" Pukumiesten" vaimot

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ei varmastikaan tälle palstalle kuulu, mutta täällä kun muutenkin ihmiset, jolla silmää vaatteille, ja missään muuallakaan palstalla oikein käy.

Eli siis, mieheni lopetti juuri ammattiurheilijauransa, ja siirtyi työhön, jossa puku oltava päällä lähes aina. Miehen pukuvarasto ennen koostunut kahdesta tummasta puvusta, joita käytetty juhlissa, muuten ei ole ko. asuille tarvetta ollut.

Nyt siis olisi kovat ostokset edessä, kun pitäisi paitoja, krakoja, nyt alkuun ainakin yksi puku lisää jne. ostettava. Millaisella paitavarastolla pärjättäisiin, ettei tarvitsi ihan joka, eikä jokatoinenkaan päivä tarvitsisi paitoja silitellä? Itselleni muuten ei silittäminen mikään ongelma ole, kun silitän kaikki muutkin vaatteet, mutta onhan nuo puvunpaitojen silittäminen tarkkuudeltaan vähän eri hommaa.

Kysyin äidiltäni vinkkiä, kuulleen että isälläni 50 erilaista paitaa, 20 pukua ja 50 kravattia, ja pesula pesee. Joten sieltä ei apua tullut, kun ihan noihin määriin ei ole tarkoitus parissa kuukaudessa päästä. Lähinnä siten, että saadaan miehelle toimivia kokonaisuuksia ja tarvittava määrä.

Eli siis auttakaa kanssavaimot, että mitä tässä kannattaisi nyt ostaa, mihin panostaa jne. Ja merkki-, väri ja -mallivinkkejä otetaan mieluusti vastaan. Miehen harteille jos tämän jättäisi, lopputulos olisi aika kauhea .. Tietää kyllä sen itsekin, ja mielellään luottaa minun apuuni.

Terveisin, " Ei enää hikisukkia, jipii ;)"

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Gloria:

Lainaus:

Violette, kiitos ;-), kommentoikin sukkia hyvin ja lisään vaan sen verran että niissäkin kannattaa, yllätys yllätys, panostaa laatuun koska pukumies-parka pitää kenkiä jalassaan (thank god) aamusta iltaan ja siksi sukan pitää olla ohut, mutta laadukas. Joskus olen sortunut ostamaan hulluilta päiviltä " pukusukkia" nipussa, mutta ne ovat harmaita muutamien pesujen jälkeen. ELi suosittelen FALKEn sukkia, parhaita (omissakin jaloissa) ovat left&right sukat jotka istuvat kuin hansikas, toinen hyvä on airport-malli ja talvella polvisukka-malli.

...

Vierailija

Etsikää ihmeessä semmoisia pukuja (esim. Turolta löytyy), joihin saa ostettua kahdet housut per takki. Housut kuluu kuitekin aika lailla enemmän - rypytkin näkyy niissä helpommin.

Paidoista kannattaa suosia semmosia, jotka on siliävää kannasta - eli ei ainakaan kaikkein halvinta merkkiä. Ja ite en kuivaa miehen paitoja kuivurissa, monien kohdalla riittää, että " isken ne suoraksi" ennen henkariin ripustamista ja siinä siliävät parhaimmat jo melkein itsestään.

Vierailija

Kokeillaanpa osaanko auttaa.

Meillä miehellä aktiivikäytössä neljä pukua ja reilu kymmenkunta paitaa, skrakoja varmaankin saman verran kuin paitojakin. Tämähän ei tietenkään välttämätöntä, mixailemalla saa vähemmästäkin enemmän irti. Vöitä on kolme kuten kenkiäkin. Ja talvella vähän eri vermeet kuin kesällä...

Jos sulla on aikaa ja intoa huoltaa vaatteita niin varmaan jo kahdella-kolmella puvulla ja viidellä paidalla/kravatilla pääsee alkuun.

Merkeistä en osaa sanoa, meillä on Sandia, Bossia ja teetettyjä, nykypuvut ovat suht slimmattuja.

Meillä vaatehuollon hoitaa pesula, mäkin kuljen yleensä " kovat kaulassa" joten aikaa ja intressiä ei ole itse vaatteita huoltaa. Joka toinen viikko viedään vaatteet pesulaan ja avot, puhdasta ja sileää tulee:))

-L-

Vierailija

Meillä mies joutuu työssään käyttämään pukua päivittäin. Hänellä taitaa olla useampi puku, en nyt viitsi käydä laskemassa ;) Pukuja on tosiaan hyvä olla useampi, esim. niin että olis puku/päivä, jotta vaatteet myös ehtii " levätä" . Puvut meilläkin käytetään tietty pesulassa, mutta paidat silittää usein mies itse. Paitoja on myös useampi kappale, reilut kymmenkunta ainakin.

Väreistä sen verran, että ne kannattaa valita vähän käytön mukaan. Siis tarkoitan, että minkälaisessa työssä miehesi on. Pankkimaailma on suhteellisen konservatiivista. Kauhean voimakkaat värit tai kuviot ei ainakaan mieheni mielestä ole hyvä juttu.

Perus värit paidoissa on ok, esim valkoinen, sinisen eri sävyt, harmaa jne. Skrakalla sitten voi tuoda vähän ilmettä asuun.

Turon puvut ja stokkan paidat on ollut mielestäni hyvälaatuisia.

Myös kenkiin kannattaa panostaa. Niitä tarvitsee myös useamman parin.

Tässä muutamia vinkkejä. Myös minun puku päällä kulkeva mieheni on entinen urheilija, joten muutos on melko suuri ;) Hikisukat nurkkaan ja skraka kaulaan, hih :)

Vierailija

Mieheni käyttää joka päivä pukua, ja noita taitaa olla useampi käytössä. Puvut käytetään pesulassa, paitansa mies silittää itse. Merkeistä mieheni pitää eniten Conte Di Roman ja Bossin puvuista ja taitaa olla myös 1 Hilfigerin puku, joka ei mielestäni laadullisesti ole yhtä hyvä kuin em. mainitut. Mieheni ruuminrakenne on pitkä ja hoikka, joten nuo em. puvut istuvat hänelle parhaiten, suomalaisissa puvuissa on väärä mitoitus hänelle. Niin ja puvut ovat mustia ja tummanharmaita, taitaa olla 1 tummansininenkin.

Paitoja on varmaan aktiivikäytössä parisenkymmentä, valkoista, vaaleansinistä, vaaleanpunaista ja sitten muutama valkoinen raidoilla/ruuduilla. Kravatteja on sitten hurja kasa antamaan vaihtelevaa ilmettä. Paitamerkkeinä on Bosvel (meniköhän tuo oikein) easy care (nämä ovat olleet mieheni suosikkipaitoja), sitten Stockkan paitoja, Hilfigerin paitoja ja sekalainen seurakunta eri merkkejä.

Sukkiin ja kenkiin kannattaa myös panostaa, kauhea näky mielestäni on se, että miehellä on kallis puku päällä ja sitten järkyttävät kengät ja vääränväriset sukat.

Vierailija

meillä mies pitää töissä pukua joka päivä. tässä on jo tullut tosi hyviä vinkkejä, joten vastaan lyhyesti. Ja toisaalta en oikein nykyään enää tiedä miehen vaateostoksista. On jo " opppinut" vaatettamaan itse itsensä :D

meidän hoikalle miehelle ostetaan puvut helsinkiläisestä Solo liikkeestä. palvelu on mielestäni ollut asiatuntevaa ja puvut muokataan sopivaksi. Meillä puvut ovat tummia/harmaita (ei sinisiä). mies työskentelee pankkialalla, joten kovin " tylsästi" pukeudutaan. joissain puvuissa saattaa olla raitaa. aktiivikäytössä kai 3 pukua, mutta kaapissa varmaan 10. Tuplahuosut fiksu sijoitus! Housujen malliin kannattaa myös kiinnittää huomiota. Itse tykkään (ja mieskin) niistä joissa suorempi/sileämpi/tasaisempi etupuoli. Ei siis mitään monia laskoksia tekemässä housuita " pussimaisia" . On minusta nuorekkaammat.

paidoista: ehdottomasti easycare. stockan paidat ihan jees, mutta menee suht nopeasti huonoksi ja kuulemma käytössä ei pysy niin hyvin siistinä. parhaita kuulemma Jousipaidan easycare. Bosweel hyvä kakkonen. slim fit -malliset paidat on myös suosiossa. väreinä enimmäkseen vaaleansininen, pari vaaleanpunaista ja pari valkoista raidoilla ja ruuduilla ja ainakin yksi beige. yhteensa varmaan yli kolmekymmentä paitaa (aktiivikäytössä ehkä reilut 10 paitaa). minä pesen paidat ja mies silittää ne. Tahranpoistoainetta kannattaa käyttää. Meillä ainakin tummuu niska hikoilun takia helposti ja samaten hiirikäden nappilistaan tulee jotain tummaa. tavallinen 40 asteen pesu ei näitä poista kunnolla.

kravaatit: mies ostaa yleensä stockalta. siellä hyvä valikoima erihintaisia. ei saa kuulemma olla liian paksua kangasta tai tulee huono kravaattisolmu?? aika hillityn värisiä nämäkin. mun ostamat värikkäämmät jäänyt kaappiin.

kengät: meillä tykätty Loydin kengistä, mutta nykyään mies taitaa tilata Stockan Left shoesta mittoihin tehtyjä kenkiä. kun kerran käy otattamassa mitat, voi sen jälkeen tilata postilla kengät! meillä taitaa olla muutamat nahkapojaiset ja muutamat kumipohjaiset (näitä käytetään märillä keleillä) aktiivikäytössä. Muutama pari varmaan riittää, mutta kengätkin kuluu suht nopeasti hieman epäsiisteiksi. Kandee olla ainakin yksi uudehko pari aina kaapissa.

Vierailija

Tsekkasin nuo sivut, erittäin hyviksi havaitsin ja laitoin sähköpostilla miehellenikin vinkiksi, jos vaikka ne saisi hänet innostumaan työkiireidensä keskellä kevätgarderobinsa uudistamisesta...

Vierailija

Onpas paljon meitä täällä liikkeellä.

Paljon hyviä vinkkejä tullutkin jo.

Mun miehellä on varmaan 40 kravattia, Niillä saa mukavasti vaihtelua pukeutumiseen. Niihin kannattaa satsata. Hän on sanonut, että silkkiä pitää olla muuten ei solmusta tuu mitään. On paksuja ja vähemään paksuja, pilkullisia, raidallisia...

Paitoja on kans monta. Nyt on tullu nää kalvosin nappi paidat. Niillkin saa vähän lisää pukeutumiseen. Mun mies hoitaa ite silittämisen, ku mä en kuulemma oo tarpeeks huolellinen ;-) Mun muistaakseni meillä on stockan paidat menny nopeiten huonoiksi, siis kaulukseen ja hihan suihin on tullut nyppyjä. Paitoja kannatta ostaa alesta, esim stockan hullutpäivät. Aluspaita on tosiaan hyvä, jotkut paidat on niin ohuesta kankaasta, että läpi näkyy.

Puvuista laatuun kannataa panostaa. Ja ne useaamat housut/takki on hyvä juttu. Ei mun mies ainakaan pidä takkia kokoajan päällä. MOnet housut onki kulunu pyllystä puhki ja jos ei oo toisia housuja ni sit vaan koko puku pois :-) Nii pukujen väreinä on tumman harmaata ja mustaa, suurimmassa osassa on muistaakseni raitoja (pankkialalla munkin mies). Meillä ei oo yhtään sinistä kun niistä hän ei tykkää.

Talvella käytössä on puvun päällä musta villakangastakki ja keväällä/syksyllä semmosta nupukangasta oleva... Siletä Helsingin Solosta ostettu, siellä oli hyvä valikoima eikä tule heti samallaista vastaan. Mun mielestä pääasia on että takki on riittävän pitkä, niin ettei ouvun helmat vilku takin helman alta.

Vierailija

http://www.eu.forzieri.com/usa/dept.asp?l=usa&c=ita&dept_id=999901

Musta tuolta löytyy kaikki, mitä pukumies tarvitsee = tyyli-, merkki- ja hintatietoa ;-)

Noita juttuja ei välttämättä löydä Suomesta, eikä kannata sovittamatta ostaa netistäkään, mutta jos hankinnat on ajatuksen asteella vielä niin sopivaa katseltavaa ovat.

Solmioissa piti sanoa, että mun paksut silkkisolmiot = kudotut silkkisolmiot. Ns. silkkisolmioita saa varmaan 10¿:lla jostain halpahallista ja niissä lukee 100% silkkiä, mutta ei niiden sisukset tole silkkiä ja toisekseen se silkkikin on kuten pellava... On huonompaa ja parempaa laatua. =)

Suoralinjaisia, nuorekkaampia villakangastakkeja luulisi löytyvän ainakin Armanilta.

Vierailija

Liikut muistaakseni Turun seudulla ja neuvoni onkin että lähde pukuostoksille Helsinkiin. Turussa on huonot valikoimat ja niin mukava liike kuin Donatello onkin niin siellä pikkuisen " ylimyydään" etenkin jos tuntematon asiakas. Jos heillä ei ole sopivaa kokoa, he yrittävät myydä liian isoa tai muuten vaan huonosti istuvaa. Tietysti jos olet itse mukana voit hiukan jarrutella.

Muuten tässä ketjussa tulikin hyviä vinkkejä. Paidat veisin ehdottomasti pesulaan ja niihin hyviin kenkiin kannattaa hankkia kunnon puiset tuet. Ai niin, sukkavalikoimakin olematon Turussa.

Vierailija

Kävin tänään Stockkan Outletissa ja siellä oli miesten kauluspaidat ja solmiot -50%. Ostinkin miehelle kolme Stockmann merkkistä paitaa, jotka maksoivat nyt yhteensä 10,85¿. Solmioita oli myös paljon ja mielestäni kivan värisiä.

Vierailija

jossa ihan mikä vaan puku ei käy (ja nyt en siis puhu merkeistä;-).

Paitoja löytyy aktiivikäytössä ehkä noin 15-20 kpl. Olen todennut että easy care paita on ehkä _hieman_helpompi silittää, mutta varsinaisesti silittämisen suhteen väliä on eniten paidan laadulla. Mieheni/minä olemme todenneet että parhaita merkkejä paidoissa ovat ruotsalaisen Stenströmin paidat (mm Oscar Jacobsen Hkissa myy) ja niistä paidoista Twofold supercotton. Hyviä malleja näsissä paidoissa ovat fitted shirt ja slim fit, jos kapeampi malli sopii kropalle. Toki näiden paitojen hinta saattaa yskityttää (120-140 e), mutta jos oikeasti on on pukumies ;-) eli joutuu kyllästymiseen asti niitä käyttämään, osaa arvostaa laadukasta paitaa. Yllätyksiäkin löytyy; Zaran miestenpaidat ovat yllättävän hyviä - kannattaa kokeilla (niitäkin on eri hintaluokkaa). Miehelleni ei ole olemassa sellaista paitaa kuin lyhythihainen kauluspaita - does not exist ;-)

Kravatteja taitaa löytyä samanverran kuin paitoja. Niiden hinnat vaihtelevat kyllä paljon ja niitä tarttuu mukaan useasti matkoilta. Löytyy Guccia, Burberryä, Ferragamoa, Mulberryä jne jne - mutta hyvä hinta-laatu-suhde löytyy mm Stcokan myymästä Stockholm Kravattista ja ihan kivoja kuoseja. Aivan järjettömiä summia ei näihin kravatteihin kannata laittaa koska 50 euron ja 250 euron ulkonäköero ei ole niin suuri kuin hintaero ja ne kastikkeet lentävät yhtä helposti kummallekkin...sitä paitsi on kiva jos kravateissa on hieman variaatiota, kyllästyminen iskee selvästi.

Puvut ovat aina tummia, pienin variaatioin - aktiivikäytössä taitaa olla ehkä 5-6 pukua. Merkkeinä Boss, Armani, Cerrutti ja Burberry. Villaa ja suht slimmi malli. Useimpiin pukuihin löytyy juuri nuo tuplahousut, ne kannattaa poikkeuksetta ostaa/tilata. Puku kannattaa aina korjauttaa just eikä melkein omien mittojen mukaan, oikeiden kenkien kanssa - ja nämä ostokset ovat juuri sellaisia missä tarvitaan asiantuntevaa myyjää varsinkin kokoviidakon kanssa jossa saattaa ristikkäiskoosta löytää istuvampia vaihtoehtoja (eli siis pitkien amllistosta esim.).

Myös kenkiin kannattaa panostaa ja niin että on minimi kaksi hyvää paria joita vaihtelee. Monesti mielestäni suomalainen mies mokaa kengissä jos on jossain mokatakseen. Ja pitäisikö vielä puhua tummista sukista, heh, taidan jättää sen Lenita Airistolle...

Vierailija

Kyselit vielä takeista. Mun pukumiehellä on ollut yhtenä vaihtoehtona kevät/syksy aikaan ihan nahkatakki. Ei siis mikään " rento reiska rotsi" , vaan siisti ja tyylikäs hyvän värinen ruskea. Osti sen muistaakseni Tukholmasta. Mutta eiköhän kohta tule kauppoihin jo enemmän valikoimaa tännekkin:)

Mukavia shoppailureissuja sinulle ja miehellesi. Kaikesta huolimatta sehän on ihan hauskaa. Meillä mies hyytyy ja mä vaan tyhjentäisin kauppojen hyllyjä ;)

Vierailija

En kyllä ole oikein pukumiehen vaimo, vaikka tosin kyllä mies niitäkin joutuu ajoittain palavereissa käyttämään.

Mut ensimmäiseksi sanoisin, niin älkää ihmeessä kovin suurta varastoa ostako. Paidat kannattaa ostaa jotain Easy Care tyyppiä, niin pääsee vähemmällä silittämisessä. Kyllä nekin pitää silittää (ja mä en kyllä silitä, miehet on aina silittäneet itse). Esim. Stockan ja Melkan paidat on minusta olleet hyviä (Stockan ei ole edes kalliita, olisko 40-45 e kpl ja niitä on erilaisia malliltaankin. Myyjältä kannattaa pyytää apua.

Mut mihin mä panostaisin olis krakat, sillä niillä saa kivasti vaihtelua. Ihan vanhan varaston lisäksi jos ostatte vaikka yhden puvun ja 4-5 paitaa ja niihin sellaiset krakat, jotka saa sotkettua vähän eri tavoin, niin voi kun tulee hyvät systeemit. Esim. meillä mies kun ei karsasta värejä, niin viidellä eri paidalla (valkoinen, vaaleanvihreä, harmaa, vaaleansininen ja vaaleanpunainen) saa ihan eri tunnelmia jo yksistään ja on aika erilainen vaikutelma että onko vaaleansinisessä vaikka vaaleansinikukallinen kravaatti (okei, ei mene kaikille, mut on minusta kesäisin tosi ihana) vai vaikka musta kravaatti, jossa on liituraidat.

Ja sitten syksyllä voi ostaa tietty jonkun vähän synkemmän paidan tai ostaa vaan pari uutta krakaa ja se on siinä.

Vierailija

Eiköhän näillä neuvoilla jo pitkälle päästä. Rahaa kyllä tulee palamaan, mutta eipä se kyllä yllätys ollutkaan. Ja mielummin sitä laadusta maksaa, kun (onneksi) tämä puketutuminen sen verran klassista, ettei heti ajanhammas pure.

Yksi kysymys vielä; vinkatkaa kevättakkia/-takkeja puvun kanssa käytettäväksi. Kiertelin Stockalla, ja en kyllä löytänyt mitään järkevää. Mieheni kuitenkin nuorekas ja urheilullinen, joten monet näyttivät niin armottoman pappamaisilta, en edes isälleni laittaisi monia takkeja.

Huoh, on se loppupeleissä helppoa olla nainen ;).

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat