Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita kenellä 1,5v heräilee aina öisin huutamaan?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tyttö on lähes puolitoistavuotias ja herää vieläkin joka ikinen yö huutamaan. Viime viikkoina kertoja on ollut 1-5 yössä, yleensä useammin kuin kerran. Pari viime yötä on menty 4-5 heräämisen taktiikalla, en edes tiedä montako kertaa yössä tuolla käyn. Alkaa v_tuttamaan kun ei ikinä saa nukkua yötä läpi.

Tyttö nukkuu omassa huoneessa isoveljensä kanssa, joka yleensä menee nukkumaan siskoaan myöhemmin. Veli sitten herää yöllä ja tulee viereemme, sisko ei pinnasängystään pääse eikä taida tajutakaan veljen lähtöä. Viime yöt on menty siten, että tyttö nukahtaa lähes heti kun menen häntä huutoon herättyäni katsomaan - ei edes vaadi silittelyä. Joskus toki nukahtaminen on vaikeampaa.

Ilmavaivoja en ole hänellä kuullut, vaikka kakka on usein aika kovaa. Korvissa on nyt putket, eikä ollut tulehdusta viikko sitten jälkitarkastuksessa. Hampaita pukkaa koko ajan, mutta en oikein usko että nekään voivat joka yö olla syynä.

Onko kohtalotovereita, meneekö tämä koskaan ohi? Tyttö on koko ikänsä tarvinnut vähemmän unta kuin veljensä, valitettavasti. Mietin vaan että voisiko tässä jotain tehdä, muutakin kuin jotain kallista unikoulua ryhtyä käymään. Pitäisikö tytön antaa huutaa? Kuuluu saletisti naapuriin asti...

Kommentit (5)

Vierailija

heiltä tätä kysäisin kun heillä kokemusta on (äidillä 6 lasta ja veljellä 2)

tällähetkellä muutenkin esillä tämä asia, koska veljeni 1.5v tytöllä juuri meneillään yöheräilykausi. tyttö menee nukkumaan siinä ennen yhdeksää illalla ja herää parintunnin kuluttua. monasti on silloin vielä yksin makuuhuoneessa (jossa kaikki nukkuvat) ja huutohan siitä seuraa. jos äiti tai isä on jo silloin esim. lukemassa omassa sängyssään ei huuda. avaa vain hetkeksi silmänsä ja tarkistaa että ei ole yksin, sitten nukahtaa uudelleen. myöhemmin yöllä herää huutaen ja rauhoittuu kun herää. näkee luultavasti sikeää, sitkeää, pahaa unta ja rimpuilee kovasti kunnes herää ja nukahtaa pian rauhassa uudelleen.

äitini mukaan tuossa iässä lapsi on herkkä " hylkäämistunteille" ja tarvitsee usein juuri öisin vanhemman vierelleen, jotta voi nukahtaa rauhassa uudestaan. siksi hän on siirtänyt omat lapsensa nukkumaan toiseen huoneeseen vasta yli 2-vuotiaina.

tottahan syy voi olla myös joku muu, mutta jokatapauksessa toivon teidän tilanteeseenne pikaisesti löytyvän sopivan ratkaisun!

Vierailija

huuto ja itku... ja oma tyttömme huusi yöllä, kun oli samanikäinen. Luin jostain netistä (nyt en juuri sitä löytänyt), että vajaa parivuotias voi nähdä painajaisia ja herätä paniikkihuutaen, muistamatta itse sitä aamulla ollenkaan ja edes kokonaan heräämättä itse yöllä. Liittyy kehitykseen. Meillä meni muistaakseni parissa viikossa ohi. Hampaita tullessa annoin helposti parasetamolia yöksi, ettei ainakaan niiden takia tarvitse yöllä itkeä.

Tässä linkki ihan hyville sivuille. Meillä tyttö rupesin näkemään voimakkaita painajaisia viime kesänä, ollessaan 3½ vuotias, kun mielikuvitusleikit tulivat kunnolla mukaan...

http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_leikki.php

Vierailija

Vähän sama tausta kuin teillä eli takana korvakierre ja korvissa nyt putket. Meillä oli TODELLA levottomia yöt korvien putkituksen jälkeenkin ja hakeuduttiin lääkäriin. Tytöllä todettiin maitoallergia.

Edelleen tyttö on herkkäuninen. Meilläkin nukkuu isosiskon kanssa samassa huoneessa. Joka yö huutelee äitiä tuossa yhden ja kolmen välillä. Nappaan meidän sänkyyn ja nukutaan mallikkaasti aamuun saakka. Valvoin niin paljon ennen tuota allergia tietoa että enää en jaksa. Näin saadaan kaikki nukuttua. Eiköhän tuo vielä ehdi omassa sängyssään nukkua. Niin ja minä en hyväksy mitään huudattamisia noin pienellä.

Minsku

Vierailija

Sellaista ihmettä ei ole vielä tapahtunut että nukkuisi läpi yön.

Meillä on lisäksi vauva joka herää pari kertaa yössä myös, ja tietenkin eri aikaan kun isoveljensä.

Vierailija

Mikään ei ole niin ärsyttävää kun heräillä lukuisia kertoja yöllä haikeudella muistelee aikaa jolloin pystyi nukkumaan yönsä yhteen putkeen. Tiedetään tuttu tunne. Meilläkin 1 v 5 kk poika joka nukkuu omassa huoneessaan ja toisinaan koko yön reippaasti ja toisinaan sitten taas heräillään. Osa näistä heräämisistä johtuu kyllä mielestäni siitä, että hänen elämässään tapahtuu niin paljon uutta kun yrittää kovasti opetella puhumaan ja herää ei varmasti ihan painajaisiin mutta samantyyppisiin sillä usein juuri rauhoittuu pelkästään kun kuulee mamman äänen ja vähän silitystä ja haleja. Olen muiltakin kuullut että tähän ikään kuuluu moiset herätykset ja ne menevät kyllä ohi.

Hyvin usein myös silloin kun poika on tulossa kipeäksi niin heräilee yöllä ja huutoa löytyy mutta olemme jo oppineet erottamaan tämän niistä painajaisista. Kokemuksesta ja yrittämällä olen havainnut, että kun tämän ikäinen heräilee ja itkee epätoivoisesti yritän ensin silityksellä pitää omassa sängyssä jos kuitenkin lähtee sängystään (meillä sänky lattiatasossa joten hän saa itse tulla ja mennä) hän saa tulla viereemme. Emme sitä ole kieltäneet ja hän tietää kyllä ehdot jos on sairas saa tulla ja jos ei millään viihdy omassa sängyssä saa tulla eikä tästä ole tullut tapa. Mutta olen tehnyt niin, että silloin kun tiedän että kyse ei ole sairaudesta ja sairausepäilystä kannan hänet nukkuvana omaan sänkyyn (havahtuu siihen mutta ei protestoi mutta pienestä pitäen olen tehnyt selväksi missä hän nukkuu ja missä mamma nukkuu joten kyllä meillä se tiedetään). Ihan oman mielenterveyteni takia kun vielä odotan seuraavaa syntyväksi pääsiäisenä olen todennut että välillä on parempi että antaa nukkua vieressä jos siihen tulee enkä lähde viemään omaan huoneeseen. Usein nukkuu heräämättä välissämme ja välillä herää siinäkin itkuun mutta silloin voi puoliksi unessa painaa pään takaisin tyynylle. Ilmoitan hänelle aina että nyt on yö nyt nukutaan ja toistan tätä joka kerta. Lukuisia kertoja kun näin tekee ja toimii johdonmukaisesti säännöillä niin pikku hiljaa kyllä tajuaa mistä on kyse. Mutta minäkään en kyllä rankaisisi yöllisestä itkusta tässä vaiheessa ja tiedän että meidän poika on reipas nukkuja yksinkin mutta emmehän me aikuiskaan aina pysty nukkumaan. Ja välillä pitää muistaa huolehtia myös itsestään joten jos joka yö joutuu heräämään ja silittelemään niin viereen vain. Kokeile sitä että viet jossain vaiheessa omaan sänkyyn tai mitä ikinä keksitkin.

Jaksamista vain kyllä tämä lastenkasvatusta on yhtä vuoristorataa!

Uusimmat

Suosituimmat