Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lisää kysymyksiä; seulonnoista

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Vielä kyselen:=) eli olen aika pihalla mitä seulontoja nykyisin tehdään automaattisesti ja mitkä pitää tehdä yksityisellä.

Olen siis 36 v ja jo ikäni takia haluaisin kaikki seulonnat tehtäväksi.

Mulla on nyt siis 7.vko menossa....millä viikolla niihin yleensä mennään?

(ensiksi menen yksityiselle ultraan ja itseasiassa jo tällä viikolla...)

Kommentit (9)

Vierailija

alueella kunta tarjoaa seulat yli 30 vuotiaille. Verikoe otetaan rv 10-12 ja np-ultra rv11-12. Näiden perusteella + äidin ikä huomioiden tehdään riskianalyysi KYKS:ssä. Jos riski on kohonnut, niin tarjotaan mahdollisuus lapsivesinäytteeseen rv 14-15. Nämä käsittääkseni menevät ihan pkl-maksuilla ja tuo eka verikoe ei maksa mitään. Muuten täällä ei tarjotakaan kuin yksi ultra rv12 ja se ei ole=np-ultra.

Vaikka olen 38-vuotias odottaja, niin päätimme miehen kanssa olla ottamatta näitä seuloja. Katsellaan sitten, mitä elämä tuo tullessaan.

Vierailija

Lue tästä:

http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?file=content_exec&id=147&s...

Ja jos kotikuntasi ei tarjoa esim. tuota seerumiseulaa (verikoe viikolla 15-16), niin jos siihen menet yksityiselle niin ikäsi puolesta luultavasti kärähdät ja sitten lapsivesipunktion saat kuitenkin kunnallisella puolella (maksaisi yksityisellä lähes 1000 euroa). Mutta siis kaikki nämähän ovat vapaaehtoisia ja eri kunnissa tarjotaan erilaisia seuloja.

Vierailija

ja myös 36 vuotiaana kävin kunnan tarjoamissa

* np-ultrassa vkolla 13

* seerumiseula verikokeessa vkon 15 täytyttyä

* rakenneultra (vielä käymättä).

Eli kovasti vaihtelee käytännöt. Miten paljon puhutaankaan kansalaisten tasa-arvosta :). On tosi kurjaa, että jotkun suomalaiset saavat eri palveluja toisiin verrattuna...

Itse en lähtisi teettämään kalliita istukka/lapsivesitutkimuksia, ellei nuo " kevyemmät" seulontatutkimukset anna aihetta. Siis minun mielipide, jokaisella omansa :).

Kunnat saavat siis itse tasan tarkkaa päättää mitä tarjoavat/maksavat ja mitä eivät.

sushi, rv 17+4 + 2 lapsukaista

Vierailija

Keskenmenoriski kun kuitenkin on noissa punktioissa, kannattaa selvittää itselleen onko valmis ottamaan sen muutaman esille tulevan asian takia. Kaikkia kromosomimuutoksia kun ei saada selville, vain jokunen selvästi näkyvä. Lähinnä trisomioiden selvittämiseen on nuo tutkimukset kehitelty. Trisomioiden suhteen tulos on lähes sataprosenttisen varma.

Vierailija

Ennen kuin tutkimuksiin lähtee, niin kannattaa miettiä, että mitä sillä tiedolla tekee ja vastaavasti, että onko riski, että omalla " uteliaisuudellaan" sitten abortoi terveen lapsen (1% riski).

Itse kävin alkuraskauden ultrassa + verikokeessa yksityisellä, koska siitä ei ole mitään vaaraa sikiölle.

www.keskustorningynekologit.fi

ja sieltä ajankohtaista

ja sieltä ultraäänitutkimuksesta kertova artikkeli kertoo minusta hyvin selkokielellä, että mitä tuo n. 11 viikolla tehtävä ultra + verikoe kertoo.

Luulisin, että jos tuommoisesta löytyy jotain erikoista, niin sitten voisi saada ihan lähetteen äitiyspoliklinikalle kunnalliselle puolelle lisätutkimuksiin.

Vierailija

Olin eilen eka kertaa neuvolassa ja valitettavasti ainakaan kyseinen hoitaja ei tiennyt näistä mitään. Soittelin itse aamulla ja istukka tutkimus maksaa yksityisellä noin 900 samoin lapsivesipunktio, molemmista jää vajaa 500 euroa maksettavaksi Kela-korvauksen jälkeen. Itsekin olen 35 vuotta ja tuo maaginen raja menee 37 vuodessa jolloin ne voi saada kunnalliselta puolelta veloituksetta. Niskaturvotusultrassa jos ei kuulemma näy viikolla 12 erikoista, niin sitten ei tule lisätutkimuksia. Aika tylyä, mutta säästölinja on näköjään julkisella puolella kova ja raaka. Valitettavasti esim. Tampereen Koskiklinikka ei tutkimuksia tee, vaan ainoat löytyivät Helsingistä ja Espoosta. Lääkäriasema Femedon, puh 09 75101000 saapi lisätietoa.

Mullakin on nyt 7 viikkoa ja tuo istukkatutkimus tehdään 10-12 vkoilla ja sitten 12-15 vkoilla lapsivesipunktio.

Vierailija

ei tietenkään kumpaakin. Samaa asiaa mittaavat eli otetaan lapsen kromosomit. Ei niitä kumpaakin kukaan teekään vaikka haluaisit, koska ei mitään järkeä.

Siis Suomessa rutiiniseulonnat ovat:

- rv 8-12 veriseula + niskaturvokeultra (ikä ja näiden tutkimusten tulokset laitetaan tietokoneohjelmaan, joka laskee riskisuhteen mm. Downin syndroomalle) -> jos riskisuhde yli 1:250 (muistaakseni!) tarjotaan automaattisesti lisätutkimuksia eli lapsivesitutkimusta tai istukkabiopsiaa. TÄTÄ EIVÄT KAIKKI KUNNAT TARJOA!

- rv 20 rakenneultra. Ilmeisesti kaikissa kunnissa tämä tarjotaan.

Lisätutkimukset saa maksaa omasta pussista. Missään nimessä ei kannata lähteä mielestäni rutiinina teettämään jotain lapsivesitutkimusta, koska tähän liittyy 0.5-1% keskenmenoriski. Jos tuo UÄ+verikoe eivät anna aihetta lisätutkimuksiin, ei lapsivesitutkimusta mielestäni kannata tehdä.

Omasta neuvolasta PITÄÄ löytyä ammattitaitoinen terkka kertomaan Sinulle mitä tutkimuksia kuntasi tarjoaa. Jos ei tiedä, niin hänen täytyy selvittää. Jos olet jo viikolla 7, niin asia alkaa olla verikokeen suhteen ajankohtainen.

Vierailija

Mullakin on nyt 7 viikkoa ja tuo istukkatutkimus tehdään 10-12 vkoilla ja sitten 12-15 vkoilla lapsivesipunktio

Hei vielä,

mutta olenko nyt käsittänyt jotain ihan väärin, kun jostain olen saanut sen käsityksen, että istukkatutkimus ja lapsivesipunktio tutkisi suunnilleen samaa asiaa, eli että kumpaakin ei kannata tehdä???

Vierailija

Meillä päin noita seulontoja ei periaatteessa tehdä muuta kuin rakenneultra rv 20 tienoilla. Jos jostain syystä pidetään kehitysvammariskiä kohonneena (en tiedä riittäisikö tuo ikäsi vielä kohonneeksi riskiksi) niin niskapoimu-ultra tehdään rv 11-13 tietämillä ja sen jälkeen tulosten perusteella joko ohjataan jatkotutkimuksiin tai sitten nähdään uudelleen vasta rakenneultrassa. Joillain paikkakunnalla tehdään myös veriseula tuossa np-ultran aikoihin joko ultran yhteydessä tai sitten erikseen.

Mutta nämä kyllä vaihtelee paikkakunnittain tosi kovasti, joten helpoimmalla pääset, kun pirautat paikalliseen neuvolaan ja kyselet sieltä. Samalla voit varata ajan ekalle käynnille, niin pääset kunnolla juttelemaan.

A.A. rv 31+5 ja esikko 2v

Uusimmat

Suosituimmat