kolmi vuotiaan motoriikka

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tytöllämme on ollut tukikengät käytössä n 1.5 vuotta ja nyt ollaan menossa motoriikka testiin. Onko kenelläkään kokemusta moisesta testistä? Testi tehdään keskussairaalassa lastenneurologin luona. Ilmeisesti katsoo miten kiipeilee ym. Kovaa kyytiä tyttö menee paikasta toiseen ja kiipeilee pulkkamäessä.

Kertokaa kokemuksia keneltä löytyy...

Kommentit (6)

Vierailija

Minulla on itselläni löysät nilkat ja jossain vaiheessa oli harkittu tukikenkiä. Niihin ei kuitenkaan lopulta päädytty.

Löysänilkkaisuus ei viivästyttänyt kävelemään lähtöä (kävelin alle 1-vuotiaana ilman tukea, luulen että se on yksi syy, miksei tukikenkiä otettu käyttöön). Sen sijaan kävelin jalkaterät sisäänpäin jonnekin 10-vuotiaaksi. Löysät nilkat korjaantuivat kun kävin balettitunneilla pari vuotta. En tosin tunne nykyisiä hoitosuosituksia, mutta voisin kuvitella, että fysioterapiasta tai nilkkoja vahvistavasta muusta jumpasta olisi saatavissa apua löysiin nilkkoihin silloin, kun tilanne ei hidasta kävelyä.

Vierailija

Meidänkin neidillä, vajaa 2 v. on löysät nilkat (ja liikkuvuutta tuntuu olevan muissakin nivelissä). Neuvolassa asiaa ei ole varmaan edes huomattu. Olen itse miettinyt, että pitäisi varata tarkistusaika. Kiinnostaisi nuo tukikengät, että pidetäänkö niitä koko ajan vai tietty tuntimäärä päivässä?

Vierailija

Näin talvis aikaan tukikenkiä (sandaalit) pidetään jalassa koko hereillä olo ajan. Unilta herättyään ja iltaisin pesun jälkeen on jonkin aikaa ilman. Kesällä oli tietysti enempi jalassa kun sai olla niillä ulkonakin. Alkuun oli ohje pitää väh kuusi tuntia päivässä.

Vierailija

Me käytiin keskussairaalassa lastenneurologin luona testissä. Lääkäri laittoi ekaksi tytön piirtämään mallista eli piti piirtää suora viiva ja pallo. Teki palapelin ja laittoi palikoita laatikkoon. Ja tietysti piti juosta, hypätä ja seistä yhdellä jalalla. Kaikki oli kunnossa ja kehitys kohillaan, kun ei vielä ole kolmea täyttänyt. Samat jutut kuulemma testataan myös normaalissa 3-vuotis neuvolassa

Aikanaan saatiin lähete paikkakunnan fys.terapeutin lausunnon myötä keskussairaalaan ja siellä on käyty nyt kaksi kertaa vuoden välein. Tietysti kenkiä vaihtamassa kun jalka kasvaa huimaa vauhtia.

Vierailija

Tukikengät olleet käytössä sen takia kun neidillä oli reilu vuotusena todella löysät nilkat (ovat hiukan vieläkin) ja kävelemään lähtö oli hitaampaa kuin normaalisti. Lähti kävelee 1v5kk ikäisenä.

Kaksi vuotiaana oli edellinen lääkäri käynti ja silloin vain jatkettiin kenkien käyttöä. Nyt kaksi kuukautta vajaa kolmi vuotiaana ollaan menossa motoriikka testiin.

Vierailija

Heippa! Meilläkin on löysänilkkainen 2-vuotias. Tukikenkiä meillä ei ole ainakaan vielä. Mitä kautta menette motoriikkatestiin? Jos jaksat, niin tule kertomaan, mitä siellä testattiin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat