Kirjoittelin nelosvarotusta seiskaluokkalaiselle, jonka vanhemmat ovat laittaneet kouluun vuotta aikaisemmin, siis kuusivuotiaana.

Vierailija

Mietin, onko tuolla varhaisella koulun aloittamisella ja nykyisellä huonolla (joissain aineissa) menestyksellä yhteyttä. Mielipiteitä? Kokemuksia?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Joskus harkitsin poikani laittamista kouluun vuotta aikaisemmin, mutta päädyin kuitenkin jättämään tämän ajatuksen. Koin että vaikka taidoiltaan hän saattaisi selvitä hyvin (lukee, laskee ym taitavasti), mutta koen hänen olevan sosiaalisesti kuitenkin vasta omnikäistensä kanss atasoissa. Kasvakoon vuoden vielä ja yritän sitten itse motivoida ja antaa haasteellisia tehtäviä kotona, jos niitä sitten enää tarvitaan.

Tiedollinen ja taidollinen kehitys ei mene aina yhteen sosiaalisen kehityksen kanssa. Joskus olen huomannutmeidän vanhempien pätemisen menevän lapsemme edun edelle. Muutamaan oppilaaseen, jotka ovat aloittaneet vuotta aikaisemmin koulussa, olen törmännyt, joilla on ollut henkisiä ongelmia (itsetunto, suhteet ym) yläkoulussa. Mutta paha sanoa mikä johtuu mistäkin.

Vierailija

Ei anna kyllä sinusta kuvin pätevää kuvaa opettajana. Kai teidänkin koulussa on koulupsykologi tai erityisopettaja, joiden kanssa sparrata näitä asioita ennemmin kuin av-mammojen. Sitäpaitsi sinullakin on vaitiolovelvollisuus ja vaikka et kerro nimiä tai yksityiskohtia täällä, niin mielestäni on epäeettistä keskustella oppilaiden asioista tällaisella keskustelupalstalla, jolla on jos jonkinlaista viheltäjää.

terveisin kollegasi

Vierailija

Voi kai kuitenkin olla, että joidenkin kohdalla se on huono ratkaisu. Pelkkä vanhempien kunnianhimo ei saisi olla päätöksen takana. -ap

Vierailija

Kaikki meni hienosti, e:n paperit lukiosta. Ikäkysymys on tullut vastaan muutaman kerran, mutta ei todellakaan merkittävässä määrin.

Riparille pääsin silloin kun muutkin

(isä soitti kerran kirkkoherralle ja asia järjestyi heti)

Tanssin kaksi kertaa vanhat kun poikia oli liian vähän, ekan kerran lukion ekalla ja muistan juoneeni Ville Vallattomia baarissa jo silloin ekalla kerralla. Abiristeilyllä olin, taisin olla kyllä just silloin 18 täyttänyt.

Vierailija

kunhan ei puhu oppilaista nimillä tai muuten selvästi tunnistettavasti. Ns. tavallisia asioita saa tietysti puhua. Kouluhan on julkinen paikka; kaiken, minkä vierailija voisi nähdä, voisi periaatteessa kertoakin, mutta hienotunteisuussyistä (ja siksi ettei kiinnosta) aika vähän asioista puhutaan. Meillä päin.

Vierailija

tuntomerkit annoin. Vielä voit pohdiskella, olenko sittenkään oikeasti opettaja; saatanhan olla huolestunut äiti, joka naamioi oman lapsensa tarinan. Ja sitten: rauhoitu. -ap

Vierailija

Olen miettinyt lykkäystäkin, mutta psykologin mukaan siihen ei ole syytä. Mietin vaan sitä, että jos sitten joku laittaa muutamaa päivää nuoremman tammikuussa syntyneen lapsensa sitten vuosi etuajassa kouluun, niin tuskin näiden kahden välillä niin suurta eroa on... Samalla tavalla ovat nuorimpia kuitenkin molemmat. Oman kunnianhimon takia ei lasta tosiaan minusta kannata kouluun laittaa, mutta jos alkuvuodesta syntynyt lapsi osaa jo viisivuotiaana lukea ja on muutenkin fiksu, niin miksipä ei.

Vierailija

Joten siksi epäilen, että noita heikosti pärjääviä on kuusivuotiaina aloittavissa vähemmän!

Juu: itse menin myös vuotta aiemmin kouluun, kirjoitin 6 laudaturia ja olen YTM koulutukseltani, eli ainakaan koulunkäynti ei tuottanut ongelmia. Samoin on käynyt muiden tuntemieni vuotta aiemmin aloittaneiden.

Mutta siis tuon kypsyystestauksen vuoksi olettaisin, että kyse on päinvastoin valikoidummasta joukosta...

(itse en omiani pane vuotta aiemmin kouluun, koska ei siitä lapselle erityisempää hyötyäkään ole, kunhan tuottaa sosiaalista päänvaivaa myöhemmin, kun kaverit etenevät esim. juuri rippikouluun, autokouluun ja baareihin aiemmin)

Vierailija

Välttämättä ei ensimmäisellä ja toisella luokalla mutta siitä eteenpäin.

Vaikka lapseni osasi lukea ja tehdä pieniä laskutehtäviä 5-vuotiaana en ollut innostunut päiväkodin ehdotuksesta laittaa lasta varhaisemmin kouluun koska leikkiminen oli todella tärkeässä osassa sillon ja on kyllä vieläkin, nyt 3. luokalla.

Mieluummin niin että on kypsä ja pärjäävä kuin se että jossain vaihessa kostautuisi tuo varhainen koulunaloitus.

Vierailija

Kaikki tuntemani 6-vuotiaana koulunsa aloittaneet ovat pärjänneet joko erinomaisesti tai olleet keskitason oppilaita. Mutta en ymmärrä, miksi heidän pitäisi saada joitain erityiskohteluita, kuten esim. riparin käynti vuotta nuorempana kuin muut.

Vierailija

ei pääse muun luokan kanssa juhlimaan yms. tempauksiin koska ei ole täysi-ikäinen silloin kuin pitäisi.

Kuullostaa pikkujutulta, ja että odottakoon, mutta oikeasti jotain matkoja, vanhojenpäiviä yms. tehtäessä se voi olla aika kurjaa, jos sitten luokan kesken pitää sopia mistä luovutaan että kaikki pääsisi mukaan. tai sitten jättäytyy rannalle suosiolla...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat