Perhehuoneeseen pääseminen (nkl, kättäri, jorvi)

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kävin Helsingin monikkoperheiden sivuilla ja siellä osui silmiini keskustelu naistenklinikasta. Kirjoituksista ymmärsin ettei kaksosten kanssa pääsisi perhehuoneeseen ollenkaan, tarvitsevat kuulemma niin paljon apua? Pitääkö tämä todella paikkansa? Itse olemme olleet aina perhehuoneessa edelliset neljä kertaa, enkä todellakaan haluaisi nytkään muuta. Miten kättäri ja jorvi toimivat? Eipä tämä kylläkään vielä ole ajankohtaista aikoihin, alkoi vain mietityttämään.

MotherOf4 rv 17+2

Kommentit (8)

Vierailija

Ei meille ainakaan sanottu mitään vastaavaa Nkl:lla. Tosin ei " oikeasti" haluttu perhehuoneeseen, kun oli esikoinen kotona, mutta yleisesti juteltiin ja sanoivat ettei ollut vapaana. Ja vaikka kaksoset tarvitsevat usein apua niin ei kuitenkaan aina. Meillä meni esim. kaikki ihan hyvin ja päästiin heti kaikki kolme osastolle. Myöhemmin pääsin jopa omaan huoneeseen levon vuoksi ( raskausmyrkytys). Niin tietysti vauvat olivat mukana ja vierailijatkin pääsivät helpommin tulemaan... MUTTA kannattaa kyllä mun mielestä levätä sairaalassa niin paljon kuin mahdollsista ja antaa vauvoja yöhoitoon kätilöille, jos mahdollista. Kotona kun saa sitten tehdä kaiken itse =)

Vierailija

Minut kärrättiin Kättärillä hätäsektion jälkeen heräämöstä perhehuoneeseen. Hoitajat kertoivat, että kaksosten äideille järjestyy perhehuone melkein aina (siis synnytystavasta riippuen).

Toinen vauva oltaisiin tuotu vierihoitoon heti kun pääsin osastolle (vaikka olin nukutuksen jälkeen aivan tööt ja makasin paikallani), mutta hänkin sai jäädä yöksi valvontaosastolle, kun pyysin.

Perhehuoneessa olimme todellakin vain perheen kesken, apua sai kyllä pyytämällä. Viimeisen yön vauvat olivat hoidossa kansliassa, että saimme yhden yön nukuttua ennen kotiutumista.

Minulle jäi ainakin sellainen olo, että kaksosäidit laitetaan perhehuoneeseen juuri siksi, että isä voi olla mukana hoitamassa vauvoja. Koska hoitajilla ei ainakaan Kättärillä tuntunut olevan aikaa auttaa...

Vierailija

Lokakuussa suoraan hoitajalta sanottuna; kaksossynnyttäjiä ei oteta perhehuoneeseen, koska heidän ajatellaan tarvitsevan enemmän apua kuin yksössynnyttäjien. Tätä ei sanota suoraan kenellekään, mutta on sanattomasti sovittu käytäntö.

Annetaan ymmärtää että se olisi mahdollista, mutta ei ole.

Hoitajan mielestä " asiakkaiden" kannattaisi nostaa asiasta haloo, mutta kukapa juuri kaksoset synnyttänyt jaksaisi?

Vierailija

Kaksosinfossa kysyttyä; kaksosperheet pääsevät perhehuoneeseen jos on tilaa.

Synnytyssalissa useamman kerran kysyttyä; tarkistamme mikä on tilanne (ei koskaan vastausta).

Osastolla kysyttyä; ei ole tungosta mutta kaksosperheitä ei sinne haluta.

Synnytys oli melko helppo alatiesynnytys, kyseessä esikoiset ja olisimme todella halunneet perhehuoneen ja alusta asti pyysimme sellaista.

Pääsimme kahden hengen huoneeseen, jossa erittäin huonovointinen pitkäaikaispotilas joutui kärsimään vierihoito-opettelustamme ja mieheni pyörimään toisten jaloissa ja ravaamaan viikon sairaalan ja kodin väliä. (Yläpuolelta kuului karsea remonttimekkala alkaen klo 7 aamulla.)

Tämä on totta ja hoitajan mukaan vakiintunut käytäntö. Jotenkin nämä perhehuoneet olivat eri osastolla ja näiden osastojen välillä oli hieman erimielisyyksiä.

Vierailija

Eli mulle tarjottiin pariinkin kertaan mahdollisuutta vaihtaa omaan huoneeseen isosta neljän hengen huoneesta, että saisin levätä. Niin ja lapsetkin otettiinn kansliaan yöksi halutessa, vaikka virallinen politiikka on, ettei lastenhoitajia ole vaan itse hoidetaan... Meitä oli useampi kaksossynnyttäjä ja apua kyllä tarjottiin. Tosin riippui älyttömästi hoitajasta. Vanhat jousti paljon enemmän kuin nuoret virkaintoiset ;) Mutta ihan hyvä kokemus oli kaikista.

Vierailija

Multa kysyttiin, että haluanko perhehuoneeseen. En halunnut, koska perhehuoneesta ei saa viedä vauvoja kansliaan yöksi.

Mulla oli kahden hengen huone ja olin tyytyväinen siihen. Mulla oli alle 3kg vauvat joita piti säännöllisesti ruokkia 3 tunnin välein. Joten yösyötön klo 23-24 jälkeen kärräsin lapset kansliaan jossa saivat klo 3 maidon ja aamulla klo 6 sain kuivaksi vaihdetut pienokaiset suoraan sänkyyn. Olin tyytyväinen järjestelyyn ja sain nukkua 6 tunnin pätkän.

Vierailija

ymmärsin että kyse oli sektio-äideistä... Vai ymmärsinkö väärin. Eli he ei päässeet perhehuoneeseen, kun tarvitsivat apua suunnitellunkin sektion takia + olivat mm. lääkkeissä ekan vrkn.

Mä oon kaksi lasta NKL.lla saanut ja apua saanut niin paljon kun halusin (eli en halunnut). Perhehuoneeseen varmaan helpommin päästävät " kokeneemmat" äidit, jotka pärjää kaksostenkin kanssa paremmin. Eli jos alatie synnytys normaali ja vauvat pääsee heti vierelle, niin miksei pääsisi. No mä voin kysyä asiasta kun meen ens viikolla NKL:lle kaksosinfoon. Tosin oon myös ymmärtänyt, että NKL:lla on vain muutama perhehuone tai yhden hengen huone ja ruuhkaa siellä on aina. Sinne on kai äitien pyynnöstä nyt suunnitteilla perhehuoneita lisää.

K@uno ja tuplat rv31+3

Vierailija

Eli jos ei ole ruuhkaa saa kaksosten äiti yleensä automaattisesti perhehuoneen,jäi mies tai ei. Minä en ollut ajatellut mennä pehehuoneeseen mutta osastolle kun tultiin ohjattiin mut perhehuoneeseen. Mies jäikin sitten sinne kun niin kävi. Mutta vaikka mies ei oliskaan jäänyt niin olisin saanut sinne saman palvelun kuin olisin ollut normaalissa huoneessa. ja sama maksukin olisi mennyt kuin olisin ollut 3 hengen huoneessa,mutta kun isä jäikin niin sitten meni se normaali perhehuone maksu. Meillä kaksoset olivat esikoiset ja tosi hyvin pärjättiin kaksistaammekin siellä perhehuoneessa ja ainahan sinne sai apua kun tarvitsi.

martina 28+2 ja kaksoset 2v8kk

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat