarin kesä, ja todella tulee mieleen, saadaanko tätä kaupunkia koskaan valmiiksi! Täällä on paljon rumia ja silti tolkuttoman kalliita " funkkis" -taloja, joiden kolhous muistuttaa lähinnä DDR:n muotoilua. Ratikassa haisee pissa ja metrossa huutaa vuorokauden ajasta riippumatta aina joku kestohumalainen...Toisaalta täällä on Suomenlinnan venesatama toukokuussa. Ja Kauppatorilla kesähelteellä syödyt nakkisämpylät ja kahvit, kun eri maista kotoisin olevat ihmiset käyskentelevät ympärillä, merituuli puhaltaa kasvoille ja lautat täynnä iloisia lomalaisia lähtevät nenän edestä Korkeasaareen. Ja täällä on myös Tuomiokirkko, joka on helmikuun auringonpaisteessa lumen keskellä niin valkoinen ja melkein epätodellisen kirkas, ettei sitä pysty ilman aurinkolaseja katsomaan, ja samat tuomiokirkon portaat taas kesällä, joilla voi syödä mansikoita. Täällä on Tamminiemen kahvilan terassi ja sen isot korvapuustit, Lauttasaaren ranta, meren ranta ja meren tuoksu. Ja cafe Engelin brunssi nättine tarjoilija-tyttöineen (takuulla hymyilevä palvelu!). Täällä on Kieslovskin basaari persoonallisine käsityöläispisteineen ja vaikkapa Umo Jazz-clubin jazz-illat. Itse asiassa täällä on kahvilaa, ravintolaa, näyttelyä, konserttia, kauppaa, elokuvaa yms. melkein jokaiseen lähtöön ja mielitekoon. Täällä on elämää ja sykettä, variaatiota ja vaihtoehtoja siinä määrin kuin sitä ylipäätään voi Suomen maasta löytää. Aina voi törmätä uusiin ihmisiin, ajautua keskusteluun tuntemattoman kanssa. Ja oman kokemukseni mukaan ne keskustelut ja ihmiset ovat useinmiten kiehtovia ja kivoja. Ja on täällä luontoa ja estetiikkaakin!

Ja kyllä meidänkin pihamaalla hyppii jänikset ja oravat. Lähin puisto (iso ja täynnä mitä ihmeellisempiä vempeleitä) on n. 200 metrin päässä, merenranta (kesäisin hieno uimaranta) näkyy ikkunasta. Piha on suljettu idyllinen sisäpiha, jossa kesäisin usein grillaillaan ja johon lapsetkin voi laskea ihan huoleta. Vihreää luontoa on joka puolella, ja silti keskustaan vain vartin matka.

Ei kaikkien tarvitse tykätä tästä elämänmenosta, ja ymmärrän paremmin kuin hyvin, ettei siitä silloin halua maksaa itseänsä kipeäksi. Itse kuitenkin haluan asua juuri täällä, ja mieluummin pienissä neliöissä täällä kuin isommissa muualla. Maaseutu ja pienemmät kaupungit on ihania paikkoja, mutta eivät minun paikkojani...

Vierailija

ap on nuori ja trendikäs ja menin avoimin mielin noihin edellämainitsemiini tilanteisiin.. kaikkein eniten mua huvitti nuo vanhat vaarit jotka suurinpiirtein tunkivat naisen edelle bussin ovella!

kertokaa vain toisenlaisestakin helsingistä;)

ap

Vierailija

Täällä on historiallisesti merkittäviä paikkoja, katuja, joilla jo isovanhemmat lapsena leikkivät. Täällä on juuret, täällä on KOTI. t. Stadilainen joka ei täältä ikinä pois muuttaisi

Vierailija

Elämäni 20 ensimmäistä vuotta asuin keskisuuressa kaupungissa ja Helsingissä oli jännittävää käydä, onhan se Suomen ainoa KAUPUNKI. Sitten eripuolilla Stadia asuneena eksyimme melkein kahdeksi vuodeksi Vantaalle.... huh! Onneksi pääsimme takaisin Helsinkiin.

Tässä muutamia syitä lapsiperheelle:

-leikkipuistot, varsinkin kesäruokailut!

-toimiva joukkoliikenne

-meri, merenrannat, saaret

-Lintsi, Korkeasaari, Suomenlinna

-palvelut

-ihmiset (suurin osa meitä junantuomia...)

Onneksi ihan kaikki eivät viihdy täällä, sillä muuten asuntojen hinnat olis vieläkin korkeammalla...

Asunnot onkin ainoa asia, josta kadehdin böndejä: meillä maksetaan 300.000 euroa kämpästä, jonka sais maalla puoleen hintaan....

Vierailija

Olen halunnut aina muuttaa muualle, mutta nyt kun se olis edessä niin en enää haluakaan lähteä sellaselle etäisyydelle ettei Helsinki olisi jokapäiväisessä elämässä. Meinas melkein alkaa itkettää kun mietin etten enää koskaan pääsis ratikkaan niiden etuilevien vaarien kanssa :D Enkä tod asu missään keskustassa vaan pientaloalueella melkein Vantaan puolella, ratikkaa olen viimeksi käyttänyt varmaan vuosi sitten, mutta kun se on se missä oon kasvanut ja mihin oon oppinut. Vaikea päästää irti.

Vierailija

Jos tykkää maaseudusta tai pikkukylistä, niin mikäs siinä. Minä tykkään Helsingistä, koska täällä on paljon hyvätasoista tekemistä ja katsottavaa tarjolla. On museoita moneen makuun, useita teattereita, muista kohteista puhumattakaan - ja kaikki meiltä puolen tunnin raitiovaunu- tai bussimatkan päässä. Meri on upea aina, oma vene on 4 kilometrin päässä kotoa ja sieltä pääsee Pihlajasaareen (se hiekkarantasaari :-), Suokkiin, Espoon saaristoon tai minne nyt mieli tekee. Oman kodin ikkunoista voi katsella rusakoita, fasaaneja, pikkulintuja tai sitten vain ihailla taivaan tähtösiä - tämä kun on kuitenkin niin pieni kaupunki että sen valot eivät tähtitaivasta himmennä.

Palvelut toimivat, kouluissa on valinnan varaa, sairaan lapsen saa Suomen parhaaseen lastensairaalaan. Julkinen liikenne vie tehokkaasti joka suuntaan, me käytetään omaa autoa vain pari kertaa viikossa. Harrastuksia löytyy joka makuun ihan läheltä, on musiikkikoulua, tanssiopistoa, futista, lätkää, tennistä, jumppaa, kuntosalia ja hienot uimahallit. Kävelyetäisyydellä on kolme kirjastoa jotka toimivat loistavasti.

Ihmisiä on monenlaisia ja samalla alueella 10 vuotta asuneena täällä on jo paljon tuttuja, mutta onneksi kaikki eivät tunne kaikkia eikä naapurin asiat kiinnosta ihan ylen määrin. Muut ihmiset luovat turvallisuutta ja sosiaalista turvaverkkoa: aina löytyy pihalta tai puistosta joku jonka kanssa puhua. Jos äitiysloman yksinäisyys ahdistaa, voi lähetä keskustaan katsomaan elämää.

Helsingissä tapahtuu, täällä osoitetaan mieltä, juhlitaan torilla, otetaan vastaan valtiovieraita. Rakastan sitä tunnetta, että olen lähellä tärkeitä asioita, siinä sykkeessä jota muukin maa seuraa. En voisi kuvitellakaan asuvani muualla kuin täällä!

Vierailija

alueita, joilla en haluaisi asua. Olen aikaisemmin asunut paikassa, josta keskustaan olisi pari kilometriä meriteitse, mutta varmaan joku 15 km autolla. Laajasalon suunnalla asuvat tietenkin rakastavat omaa kaupunginosaansa ja mererantoja niin kuin kaikki omaa kotiseutuansa, mutta itse en enää sinne muuttaisi, koska nautin enemmän siitä, että pääsen ilman autoa keskustaan nopeammin kuin autolla eikä tarvitse vaihtaa bussista metroon ja metrosta ratikkaan jonkun pienen teatterireissun aikana.

Yritän tällä sanoa sitä, että Helsinki ja ympäryskunnat ovat aika isoja eikä niiden asuinalueita voi niputtaa yhdeksi ja samaksi pääkaupunkiseuduksi sitten kun täällä oikeasti asuu.

Vierailija

Mikä siellä on silloin kivointa on mm. se saari, jossa on ihana hiekkaranta (en muista enää nimeä) ja muut kesäpäivien ajanviettopaikat.

Lisäksi Helsingissä on mukavaa se, että kauppojen aukioloajat ovat pitkät, ei tarvi kiirehtiä töistä etuajassa, että ehtii jonnekin. Helsingissä on paljon hyviä ruokaravintoloita, ei tarvitse aina syödä samaa Rosson ruokaa. Varsinkin etnisten ravintoloiden tarjonta on laaja.

Kaupungin ihmisvilinästäkin voi pitää, varsinkin kun ei tarvi enää istua itse tunteja autossa ruuhka-aikaan.

Minusta Helsingissä on kiva käydä, vaikken kaipaa sinne asumaan. Siellä asumisen huonoimpia puolia olivat minustakin juuri nuo mainitsemasi: kalleus, rumuus, ahtaus, ruuhkat, kiire.

Vierailija

sitä en vaan ole koskaan ymmärtänyt, miksi palveluammateissa olevat ihmiset eivät osaa tehdä työtään oikealla asenteella. nyrpeitä akkoja joka paikassa myyjinä. kiitosta tai ole hyvää on turha helsingissä odottaa, se on ihan fakta.

Vierailija

superhyvät palvelut (kaupat, pankit, kuntosali, optikko, posti jne.) 400 metrin päässä. Hyvät ulkoilumahdollisuudet, lenkkipolku vieressä, mistä yhteys myös hiihtolatuihin. Perheet tuntevat toisensa ja monet ovat kolmatta sukupolvea samassa kaupunginosassa, paljon ohjelmaa laspiperheille. Lähistöllä aina joku huoltsikka tai kauppa auki, maitoa, leipää ja vaippoja saa milloin vain.

Ja sitten keskusta: 10 minuuttia lähijunalla olen keskustassa, missä tarjontaa on enemmän kuin missään muualla Suomessa, mutta ruuhkat ja jonot kuitenkin olemattomia verrattuna oikeasti isoihin kaupunkeihin.

Tuosta töykeydestä olen kahtalaista mieltä. Ei se palvelu muuallakaan aina kovin kaksista ole, mutta itse myös pidän siitä, että tuntemattoman kanssa ei tarvitse olla niin tuttavallinen.

Ruuhkia inhoan itsekin, mutta äänet kuuluvat kaupunkiasumiseen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat