Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka nopeasti raskausmyrkytys etenee?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

eilen neuvolassa tarkastuksessa todettiin että verenpaineet hiukan koholla ja valkuaista pissassa, sanottiin että tulla viikon päästä uudelleen tarkastukseen, laittoivat samalla painoarvioon lähetteen synnytyssairaalaan, nyt soittivat sairaalasta että pitäisi tulla antamaan sinne uudet näytteet tai sitten huomenaamuna mennä neuvolaan käymään, sairaalan lääkäri oli ilmeisesti enemmän huolissaan noista verenpaineista ja valkuaisesta kuin neuvolan lääkäri, ajattelin sitten mennä neuvolaan aamulla, puhelimessa tämä sairaalan kätilö sitten luetteli joukon oireita että jos ilmaantuu niin pitää heti tulla synnytysvastaanotolle, yksi niistä oli tukala olo, no, onhan tässä tietty tukala olo ollut jo pitemmän aikaa tämän mahan kanssa, ja kun on tämä nuhakin ollut jo yli viikon ajan, mutta mistä tästäkään tietää onko tämä tavallista raskausajan tukaluutta vai merkki jostain vakavasta.. höh, no jos joku tietäisi vähän sanoa että kuinka tarkka pitää olla näiden oireiden kanssa että kuinka nopeasti raskausmyrkytys etenee ja kuinka nopeasti aiheuttaa vauvalle jotain?

Kommentit (8)

Vierailija

on nyt toinen raskaus menossa ja viikko sitten todettiin verenpaineen olevan koholla (140/88) ja valkuaista pissassa hieman. Käskettiin tarkkailemaan ettei tule muita oireita, jos tulee niin heti sairaalaan.

Päänsärkyähän mulla on ollut jo usean viikon silloin tällöin, kun en saa nukuttua mutta tiedän sen siis johtuvan tästä, koska mulle tulee aina kamala päänsärky jos en saa nukkua tarpeeksi.

Vatsakipuja ei ole muuta kun supistukset sillon tällön :D

Noita näköhäiriöitä..miten paljon niitä pitäisi tulla että ovat oire? Kun mulla tulee jos ajaessa tuijotan lumeen tai nousen liian nopeesti ylös. Mutta nyt vkon aikana ei ole tullut kun yhden kerran kun nousin liian nopeasti väsyneenä sohvalta ylös. Ja ne oli renkaat, tuli ihan Ring-elokuva mieleen :D Ja netistä kun luin niistä näköhäiriöistä niin luki että sahalaitakuvioita tms..

Ja tuo tukkoisuus mistä joku kertoi, vähän jäi huolestuttamaan..Olen flunssassa niin enhän mä mitään eri tukkoisuutta johtuen raskausmyrkytyksestä huomaisi kun muutenkin oon ihan tukossa ja saa niistää vähän väliä.

Vauva tuntuu kuitenkin olevan kunnossa, villisti liikkuu päivittäin.

Rv 37+4

Vierailija

Alkoi viikolla 30 verenpaineen nousulla ja valkuaisella. Neuvola otti tosissaan mutta kun lähetti miut päivystykseen niin nauroivat sieltä aina kotiin. Alkupaineet oli 90/60. Ravasin jopa 5x viikossa neuvolassa mittauksissa ja taas päivystyksessä ja aina kotiin. Sitten rv 37 taas päivystykseen ja suoraan sairaalaan sisään kun minulla todettiin todella paha raskausmyrkytys, viimein uskoivat. VAloja silmissä, verenvuotoa nenästä, valkuaista, paineet pahimmillaan 150/110, miulla oli kauhea turvotus ja niin kova pääkipu että jouduin yhden hengen huoneeseen eristyksiin pimeään kun en kestänyt valoa enää. Vauva syntyi 2 päivän käynnistelyn jälkeen 38+0

Saa nähdä kuinka käy tässä raskaudessa, ei ole voitu luvata ettei myrkytys uusiudu

Vierailija

silloin kun tulee pää tosi kipeäksi, turvotukset kasvaa, näet pilkkuja tai valoja tai sitten ylävatsalle tulee kiristävä tunne, on tilanne pahenemaan päin.

itselläni raskausmyrkytystila kesti varmaan 8 viikkoa, olin välillä osastoseurannassa, neuvola seurannoissa tai äpkl-seurannassa.

lopulta paineet nousi tosi korkeaksi ja menin taksilla kättärille osastolle, ja synnytys alkoi spontaanisti vkolla 38+0.

Vierailija

Itselläni tosin ensimmäisistä oireista (turvotus, pissassa valkuaista ja verenpaine vähän koholla), jotka tulivat rv 38, meni vähän yli kaksi viikkoa kunnes synnytys käynnistettiin. Noiden kahden viikon aikana välillä pissassa oli valkuaista, välillä ei, ja turvotustenkin määrä vaihteli ... kaikki tämä riippuen siitä, miten paljon olin levännyt tai jaksanut juoda vettä. Siinä rv 38 tietämillä sain verenpainemittarin kotiin, jotta voin seurata arvoja. Neuvolassa kävin kaksi kertaa viikossa. Rv 40 verenpaineet alkoivat olla noususuuntaisia, oli päänsärkyä ja turvotusta ja taas pissassa valkuaista. Neuvolalääkäri lähetti minut sairaalaan rv 40+2, oloni ei ollut mikään järkyttävän tukala.

Sairaalassa alettiin heti käynnistellä, mutta tableteilla homma eteni niin hitaasti, että tilanne stopattiin yöksi eli ei enää illalla annettu supistuksia aikaansaavia lääkkeitä. Koko ajan hoitajat minua muistuttivat mahdollisista oireista ja että heti pitää kertoa, jos sellaisia tulee. Sairaalassa ollessa päänsärky lisääntyi, verenpaine kohosi ja valkuaista tuli enemmän pissaan. Minun piti olla vuodelevossa, vain vessassa sain käydä, syömisetkin tuotiin sänkyyn! Seuraavana aamuna sitten sainkin passituksen suoraan synnytyssaliin, missä puhkaistiin kalvot ja laitettiin oksitosiinitippa ... viiden tunnin kuluttua siitä tyttö syntyi. Oma ja tytön vointi olivat loistavat. Minulla verenpaine esim. oli kunnossa heti samana päivänä kuin synnytin.

Kovasti hoitajat minua varoittelivat etukäteen, että myrkytys voi pahentua nopeastikin. Ja että synnytyksen jälkeenkin on vielä 2 vrk kriittistä aikaa.

Oma oloni ei missään vaiheessa ollut mikään kamalan tukala. Turvotukset oli suht lieviä, verenpaine korkeimmillaankin vain noin 158/98. Ainoa selkeästi oloani vaikeuttava oire oli nenän tukkoinen olo parin viikon ajan, just niinkuin olis ollut flunssa. Usein myös hengitys vinkui kun kävin illalla nukkumaan, pitikin nukkua korkean tyynyn kanssa ne viimeiset raskausviikot. Mutta aamuisin olo oli ihan ok ja kevyt kun olin yön levännyt. Eli minun kohdallani tuo raskaumyrkytys oli aika salakavala, sitä vaan luuli että tää on nyt ihan normaalia loppuraskauden tukaluutta.

On hyvä asia, että vointiasi seurataan ja että olet saanut yhteydenoton sairaalasta päin. Jos voinnissasi tulee muutoksia, voit sen enempää miettimättä lähteä sairaalaan; sinua ei sieltä käännytetä vähätellen pois vaan vointisi otetaan todesta ja uskoisinpa, että synnytys myös kännistetään herkästi.

Vierailija

ekan kerran pissassa näkyi merkkejä + verenpaine kohosi ~rv 36 (lisäksi voimakas turvotus) maanantaisessa käynnissä, terkka kutsui keskiviikoksi vp-mittaukseen ja pissatestiin. Ke oli arvot normaalit levon takia, perjantaina taas oireili pissa vp. Muistaakseni olisi ollut maanantaille tai tiistaille aika, mutta sunnuntain ja maanantain välisenä yönä olosta tuli niin kauhea, että olin aamulla terveydenhoitajaa odottamassa.. verenpaine oli siinä vaiheessa alapaine jossain satasessa ja pissa parilla plussalla ainakin + olo oli ihan hirveä. Eli siis se tukala olo mulla oli kyllä ihan selkeästi erilainen kuin normaali odotus-tukala (puristi sydämen kohdalta niin että oli suorastaan vaikea olla suorassa ja hengittää). jouduin ma osastolle, ti naistenklinikalle ja ke alettiin käynnistelemään, to leikattiin poika sitten.. eli 1,5 viikkoa meni ekoista oireista siihen kun vauva oli ulkona musta.

Mulla diagnosina oli vakava pre-enklapsia ja epäiltiin HELLP-syndroomaa elikkä varmaankin siksikin kehityi niin vauhdilla. Itse olisin vain tyytyväinen kun sairaalasta halutaan nopeammin seurantaan, parempi sitten saada sieltä hyvät tulokset testeistä kuin ootella yksin että kehittyykö se r-myrkytys vai ei..

toivotaan että levolla pysyy sulla aisoissa, ainaskin vielä hetken aikaa!

Vierailija

Korjaan tekstiäni sen verran, että kun arvelin, että synnytys käynnistetään herkästi, niin en muistanut huomioida raskausviikkojasi. Niitä on sen verran vähän, että ensin varmaan kokeillaan lepoa ja runsasta juomista ... ja vasta jos vointisi radikaalisti huononee niin sitten käynnistellään tai tehdään sektio. Toivottavasti vointisi pysyy hyvänä ja vauvasi saa vielä vähän aikaa olla hyvissä olosuhteissa kohdussasi kehittymässä. Sanon tämän vain sillä, että edellinen raskauteni päättyi sektioon etisen istukan takia rv 36 ja vauva vietti vuorokauden lasten teholla ja sitten vielä reilun viikon lastenosastolla erinäisten pikkupulmien vuoksi.

Pystytkö kotona lepäämään hyvin? Nimittäin se lepokehoitus kannattaa ottaa ihan täydestä todesta. Ja vaikka olo olisikin välillä parempi, niin silloin ei sitten pidä sortua tekemään viikkosiivouksia sun muuta pikkupuhdetta.

Uusimmat

Suosituimmat