Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rengasliinan käyttökokemuksia?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Odotan tässä toista lastani ja esikoinen on sellainen kivan uhmakas pian 2,5 vuotias. Ajattelin, että pysyisin esikon perässä paremmin, jos voisin tulevana keväänä ja kesänä laittaa pikkukakkosen liinaan. Omistan pitkän liinan, joka on tietty sidontojensa puolesta aivan ehdottoman monipuolinen ja jakaa painon kivasti pois harteilta, mutta sitomiseen tuhrautuu kyllä aina aikaa. Nyt haaveilen ostavani rengasliinan, jota voisin käyttää kotosalla sisällä ja pihalla pikaliinana ja ehkä kauppareissuillakin. Tarkoitus olisi siis kantaa lähinnä muutamia kymmeniä minuutteja kerrallaan. Esikoinen on pienestä asti ollut isokokoinen ja nyt vähän mietityttää, että jos kakkonen on saman kokoinen, miten kantaminen sujuu liinalla, joka on lähinnä vain toisen olkapään päällä.

Kaipailenkin kokemuksia rengasliinoista: Minkä ikäisinä olette lasta siinä kantaneet? Jakautuuko paino yhtään alemmas selälle vai onko kokonaan olkapäällä? Kumpi on parempi topattu vai ilman toppauksia? Olisko kenelläkään suositella jotain merkkiä?

Netissä olen aika paljon asiasta sivuja selaillut, mutta käyttäjäkokemuksia ei niin kovasti sieltä löydy.

A.A. rv 31+5

Kommentit (8)

Vierailija

Minä olen tykännyt käyttää rengasliinaa. Kangan liina. Pientä lasta on helppo kantaa ja nukuttaa, pussi on tukeva. Isompaa lasta voi kantaa lonkalla, jolloin paino tulee myös lonkalle. Olen kantanut niin myös neljän vanhaa. Rengasliina on helppo ja nopea.

Vierailija

Ostin viime kesänä kaverini yllyttämänä Myllymuksujen Jennie-rengasliinan silloin 8-kuiselle tytöllemme. Käytin liinaa satunnaisesti tuossa omassa pihassa, mutta en tykännyt yhtään! Vaikka olen itse aika " voimakas" täti, tuntui, että liina ei ollut ollenkaan ergonominen, kun paino jakaantui vaan toiselle olkapäälle. Ainoa plussa oli, että liina on tehty pellavasta ja näin ollen oli selvästi trikooliinaa vilpoisampi helteillä.

Trikooliinalla me kuitenkin liinailtiin pääosa ajasta sekä välillä heitin tytön Ergoon. Ergo on ollut meille kaikista käytetyin kapistus. Sillä kannan vielä helposti 3-vuotiasta isoveljeäkin (17 kg) ja hätätilanteessa niin, että veli on selässä ja tyttö normaalisti sylissä. Sillä tavalla ollaan menty mm. lentokoneeseen ;-).

Noista kantotavaroista tuli vielä mieleen yhden tuttuni hankkima " kantovyö" . Hänellä oli vyötärölle kurrattuna painonnostajien vyöhön verrattava paksu vyö, jonka kyljessä oli pieni " istuinosa" . Hänen 2-vuotias tyttönsä istua tökötti siinä nätisti (jalat olivat äidin kropan ympäri ja tyttö piti äitistänsä kiinni kuten normaalisti sylissä pidettäessä) ja kuulemma taittavat tuolla tavoin pitkiäkin kävelymatkoja. En ole tuollaista nähnyt missään muualla, joten en osaa sanoa mitään nimeä tuolle systeemille.

Vierailija

Meillä on Kanga, mutta koen sen vaikeaki käyttää. Kokelin kaverin kantopussia Peanut Shell, ja se tuntui paremmalta. Koska ei ole niitä hankalia renkaita.

Vierailija

ja Ergoa tulikin sitten kaytettya heti kun vauvan sinne sai laittaa. Uusiin Ergoihinhan saa sen niskatuen, etta voi jo ihan pienenkin sinne laittaa. Ja uuden Ergon saa myos lantiolle. Eli ma ostaisin kantorepun, joko Ergon tai Patapumin, rengasliinan sijaan.

Me & Mama muuten myy noita vyotarolle tulevia " istuimia" nimeltaan Easy Rider.

https://www.meandmama.fi/ ja sielta kantaminen ja Easy Rider-kantovyö

Vierailija

Mielestäni pikkuvauvalle solmittava liina on helpoin. Tietty siinä on se solmimisen vaiva, mutta kotona pidän usein liinaa päällä jatkuvasti ja sidontaa purkamatta nostan vauvaa liinaan ja pois.

Rengasliinassa (MiM Sarong) 2,5-kuisemme ei edes viihdy, koska ei tykkää olla kehtoasennossa. Liina hankittiin esikoiselle aikoinaan ulkomaanmatkaa varten, kun rattaita ei voinut ottaa mukaan. Esikoisella oli tuolloin ikää 1,5 vuotta ja painoa noin 8 kg. Liina on kevyesti pehmustettu, enkä muista, että kantaminen olisi ollut kovaa hommaa. Toisaalta tytöllä oli jo sen verran ikää, että hän " istui" lonkalla, piti itse kiinni ja myötäili kantajan liikkeitä.

Vierailija

Käytin Nova-rengasliinaa pikkukakkosen ollessa 5kk - 1v. Esikoinen oli silloin 2v ja vähän yli, joten perässä juoksemista riitti. Siksi hankinkin nopea ja kevyen liinan.

Nova oli hyvä ja helppo käyttää. Kävimme esim. leikkipuistossa niin, että vauva oli liinassa kun kyllästyi olemaan vaunuissa. Mitään pitkiä pätkiä kantamista ei tullut, korkeintaa puoli tuntia. Novassa ei ole toppauksia, joten menee pieneen tilaan ja on helppo kuljettaa mukana. Kun kakkonen täytti vuoden, oli painoa jo sen verran paljon että kantaminen toispuoleisessa liinassa kipeytti selän. Siksi möin liinan pois. Ja lapsihan oppi kävelemään tuossa vaiheessa joten liinan tarve väheni muutenkin.

Minäkään en käyttänyt Novaa ihan pikkuvauvalle, silloin meillä oli käytössä Babu-trikooliina. Babun möin pois vaikean käytön takia ja ostin tuon Novan tilalle.

Vierailija

Aivan vastasyntynyttä en ole rengasliinassa kantanut, mutta muutaman kuukauden ikäisestä yli kaksivuotiaaseen kyllä.

Lyhytaikaiseen kantamiseen rengasliina on kätevä, mutta paino tulee tosiaan vain toisen olkapään varaan, joten painavaa lasta ei pysty kovin pitkään kantamaan. Liina tukee hitusen selästä, mutta paino tulee selvästi eniten olkapäälle.

Itselläni on Gira, joka on toppaamaton liina (sama kangas kuin Girasolissa). Olen tykännyt kovasti, toppaamaton liina tulee aivan olkapään myötäisesti, joten sen asettelu on tärkeää. Kangas itsessään on sopivan tukevaa. Monet kehuvat myös Novaa, MiM Sarongia (eli Mimmiä) ja Maya Wrap Slingiä. Viimeisimpänä liinan valintaan vaikuttavat makuasiat ;)

Itse olen kantanut vastasyntynyttä ja pientä vauvaa ensisijaisesti trikooliinalla, jota ei tarvitse välttämättä purkaa päältä pois ollenkaan. Sillä tavalla vauvan sujauttaminen liinaan käy helposti.

Toivottavasti tästä oli apua :) Mukavaa loppuraskautta!

Porenn *kantoliinatukihenkilö*, kolmen liinatytön äiti

Vierailija

En osannut lasta siihen luontevasti laittaa. Heti, kun sain lapsen sidottua liinalla lonkalle (5 kk ikäisenä), aloin pitää liinasta todella paljon. Isomman lapsen kanssa kantoaika on kyllä rajallinen. Olkapää alkaa väsyä viimeistään puolen tunnin kantamisen jälkeen. Itselläni on ollut Kanga-reppu ja rengasliina Nova. Nova on ollut näistä suosikkini. Kanga-reppua en saanut oikein kunnolla istumaan. Nova mahtuu tosi pieneen tilaan. Sen voi ottaa vaikka taskuun ja pukea nopeasti päällen, kun lapsi haluaa kyytiin.

Uusimmat

Suosituimmat