Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Käännösalan palkkauksesta

Vierailija

Olen miettimässä alan vaihtoa (takaisin) käännösalalle muutaman vuoden tauon jälkeen. Nyt olisin kiinnostunut kuulemaan, millainen palkkataso on nykyään, kun tunnen pudonneeni hieman kelkasta.

Jos palstalla pyörii käännösalan (tai miksei dokumentoinninkin) ammattilaisia, olisi todella paljon apua, jos kertoisitte palkkauksestanne ja esimerkiksi, oletteko esimies- vai suorittajatason tehtävissä, julkisella vai yksityisellä puolella jne.

Kiinnostavaa nähdä, pyöriikö täällä muita meikäläisiä!

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Silloin se varmaan on tuota 50-70 euroa/tunti.

Vierailija:

Lainaus:

Erikoisaloina voisin nimetä vaikkapa vaativat lakitekstit ja tekniset tekstit, niistä minulla ainakin on kokemusta.

Niin, ja käännöstyöllä tarkoitan ihan asiatekstien kääntämistä, en esimerkiksi mitään EU-tavaraluokituskäännöksiä tai muita termilitanioita.

Vierailija

Teen työtä omana yrittäjänä. Palkkaus ei nyt päätä huimaa, eli saan 24 ¿ tunnissa + alv. Mutta yleensä laskutan per sana ja silloin saan about 0,12-0,13 c/sana + alv. Eli lähdekielen sana. Ja käännöskielinä ihan molemmat kotimaiset ja yleensä käännän liike-elämän ja hallinnon-alan tekstejä. Ei tässä rikkaaksi tuu, mutta se vapaus se vapaus!! En usko, että enää menisin toiselle töihin, siitä saisi ehkä sen 2500-3000 ¿/kk ja joka päivä pitäisi lähteä kaupunkiin. Nykyään teen töitä ehkä puolipäiväisesti n. 4 päivää viikossa. Silloin tällöin istun iltaisin ja viikonloppuisin mutta vapaatahan tämä on!!!

Vierailija

jos freelancerina tekee ja riippuu tietty paljon siitä onko luovaa tekstiä vai esim pakkaustekstien kääntämistä tai vaikkapa ammattitekstiä...tarkenna hieman kysymystäsi!

Ja tietty mitä kieliä osaat - ihan " peruskieliä" vai jotain harvinaisempaako?

Vierailija

Kyllä mä olen käsittänyt että tämä on ihan yleinen tuntipalkka meidän keskuudessamme. Ja on todellakin paljon helpommin ansaittu raha kuin jonkin siivouksen kautta. Eipä tarvii edes kotoa lähteä eikä kuluja ole nimeksikään.

Vierailija

Kaupallista tai juridiikkaa olen miettinyt. Mulla on pienet lapset, joten voisin yhdistää opiskelun ja lastenhoidon.

Olen kyllä nopea ja tienaankin ihan hyvin, mutta työnsisällöstä ei enää sitten pysty nauttimaan, muuttuu vain näppäimistön jatkeeksi. Eikä tulevaisuus näytä ainakaan paremmalta, päinvastoin, kehityssuunta on ollut laskeva jo ainakin 10 vuotta.

19

Vierailija

Niin silti käteen jää 12 ¿. Ei se nyt huonokaan ole. Mulla oli vakipaikassa 10 ¿ tunnissa ja monella täälläpäin on vain 8 ¿! Kun ei kuitenkaan mene penniäkään työmatkoihin eikä vaatteisiin yms.

Kyllä alvi tähän kuuluu tottakai! Voithan sä ostaa esim. tietokoneen tai mitä muuta tahansa työhön jotenkin liittyvää ja saat suoraan vähentää sen alvin osuuden siitä tuotteesta + ettet maksa sitä osuutta sitten enää valtiolle takaisin. 1000 ¿ tietsikasta maksatkin oikeesti vain 800 ¿. Tämähän ei onnistu jos olet jossain palkkatyössä. Sama koskee osittain lehtitilauksia, puhelinlaskua + että itse saan vähennyksiä työhuoneesta kotona etc.

Vierailija

Kiitos muuten tähänastisista tiedoista, niistä on kovasti apua! Tuntuu, että naisvaltaisella alalla on alituisena vaarana myydä nahkansa liian halvalla. Tein sen virheen tällä alalla jo kerran, ja siksi vaihdoinkin alaa kokonaan. Tuntuu, että tässä välillä palkkatilanne on jonkin verran kohentunut.

Vierailija

Itse olin suuren telealan yrityksen palveluksessa ja siellä tienasin 10 ¿ + lisät. Monet tuntemani miehet metallialan yrityksissä täällä landella tienaavat vain tuon 8 ¿ kuin myös miehen veljen mukaan esim. ABB:n tavalliset duunarit (heillä tosin vuorotyö lisää liksaa).

Mutta turhapa tästä on väitellä. Meilläpäin tämä on ihan ok liksa, huomioonottaen KULUT jotka ovat todella vähäiset. Ei näitä liksoja kannata verrata mihinkään Helsingin tai kaupungin palkkoihin. Itse asun alueella joissa asuminen on erittäin edullista. Esim. tämän talon ostimme vajaalla 80 000 ¿:lla!

Lisäksi oikeasti minä teen erittäin harvoin työtä tuota tuntitaksaa vastaan vaan useimmista saan töistäni maksun sanahinnan mukaan. Joskus tienaan 200 ¿ helposti päivässä, joskus kestää useita päiviä saada moinen summa kokoon.

Minä en teekään tätä työtä rahan vuoksi, vaan vapauden takia. Olen joka kesän pitkällä kesälomalla lasteni kanssa, olkoonkin sitten ilman korvausta. Olen ollut useita vuosia myös toisten palveluksessa eikä sekään mitään nannaa ole! Orja siinäkin on.

Vierailija

jossa oli kaksikin kaupan kassaa. Kummankin tuntipalkka oli sen 9 euroa ja risat. Toinen oli töissä Siwassa, toinen jossain Ruokamarkkinoilla ja Tradekassa.

30

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat