5,5-vuotias tytto kiukuttelee ja on vihainen koko ajan minulle

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

Minulla on 2 lasta. 5 vuotias tytto, ja 2 vuotias poika. Olen ollut kotona pari vuotta ja tytto on ollut paivakodissa viimeisen vuoden. On kovin sosiaalinen tytto, saa kavereita helposti eika ujostele. Tytto on nyt ehka kesasta asti tms ollut kutakuinkin aina pahalla tuulella minulle. Aksyilee ja puhuu rumasti, huutaa jne. Rakastan tietenkin lastani yli kaiken, mutten tajua mita teen vaarin.

Tytto on paivakodissa aina natisti, opet kovin kehuvat. Samoin isovanhemmat ja muut aikuiset aina kehuvat hyvatapaiseksi ja tottelevaiseksi tytoksi. Minua uhmailee ihan koko ajan. Joka asiasta riitelee ja vaittaa vastaan. Ei halua pukea kun pyydan, ei halua syoda kun pyydan, ei halua menna nukkumaan kun pyydan, pullikoi vastaan kun sanon ettei kaveri saa tulla kylaan jne jne. Kayttaytyy ihan kuin murrosikainen.

Han myos hermoilee pikkuveljelleen todella paljon. Lyo, potkii ja arsyttaa. Tosin pikkuveli kylla harnaa ja tekee oman osuutensa riidoissa. En tieda enaa mita tekisin hanen kanssaan. Usein voimat on tosi loppu hanen kanssaan kun tiedan etta hanen perusasenne ja mielentila on olla pahalla tuulella minulle ja veljelle. Lasten isa ja mieheni on paljon poissa tyonsa takia joten olemme paljon kolmestaan. Pikkuveli alottelee juuri paivakodissa ja mina olen palaamassa toihin.

Koitan tehda tyton kanssa paljon juttuja, hanelle on harrastuksia joihin menemme yhdessa. Mutta jos en saa luistimia jalkaan tarpeeksi nopeasti tms niin han taan aksyilee minulle. Sanon kylla napakasti takaisin ja kerron miten pahamieli minulle tulee. En edes tieda mika olisi hyva rangaistus hanelle rumasta kaytoksesta! Kotiaresti harmittaisi hanta kamalasti koska pihan kaverit on tosi tarkeita. Toisaalta jos han on kotiarestissa olemme vaan kotona ja han riitelee minun ja veljen kanssa...

Kuullostaa kamalalta, mutten oikeasti tieda mita tekisin tyton kanssa. En halua kasvattaa lasta joka kohtelee minua aina huonosti ja joka ei tottele minua ollenkaan. Toisaalta illalla aina tytto haluaisi aidin kainaloon nukkumaan ja olla aidin vieressa...5v neuvolassa 6kk sitten sanoivat etta on ikaan kuuluvaa noin esikoululaisilla. Onko muilla kokemuksia tai vinkkeja??

Kiitos tuhannesti vastaajille.

Kommentit (2)

Vierailija

Meillä aikalailla samanlaisia juttuja. Tyttö 5 1/2 v ja pikkusisko joka kohta 2-vuotias. Meidän isompi neiti jotenkin äksyilee koko ajan ja väittää vastaan monesti asioissa vaikka olisi väärässä. Kaikkea saa pyytää/käskeä miljoona kertaa ennenkuin mitään tapahtuu ja silti häntä saa odottaa jos ollaan esim. lähdössä johonkin. Pikkusiskoa hän komentelee kovasti ja määräilee hänen tekemisiään. Meillä molemmat lapset on vielä kotona ja syksyllä kun minä lähden töihin lapset menee eskariin/hoitoon. Olen ajatellut että kuuluu osittain ikään, kai se on tuota 6-vuotiaan uhmaa ja osittain voi olla jotain huomion kerjuuta ainakin meillä kun meillä talonrakennusprojekti loppusuoralla niin aika mennyt paljolti taloasioiden parissa. Täytyy vaan yrittää jaksaa, vaikka aina ei jaksakaan ja sit äiti saa totaalisen apinaraivarin.

Vierailija

eli omassa uhmassaan molemmat ;-)) isompi haastaa riitaa ihan koko ajan, huutaa ja meuhkaa ja kiukuttelee... jostain luin, että tämän ikäiselle kasvaa tunteita kovasti eli opettelee niiden kanssa elämistä, niiden tunnistamista jne. kovasti, siksi kiukkuaa ja räiskähtelee, on hetkessä aurinkoinen/itkuinen jne. Eli ihan ikään kuuluvaa, kuten kaikkina muinakin ikinä on jokin kausi menossa ;-))).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat