Auttakaa! Homeoireista tietävät - tarvitsisin apua.

Vierailija

Minut on passitettu sairaslomalle epämääräisten nuha- ja yskävaivojen takia. Yleensä tilanne on aina parantunut viikonlopun aikana ja työviikolla pahentunut loppuviikkoa kohti. Nyt en kuitenkaan ole parantunut, vaan nuha ja yskä ovat edelleen kova, vaikka olen kotona.

Kysymys kuuluukin, jos oireet johtuvat homeesta, onko mahdollista, etteivät ne mene heti ohi, vaikka ei olisikaan homeisessa tilassa? Onko siis oltava koko ajan altistuksessa vai voivatko oireet jäädä ikäänkuin päälle?

Entä mitä maksaa, jos järjestää kotiinsa jonkun tutkimaan mahdollisia homeongelmia ja mistä sellaisen ammattilaisen löytää?

Kommentit (5)

Vierailija

Homeesta jos puhuu, leimautuu nopeasti luulosairaaksi tai työtä vieroksuvaksi. En uskaltaisi nostaa mitään meteliä tästä asiasta, koska leimaudun itse todella pahasti, jos epäilyni ovatkin turhia. Kyse on vaan aika monen muunkin terveydestä kuin vain minun.

ap

Vierailija

koska ystäväni altistui homeelle työpaikallaan. Sai homeesta elinikäisen riesan josta ei parane koskaan. Oireet vaan pahenivat vuosien saatossa ja meni kauan ennenkuin kukaan myönsi oireiden johtuvan homeesta. Home on sellainen aikapommi jota ei näe, mutta terveyden se vie. Ystäväni oireili sillälailla, että kun meni töihin, niin 5 min. kuluttua nousi lämpö ja häntä huippasi ja yleisvointi romahti, eli ei jaksanut tehdä mitään. Sairaslomaa haettuaan oireet parani parissa päivässä, mutta palautuivat taas töissä. Muu ei auttanut kuin vaihtaa työpaikkaa ja samassa työpaikassa sairastui myös toinen ihminen. Terveystarkastajalta voisit kysyä enemmän tietoa homeen tutkimisesta myös työpaikalta.

Vierailija

Olin töissä ennen ensimmäisen lapsen syntymää varastolla, jossa vesi tuli katosta läpi. Asialle ei tehty mitään äitiyslomani aikana ja kun palasin töihin alkoi nuha ja silmien kutina. Alkuun oireet hävisivät viikonlopun aikana, mutta koko ajan palautuminen piteni. Muutaman kuukauden jälkeen olin jo yhtä mittaa sairaslomalla. Pari päivää töissä ja loput lomalla. Taas alkuviikko töissä ja loppuviikko saikkua.

Itselläni oli poskionteluntulehduksia, kuumeilua, silmien kutinaa, nuhaa, yskää... Otin yhteyttä työsuojelupiiriin, josta he pyysivät lääkärintodistusta oireilusta. Allergiatestejä en saanut, koska työterveyshuoltooni ne eivät kuuluneet ja perus prickillä ei hometta olisi voitu kartoittaa. Itsellä taas ei ollut sellaisia rahoja, että olisi voinut käydä testissä.

Voit kertoa asiasta työterveyshuollolle tai sitten ottaa s-postilla yhteyttä työsuojelupiiriisi. Sieltä saat lisäohjeita.

Vierailija

http: //www. kaprakka. fi/fi/cfmldocs/index. cfm?ID=1162

(poista välit)

Lisäksi on mahdollista soittaa kunnan terveystarkastajalle ja kysyä tutkimusta.

Meillä oli homekoti ja oireet loppui pian muuton jälkeen. Entisten naapureiden luona vierailut laukaisi oireet uudelleen, joten emme voi siellä käydä.

Meillä tukkoisuutta, yskää, poskiontelotulehduksia, iho-oireita, astmaa.

Astma ei parane eikä homeallergia jonka lapseni sai.

Ehkä kannattaisi tutkituttaa sitä työpaikkaa ja kysyä ohjeistusta työsuojelupiiristä miten menetellä lisäksi kotonakin on syytä tutkia jos oireita myös siellä, jos on paska tuuri niin molemmista löytyy hometta.

Meillä tehtiin homemittaus ja löydettiin mm. sädesientä. Luotettava homeen löytäjä on koira joka on koulutettu tähän tehtävään Googlettamalla saat yhteystietoja.

Valitettavasti tämä asia on niin arka aihe ja vastuita halutaan väistellä joten hankala prosessi on edessäsi. Rakennusvirheita on tehty paljon josta on seurannut näitä ongelmia.

Vierailija

mittaa ilmasta ainakin..ja kosteusmittarilla..

kirveleekö silmiä, ahistaako henkeä?

suomi24:sella on keskustelu palsta mis voi kysellä tarkemmin..

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat