Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausdiabeetikot, vauvan painoarvio + joilla otettu lapsivesipunktio keuhkojen kypsyyttä tutkittaessa...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli millä viikoilla punktio on tehty, ja millä viikoilla keuhkot yleensä olleet diabeetikkojen lapsella kypsät syntymään?

Itselläni viikkoja nyt 36+4 ja lääkärin mielestä ei tuota näytettä kannata vielä ottaa, vaikka lapsen painoarvio oli nyt 3700 g ja vaaveli vastasi kooltaan viikkoja 39+6!!!!

Antoivat ajan ens maanantaille, jolloin viikkoja 37+3 ja ottavat näytteen silloin. Vastaus tulee viimeistään keskiviikkoaamuna, johon on vielä aikaa 8 päivää, sen jälkeen aletaan käynnistelemään, jos keuhkot ovat kypsät.

Itseä pelottaa, että vauva kerkeää kasvaa viikossa liian isoksi, mutta lääkäri totesi siihen, että no jos silloin painoarvio on yli 4200 g niin tulee automaattisesti sektio, jota en itse millään haluaisi! Tuntuu, että viikossa varmasti kasvaakin niin, että on yli tuon 4200 g, sillä edellinen painoarvio tehtiin tasan 2 viikkoa sitten, jolloin vauvalle arvioitiin painoa 2600 g, eli sen jälkeen vauvalle on painoa kertynyt nyt 500 g/viikko.

Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on? Itseäni pelottaa, että miten tämä koko homma vielä päättyy....

T.isella 36+4

Kommentit (2)

Vierailija

raskaudiabeetikoilta siksi, koska yleensä vauvat kasvavat diabeetikkojen äideillä liian suuriksi, minkä vuoksi käynnistys ennen la:ta on usein aiheellinen, mutta samalla diabetes hidastaa keuhkojen kypsymistä. Olivat ainakin meidän äitipolilla sitä mieltä, että eivät käynnistä vaikka painoarvio olisi suurikin, jos keuhkojen kypsyydestä ei ole varmuutta....

T. isella

Vierailija

Muuta en oikein osaa sanoa kuin että minulla oli raskausdiabetes, eikä minulle tehty (tai ainakaan ehditty) mitään tutkimuksia. Vauva lähti itse syntymään viikolla 36+2, keuhkot oli ihan kehittyneet ja painoa oli 2840g.

En tiedä olisiko minulle tehty vastaavia tutkimuksia jos olisi ehditty,ainakaan niistä ei mitään mainittu??

Uusimmat

Suosituimmat