Onko aikoinaan aikaisin puhumaan oppinut lapsesi nyt älykäs?

Vierailija

Entä myöhään puhumaan oppinut (yli 2-vuotiaana) vähemmän älykäs/lahjakas?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

myöhään puhumaan oppinut lapsi on todettu testeissä useamman vuoden ikäistään edistyneemmäksi kouluaineissa. Liikkumaan oli hyvä jo pienenä, mutta eka lause tuli vasta kaksivuotiaana. Eikä ole mikään prepattu lapsi.

Vierailija

Aloin puhua 9kk ja kävellä samaan aikaan, reilu 1v aloin puhua kahden sanan lauseita, lukemaan opin 3-vuotiaana... no joo, mutta olen testiälykäs (Mensa) ja elämässä hyvin menestynyt, olen nyt 25v ja mulla on 30 hengen yritys ja maisterin tutkinto sekä kaksi lasta.

Vierailija

Kohtalaisen hyvin kyllä menestyvät koulussa, mutta eivät mitään poikkeuksellisen lahjakkaita ole, keskiarvot hieman ysin molemmin puolin. Aikaisin kaikki oppivat kyllä lukemaan, 3 - 5-vuotiaina.

Vierailija

ja olen aina menestynyt hyvin äidinkielessä, matematiikassa ja reaaliaineissa ja ollut semmoinen ärsyttävä kympin tyttö, en nyt osaa kehua että onko se älykkyyttä vai mitä lahjaa :). En ole kyllä koskaan edes ajatellut että onko noilla asioilla mitään tekemistä keskenään.

Vierailija

siitä sen verran, että siitähän on yleensä vanhempien muistot, että milloin on oppinut puhumaan. On myös erittäin tulkintakysymys. Kaverini mielestä hänen 8-kuukauden ikäinen vauvansa puhui, kun sanoi pa (joka kuulemma tarkoitti palloa) ja pä (tarkoitti kuulemma pää) No nyt 2-vuotiaana puhuu yksittäisiä sanoja, ei lauseita. Sanokaapa te milloin hän on mielestänne oppinut puhumaan.

Vierailija

...tarkoitan, että ekat jotakin todella tarkoittavat sanat 11-13-kuisina eli en laske tavujokellusta nyt puheeksi vaan sanat, jotka muutkin kuin omat vanhemmat ymmärtävät ;-)

1v6kk neuvolassa ovat kaikki puhuneet jo useamman sanan lauseita esikoinen selkeimmin ja parhaiten, kuopus ehkä epäselvimmin ja vain kolmen ja neljän sanan lauseita.

Esikoinen oppi lukemaan itsekseen ilman opetusta pikkueskarivuonna täytettyään viisi. Keskimmäistä ei kiinnostanut kirjaimet (emme patistelleet) ollenkaan ja hän oppi pienellä avustuksella lukemaan täytettyään seitsemän keväällä ennen koulun alkua. Kuopus (tyttö) on vasta kaksi, mutta on koululaisten vanavedessä jo oppinut tunnistamaan monta kirjainta (a,e,h,i,k,l,m,n,o,p,t,v,ä). Tunnistaa ulkonäöltä sanan äiti ja äidin etunimen vaikka olisi erinäköisillä kirjaimillakin kirjoitettuna. Sormet syhyävät, mutta en taida alkaa preppaamaan =)

Olemme opiskelevainen, lukevainen ja harrastavainen perhe. Kyllähän aktiivinen elämänasenne kehittää lapsiakin valtavasti. Vaikea sanoa, mikä on lahjakkuutta ja mikä ihan sellaista ympäristön tuomaa hyvää.

Esikoinen on kolmannella ja pärjää koulussa hienosti (kaikki on hyvää tai erittäin hyvää). Kielellisesti hän on lahjakas, se on jo huomattu. Keskimmäinen on vasta ekalla, mutta hyvin näyttää oppi uppoavan vilkkaasta ja levottomasta luonteesta huolimatta. Peruskoulun taso on kyllä sellainen, että jos on normaalisti kehittynyt ja tekee läksyt, niin hyvään yltää varmasti kaikki. Erittäin hyväänkin suurin osa, jos tahtoa on.

Vierailija

Jos kahden sanan lauseita oppii puhumaan 1v. ja lukemaan jo 3v. , mun mielestä se viittaa korkeaan älykkyysosamäärään lähinnä verbaalisen lahjakkuuden osalta. Albert Einstein oppi puhumaan vasta joskus 4v. ja vanhemmat pitivät häntä hieman vajaaälyisenä. Paljastuikin myöhemmin, että hän on poikkeuksellisen lahjakas matemaattisessa päättelyssä, avaruudellisessa hahmottamisessa sekä luovassa ongelmanratkaisukyvyssä. Mitä olen lukenut Einsteinin elämänkertaa, ei hän erityisen hyvä koulussa ollut. Hän oli kuulema huono kielissä!!

Vierailija

Minä olen

Aloin puhua 9kk ja kävellä samaan aikaan, reilu 1v aloin puhua kahden sanan lauseita, lukemaan opin 3-vuotiaana... no joo, mutta olen testiälykäs (Mensa) ja elämässä hyvin menestynyt, olen nyt 25v ja mulla on 30 hengen yritys ja maisterin tutkinto sekä kaksi lasta.

Vierailija

En ole mies vaan olen jatkanut opintoja ja töitä äitiyslomilla. Lapset 4kk ja vajaa 2v. Yrityksen pääoman sain lahjaksi, mutta liiketoiminnan olen itse luonut. Ja mietin kyllä itsekin että miten olen tähän pystynyt, lapset siis koko ajan vielä kotihoidossa.

4

Vierailija

puhumaan. Koulussa yli ysin keskiarvo ilman erityistä pänttäystä. Muuten en sitten elämässä ihan kovin loistavasti olekaan pärjännyt, eli aina nämä asiat eivät korreloi.

Vierailija

esikoisemme oppi puhumaan varhain, mutta en ole huomannut että olisi mitenkään harvinaisen älykäs. Ihan tavallinen. Mutta puhelias kyllä on. Puhe on tosin aika yksinkertaista, ei siis ole mitenkään erityisen kielellisestikään lahjakas, mutta lörpön lörpön kuuluu kaiken aikaa.

Kuopus oppi puhumaan vähän myöhemmin, mutta ei ole mitenkään erityisen puhelias, mutta taitava sanankäyttäjä. Eskarista ja neuvolasta on tullut palautetta, että onpa kielellisesti kehittynyt ja lahjakaskin.

Kummipoikani oppi puhumaan vasta yli kolme vuotiaana ja puhe oli varsin epäselvää. Nyt yläasteella koulumenestys on kuitenkin hyvä ja hän osaa mielestäni kertoa ajatuksistaan todella hyvin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat