Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vajaa kaksivuotiaan aamutoimet

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Maaliskuussa kaksi vuotta täyttävän tyttömme aamurutiineihin kuuluu vielä imetys, heti hänen herättyään kuuden maissa. Ja aamupuuro syödään ennen kahdeksaa. Imetyksen lopetus on edessä, ja huomaan miettiväni, että mitä tilalle. Purkkimaitoa? Ei heti maitoa, vaan vasta sitten puuron kanssa? Kuinka kauan lapsi jaksaa odottaa puuroaan? Pitäisikö puurohetkeä aikaistaa, jos aamumaito jää välistä?

Minkälainen aamuaikataulu teillä toimii? Olen kummallisen pihalla siitä, miten asiat luistaisivat parhaiten. Joten olisi mukava kuulla, miten teillä aamut sujuvat niin voin miettiä, mikä tapa meille sopisi parhaiten imetyksen lopetuksen jälkeen. :)

Kommenteista kiittäen!

Eline

Kommentit (6)

Vierailija

Meillä samanikäinen lapsi söi ennen aamupalan vasta hoidossa kahdeksalta, herättyään tuntia aikaisemmin. Tänä vuonna rupesin menemään tuntia myöhemmin töihin, ja syömmekin aamupalan kotona yhdessä heti aamupotan, pesun ja pukemisen jälkeen. Heti pukemisen jälkeen tyttö tepsuttaa keittiöön hokien " Puuroo, puuroo..."

Ihan hoitouran alussa annoin pienen aamupalan jo kotona, kun jännitin niin hirveästi, että syököhän mitään hoidossa. Eli lapsi on sopeutunut vaihtuviin olosuhteisiin helposti.

Vierailija

ovat saaneet aamupuuron vasta hoidossa klo 8 (isä vie, jokatoinen viikko vien minä vasta ruoka-aikaan). Jos tyttö aamulla heräsi kovin aikaisin ja nälkäisenä, annettiin/annetaan hänelle kotona jugurtti tms. Ihan sillä, että söisi kahdeksalta kunnolla puuroa, koska ruoka on taas vasta klo 11 ja sinne pitää tarhassa jaksaa..

Minä luulen, että aamunne rupeaa muotoutumaan ihan itsekseen. Jos lapsi on kovin nälkäinen herättyään ja kotihoidossa, antaisin minä puuron aikaisemmin ja jugurttia sitten klo 8-9... Tai sitten lasi maitoa herättyään ja puuro normaalisti kahdeksalta. Meillä on molemmilla lapsilla lehmän maitoon siirryttäessä ollut vatsa löysällä viikon verran, mutta sitten ruvennut tottumaan...

Vierailija

sopiviksi. Onhan aikuisissakin eroa.. jotkut haluavat syödä heti herättyään, toiset vasta myöhemmin. Meillä näin:

1v 10kk herää noin klo 7.30-8 ja syö melkein heti herättyään puuroa ja leipää ja juo maitoa.

kun esikoinen oli 2-3 niin heräsi joka aamu siinä 6.30 ja ensin luettiin sängyssä puolisen tuntia ja sitten noustiin ja otettiin yleensä lasi maitoa, vettä tai tuoremehua. Sitten tyttö leikki joku 45 minsaa ja noin 7.45 vasta maistui puuro ja leipä.

Vierailija

Minulla myös maaliskuussa 2 v täyttävä tyttö ja imetyksen lopetin reilu kk sitten, ja tavaksi tuli ottaa maitoa nokkiksesta heti ensituimaan. Siitä sai hieman lohtua kun neitiä harmitti todella kovasti aamuimetyksestä luopuminen. Nyt riippuvuus on vaihdettu siis toiseksi- mutta äiti ja lapsi on tyytyväisiä ;)

Vierailija

Miten sitä onkaan hukassa noin pienen muutoksen alla... Mutta eiköhän se siitä se meidänkin aamu muotonsa löydä. Kiva että kommentoitte, sain vähän pohjaa omille mietteilleni!

Vierailija

Kuten edelliset jo totesivat - lapsi tottuu kyllä rutiiniin, jonka itse valitset. Itse aikanaan, kun tuosta aamumaidosta (tissimaidosta) luovuttiin pojan kanssa vaihdoin sen ensin mukilliseen maitoa. Poika joi silloin jo kaiken muunkin maidon nokkamukista. (Meillä siis imetys lopetettiin jo vähän alle 1 v ikäisenä).

Pidin aamupuuron samalla ajalla aamukahdeksalta -- jonkin aikaa poika joi aamuisin mukista maitoa ja sitten vielä lisää aamupuuron kanssa. Hänellä oli siis hetken viiden aterian lisäksi kuudeskin ateria - pelkkä nokkamukillinen maitoa tuntia ennen aamiaista. Muutaman kuukauden päästä luovuimme tuosta maidota kuin ohimennen - siitä tuli tarpeeton.

Sinulla kun lapsi on vanhempi - tuota maitoa tuskin tuossa tarvitaan kovinkaan kauaa -- ja voihan olla, että maitolasillinen ei kelpaakaan (protestiksi), tai sitten kelpaa hyvinkin. Itse tarjoaisin aluksi ja luopuisin vasta vähän myöhemmin (tai lapsen halutessa heti).

Meillä edelleen aamiainen syödään kahdeksalta - riippumatta siitä mihin aikaan poika on herännyt -- nyt saattaa joskus nukkua perätin seitsemäänkin, mutta pienempänä heräsi melkein poikkeuksetta kuudelta -- eikä saanut aamiaista ennen kahdeksaa. Nyt pojalla ikää 2 v 8 kk. (Sisarensa saa kyllä maitoa aiemmin, hänellä kun ikää on vasta 4 kk).

Uusimmat

Suosituimmat