Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus ja päänsärky

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

pari-kolme viikkoa kitkuttelin pää kipeänä töissä (alkoi särkeä aina työpäivän aikana, kun työpaineet kasvoivat), tuntui sellaiselta tunkkaiselta krapulapäänsäryltä. Kun sitten pää oli kipeä jo herätessä, löin hanskat tiskiin ja menin lääkärille ja tämä passitti minut 10 päivän sairauslomalle. Jatkuva työstressi kuulemma tätä pahentaa ja olenkin nyt yrittänyt jättää tuon työkännykän mahdollisimman paljon omiin oloihinsa.

Nyt alkaa kuitenkin huolestuttaa, kun tässä on jo puolet ajasta lomailtu eikä päänupissa yhtään helpota... Onko teillä muilla ollut samaa ongelmaa, miten jaksoitte jatkuvaa jyskytystä ja kauanko meni, että olo helpotti?

Kommentit (8)

Vierailija

Kai se lääkäri poissulki raskausmyrkytyksen? Lievissä tapauksissa oireet voi olla piilossa, tai muuten ei ole niin selkeet. Mites pissa ja verenpaine? Ylämahakipuja?

Itsellä niska-hartiajännitys aiheuttaa migreenin kaltaisia vaivoja,1-3pvn mittasta pääkipua huimausta, " tähtiä" näkökentässä, jopa lyhyitä blackoutteja, kun tasapainoaisti reistaa.

Vierailija

Ekassa raskaudessa päänsärky alkoi vähän ennen plussausta, rv 4+ jotain jouduin neurologille kun särky oli tajuton. Silloin lääkäri sanoi että joillakin raskaus voi laukaista migreenin kaltaisen päänsäryn vaikka minullakaan ei normisti koske oikein ikinä päätä. Pääkipu kesti viikolle 38 kunnes vauva syntyi raskausmyrkytyksen vuoksi.

Nyt olen viikolla 4+3 ja vähän koskee koko ajan päätä mutta ei niin kovaa kuin ed. raskaudessa

Vierailija

... olen ennen raskautta kärsinyt kovasta migreenistä aika ajoin. Raskaaksi tultua se loppui, mutta rv 14-19 särki JOKA PÄIVÄ niin paljon päätä, että vetelin siihen lääkärin silloin määrämiä 1000mg Panadoleja jopa sen 3 per päivä, mikä on maksimiannos. Aina ei sekään helpottanut, särky vaan jatkui. Noiden viikkojen jälkeen kuitenkin loppui kuin seinään.

Pi-Ki 39+1

Vierailija

on sellanen, mistä ite oon kärsinyt raskausaikana.

Eli

raskausaikana näkö huononee merkittävästi ja jos en käytä lukulasejani (joita en normaalisti käytä) seuraa ARMOTON päänsärky. Mutta jos käytän lasejani, päänsärky pysyy poissa. Tietokoneen tuijottaminen, sanomalehden luku...kaikki pitää tehdä lukulasit päässä. Homma menee ohi synnytyksen jälkeen. Eli uusia laseja ei kannata raskausaikana hankkia kuin ääripakosta.

Mutta toi raskausmyrkytyksen mahdollisuus kannattaa sulkea pois!

Tsemppiä!

Vierailija

Soitin juuri terkkariin ja kuulemma leukosyytit ovat koholla, muuten kaikki normaalisti. Sain soittoajan lääkärille huomiseksi. Nyt sitten vaan googlettamaan ja tutkimaan tätä tietoa loppupäiväksi, ehdin varmaan diagnosoida moneen kertaan itseni ennen huomista puhelinsoittoa...

Vierailija

Mulla oli tuota päänsärkyä aina ajoittain raskauden aikana. Välillä kolmekin viikkoa putkeen. Otin panadolia tai vastaavaa, mutta ei auttanut. (Mulla on myös migreeni.) Syytä ei sen koommin löytynyt, huono hemoglobiini kyllä varmasti vaikutti myös asiaan(hb100). Jossain vaiheessa päänsäryt vaan loppui.

Tuo oli mielenkiintoinen pointti, että näkö huononee raskausaikana!

Olen sen todellakin huomannut-en näe kauas läheskään niin hyvin kuin ennen raskautta. Se on varmasti myös edesauttanut päänsärkyä..

En vaan olisi osannut yhdistää näön huononemista raskauteen, vaikka ihmettelinkin, et miten näkö voi huonontua näin sikana lyhyessä ajassa, kun muuten pysynyt samana monia vuosia.

Kiitos siis tiedosta sille jonka tuon asian kertoi(en muista nimimerkkiä) :)

Leukosyyteistä: Mulla on otettu verikokeita raskauden aikana 2kk:n välein huonon hemoglobiinin takia ja JOKA kerta leukosyytit on ollut koholla. Yläraja olisi muistaakseni 8.2 ja mulla on heitellyt arvo 8.8-9.0.

Kysyin sitten tästä synnärillä viime käynnillä, kun työterveyslekuri ihmetteli leukkareiden nousua. Sisät.lekuri sanoi, että raskauden aikana LEUKOSYYTIT ON AINA KOHOLLA! Jos ei olisi niin olisi omituista. Joten jos sulla on leukkarit koholla, niin siihen 10.0 asti se menee ihan raskauden piikkiin. Ilmeisesti jos rupeaa olemaan yli 10 nin sit voi olla jotain muutakin. Toivottavsti kaikki on sulla ok ja pääset päänsärystä pian eroon! Se on niin kauheaa kärsiä siitä. Itse olen kärsinyt päänsäryistä tässä raskaudessa yhteensä varmaan 8viikkoa.

Nyt on onneksi ollut jo monta särytöntä viikkoa:)

Lumi 36+6

Vierailija

leukosyytit ovat monesti raskaudesta johtuen koholla, nou hätä :-). Itselläni oli myös joskus rv 10-15 välillä monta päivää pää kipeä koko ajan, eikä mikään Panadol auttanut. Sitten se särky loppui yhtäkkiä. Uskoisin, että liittyy tuohon alussa olevaan raskauteen ja hormonien muutoksiin, kun keho yrittää sopeutua. Alkuraskauden jälkeen olen ollut kivuton, kunnes rv 32 sain ekaa kertaa 10 vuoteen kunnon migreenikohtauksen. Onneksi se on toistaiseksi jäänyt ainoaksi.

Älä huolehdi ja googleta liiaksi ;). Varmasti paras lääke tuohon särkyyn on lepo, parasetamoli lääkärin ohjeella sekä riittävä nesteen juonti. Voisit myös pistää jonkun (mies?) hieromaan sun niskat kunnolla muutamana iltana. Noilla sun viikoillahan voi jo ottaa muitakin lääkkeitä, mutta kysy niistä omalta lääkäriltäsi etten tässä ala netti-puoskaroimaan :-)

t. Niinu 33+2

Vierailija

Viikkoja on nyt tasan 16. Lääkäri oli päivystävä eikä sen kummemmin ollut huolissaan, mutta kehoitti kuitenkin käymään labrassa verikokeella (pieni verenkuva). verenpaineet oli 135/85, mitattiin kahdesti (normaalisti n. 110/75). Verikokeesta saan tulokset tänään iltapäivällä. Kävin lääkärissä siis viime torstaina, kun saman viikon maanantaina olin äitiysneuvolassa oli kaikki ihan normaalisti viikonlopun levon jälkeen. Tosin sen jälkeen töihin mentyäni alkoi taas päässä juimia...

Ylämahakipuja ei ole ollut, mutta alavatsassa vihloo kyllä välillä ja selkääkin joku iskee puukolla silloin tällöin. Ne olen kyllä pistänyt ihan normaali raskausjuttujen piikkiin...

Ennen raskautta mulla oli jatkuvasti migreeniä, kun söin pillereitä (kierukka-aikana ei ollut) ja ehdin jo iloita siitäkin ettei raskaana tarvis sitten päänsärkyä kärsiä. Tässä sitä nyt sitten ollaan, ei kannattaisi iloita ennen aikojaan... :(

Uusimmat

Suosituimmat