Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joku haluaa opettaa tieten tahtoen lapsen lukemaan ennen kouluikää??

Vierailija

Olen tyrmistynyt, kun kuulin, että tuttavani opettaa 5-vuotiastaan lukemaan Aapisen avulla. Lapsi aloittaa ensi vuonna vasta eskarin, mutta tämä äiti haluaa että hänen kullannuppunsa on ryhmän taitavin ja osaisi jo lukea eskariin mennessään tai ainakin vähintään tunnistaisi kirjaimia. Siis haloo. Eikö koulu ole sitä varten, että siellä opitaan? Onko ekaluokkalaisesta hauskaa istua tunnilla, kun muut opettelevat lukemaan ja hän jo osaa? Ei taida äiti ymmärtää lapsen parasta, vaan yrittää pönkittää itsetuntoaan osaavan ja taitavan lapsen kautta.

Sivut

Kommentit (70)

Vierailija

Nykyään vanhempien mielestä on hienoa, kun lapset osaavat lukea ja tietävät paljon. Siitä voi olla hyviä seurauksia, jos lapsi on "varhain kypsä", luonnostaan suorituskeskeinen ja tarpeeksi taitava. Ja lisäksi vanhempien pitää osata hellittää omista tavoitteistaan lapsen tarpeiden mukaan. Eikä saa vertailla siihen mitä muut osaavat tai eivät osaa. Vaarana on kuitenkin se, että lapsi ahdistuu tai vähintäänkin alkaa toteuttaa ulkopuolelta annettuja tavoitteita, sen sijaan että oppisi toteuttamaan omaa tahtoaan ja elämään omaa elämäänsä. Tästä voi tulla isoja ongelmia viimeistään aikuisena: esim. kenen agendaa totetutan? mikä on elämäni tarkoits? epämääräinen ahdistus jne.

Vierailija

Jospa sillä lapsella on oppimisen ilo ja haluaa itsekin lukea kirjoja? Niissä maissa, joissa mennään kouluun vaikka 5-vuotiaana, pidetään ihan normaalina ja hyväksyttävänä että lapsi osaa lukea.

Vierailija

että ei se lapsi opi lukemaan ennenkuin sillä on siihen valmius. Toisilla se on jo 4-vuotiaina, toisilla vasta 8-vuotiaina.

Mutta ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, tarkoitushan ei ole pönkittää äidin egoa vaan kyse pitäisi olla lapsesta.

Vierailija

kaverin lapsen eskarissa tehtiin viimevuonna samoja asioita kuin lapseni tekee nyt eka- luokalla.Saivat esim. kirjain läksyjä kotiin. Onneksi meillä ei näin ollut. Tyttö oppi kyllä lukemaan eskarivuoden aikana, kun iltaisin tykkäsi tavata kanssani aapista, ja tämä siis oli ihan hänestä lähtöisin, pyysi sitä usein mieluummin kuin iltasatua...Meidän tapauksessa ihan hyvä juttu että lapsi oppi lukemaan ennen kouluikää, sillä sekä mulla että miehellä on lukihäiriötaustaa, ja hyvä on ettei ainakaan lukutaitoon kaadu koulunkäynti. Tyttö kävi eskari vuonna koulukypsyystesteissäkin,

Vierailija

jota kannustetaan oppimaan omassa tahdissaan, siis autetaan kun kyselee mitä missäkin lukee tai miten joku kirjoitetaan. Mitään lukemisen opettamista en halua edes ajatella, sen saa koulu hoitaa ellei jossain välissä tyttö opi itsekseen.

Itse opin 5-vuotiaana lukemaan, varmaan samaan tyyliin "opettamatta". TIedän että minua ei opetettu mutta mitä luultavimmin siis samaan tyyliin vastailtiin kun kysyin jne. Ekaluokka koulussa oli melkoisen tylsä, Hiekkalan lapset -kirjasarja taisi tulla luettua kevääseen mennessä. No onneksi nykyään otetaan lukevat lapset paremmin huomioon, mutta ei minun mielestäni siinä ole lähtökohtaisesti mitään erityisen hienoa että oppii lukemaan ennen kouluunmenoa. Ehtii niitä lööppejä tavaamaan kaupassa myöhemminkin.

Vierailija

onhan se hieno että lapsi oppii lukemaan! Vai väittääkö joku muuta? Käsi sydämellä? Kuulostaa pahasti kateelliselta puheelta. Oma lapsi oppi 5-vuotiaana. Olen itsekin opetusalalla ja luettiin paljon iltaisin. Oma lapsi ei ole vielä ainakaan kiinnostunut iltalehdistä, mieluummin lukee aku ankkoja) Lapsen luokalla oli vähemmistönä lapset, jotka eivät vielä lukeneet kouluun mentäessä. ja luokka oli jaettu pienempiin ryhmiin. eli lukutaitoiset saivat jo lukea enemmän)

Vierailija

niin tottakai lapsen täytyy antaa harjoittaa sitä taitoa.

Minä opin lukemaan 4-vuotiaana ja oma juuri 5 v täyttänyt lapseni osaa luetella aakkoset, osaa tavata, tunnistaa kaikki kirjaimet ja osaa kirjoittaa kaikki kirjaimet. Emme ole juurikaan opettaneet, vastanneet vaan lapsen kysymyksiin siitä mitä tässä lukee, miten "kissa" kirjoitetaan, jne.

Koulussa on jo vuosikausia ollut eri ryhmät niille jotka osaa jo lukea ja niille ei, ja iso osa ekaluokkalaisista osaa lukea, eli ei lukutaitoinen ekaluokkalainen ole outolintu tai tylsisty siellä.

Vierailija

AP:han kirjoitti "Miksi joku haluaa opettaa tieten tahtoen lapsen lukemaan ennen kouluikää??" eli kyse on siitä että vanhempi haluaa VÄKISIN opettaa lapsen lukemaan ennen kouluikää eikä mennä ollenkaan lapsen oppimishalun mukaan.

Eri asia on tietenkin jos lapsi itse HALUAA oppia lukemaan.

Vierailija

niin siis lukee lyhyitä lauseita, esim lehdistä, televisiosta sen mitä ehtii,

mainoksista jne. Niin ja isonsiskon Winx-lehdistä.

Ei osaa tavata, mutta osaa muodostaa äänteitä ja on jotenkin oivaltanut miten ne sanat muodostuu. Tämä ei todellakaan ole pelkästään positiivinen asia:

Oltiin pysäkillä ja siihen katokseen seinään oli joku kirjoittanut että Tarjolla ilmaista siimaeliö (?) p*illua, puh se ja se.

Siinä kun aikamme odotelttin tyttö sai sen luettua, ja kyseli tietysti että mikä on siimaeliö ja p*llua? No, minä en ollut koskaan sellaisista kuullutkaan...

Esikoisen kaveri luki 4-votiaana, mutta eipä vaan osannut vielä 5-vuotiaanakaan

pelata yksisnkertaista lasten Uno-korttipeliä.Ei millään ymmärtänyt sen sääntöjä.

Joten ei se aikainen lukutaito taida olla takeena mistään huippuälykkyydestä:)

Vierailija

Sain koko vuoden kuulla kotonakasvatetuista lapsista, jotka ei osaa EDES lukea.

3 seuraavaa opetinkin lukemaan ennen eskaria, ettei tarvitse naputtaa koko ajan asiasta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat