Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskaltaisinko yh:na ostaa oman asunnon?

Vierailija

Velkaa tulisi n. 120000-125000 euroa. Kerrostalokolmion hankkimista siis suunnittelen itselle ja pojalle 6v.

Toinen vaihtoehto on asua vuokralla, saunallisessa kerrostalokolmiossa jossa vuokra tällä hetkellä 750euroa/kk.

Kolmas vaihtoehto olisi muutto asumisoikeusasuntoon, rivarikolmio.

Monet tutuista ihmetelleet miksi tarvitsen itselle ja pojalle kolmion, miksei kaksio riitä.

No, on itselläkin ihan kiva olla se oma makuuhuone ettei olohuoneen nurkkaan tarvitse sänkyä ängetä.

Tietty kaksio olisi edullisempi ja muuhun elämiseen jäisi enemmän rahaa.

Miten te muut yh:t asutte?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

ja ostin rivarikolmion mulle ja tytölle. Pankin kanssa sai neuvoteltua ihan siedettävät lainaehdot. Tiukkaahan toki tekee välillä, mutta ollaan selvitty. Ja tosiaan ihanaa asua rivarikolmiossa nyt vanhan kerrostalokaksion jälkeen, suosittelen.

Vierailija

Ja mielellään pysyttelisin pääkaupunkiseudulla. Länsi-Vantaalla asutaan tällä hetkellä.

Rivari olisi kiva muttei meikäläisen tuloilla sellaiseen varaa.

t:ap

Vierailija

Mä ostin eron jälkeen 4v pojalleni ja itselleni kanssa rivarikolmion 2 vuotta sitten. Nyt myin sen rivarin ja ostin meille omakotitalon.

Miksi maksaisi vuokraa, kun voi maksaa omaa pois samalla rahalla.

Olen samaa mieltä että että sekä äiti että lapsi tarvitsevat omat huoneet. Nykyään meillä on lisäksi työhuone, eikä tilaa ole yhtään liikaa. Mä ainakin haluan yrittää antaa lapselleni samanlaiset elinolot kuin saisi " normaalissa" perheessäkin.

Me säästetään sitten monessa muussa asiassa.

Vierailija

varsinkin jos et saa asumistukea ja kulut menee suurinpiirtein tasan.

1. Säästät aina jotain omaan taskuusi. Jonain päivänä lainanmaksu loppuu ja kulusi pienenevät viimeistään eläkkeellä. Olet vain yhden eläkkeen varassa. Tunnen monta yksinäistä vanhusta, vuokralla asujaa, joilla on tosi tiukkaa. Oman kämpän voi tarvittaessa pistää " lihoiksi" , jos on vanhana talousongelmia.

2. pankin kanssa on paljon helpompi tarvittaessa neuvotella lainaehdot uusiksi kuin vuokranantajan kanssa. Esim. lyhennysvapaa vuosi, jos vaikka haluat pitää vuorotteluvapaata tms.

Vierailija

itsekin ostin kun olin yh, rivari kolmion ja mun bruttotulot oli vain 1700 e, mutta lainataakka pienentää kivasti vero% ja silloin ainakin vuokra olisi ollut korkeampi kuin se lyhennys.

Tosin on otettava huomioon se mitä taloyhtiölle pitää maksaa vastiketta, mutta kuten muutkin ovat sanoneet, pankin kanssa voi neuvotella, vuokran kanssa harvemmin, tai ainakaan kovin pitkään ei voi siirrellä.

Rohkeasti vaan.

Vierailija

mutta ihana isä takaamassa ja sillä oli jotain suhteita pankkiinkin, eli sain se avulla hyvät ehdot. Vuokraa tosiaan ois tarvinnut maksaa yli 700, enkä maksa hirveesti enempää nytkään asumisesta. Me tingitään siitä, että meillä ei ole autoa. Pahalla hetkellä myös vanhemmat pystyis auttaa taloudellisesti.

Vierailija

itselle ja lapsille asunnon. Hinta oli pikkusen halvempi, lainaa olisin saanut ilman säästöjä, takaajalla 120000, tai sen verran oli neuvoteltu. Tulot on sh:n perustulot, riippuu vuorolisistä paljonko milloinkin tulee. Mutta vaihtelee n2100- 2500 välillä, siis ennen veroja. Ja vero% laski asunnonoston myötä. Päivääkään en ole katunut ja hyvin olaan tultu toimeen!

Vierailija

Ostin kolmion meille. Mun luona asui tuolloin vielä 2 poikaani, joista vanhempi oli silloin 13-vuotta ja nuorempi 7-vuotta. Molemmat saivat oman huoneen ja mä tein olohuoneeseen makuusopen. Pankin kanssa laskettiin tarkkaan minkä verran jää elämiseen, ja onko kannattavampaa asua meidän vuokralla. Lopputulos oli se että jouduin maksamaan 60 euroa enemmän lainanlyhennyksiä ja vastiketta, kuin vuokraa.

Nyt vanhempi asuu jo omillaan, ja minäkin nuoremman kanssa uuden mieheni luona. Asunto on mulla edelleen mutta vuokrattuna.

Ehdottomasti kannattaa ostaa oma, jos on säännölliset tulot ja ne riittää lainanlyhentämiseen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat