Yövaipoista eroon, miten?

Vierailija

Päivisin lapsemme käy potalla, ei tarvitse päiväunillakaan vaippaa. 3-vuotias. Nyt olen alkanut miettimään tuota yövaippajuttua. Vaippa on kyllä likomärkä pissasta aamulla kun herätään.

Onko lapsen valmiudesta kiinni, siis jos vaippa märkä = ei vielä yövaippaa pois?

Vai onnistuuko yöharjoittelukin niin kuin päivätreenit, että vaippa vain jätetään pois ja hyväksytään muutama vahinko?

Kommentit (4)

Vierailija

Meillä 4,5-vuotias poika, joka ollut päiväkuiva 2-vuotiaasta asti. Öisin kuitenkin on vaippa, joka aamulla likomärkä.

Olen saanut neuvoja kokeilla vaan rohkeasti vaipattomuutta, mutta huonoin tuloksin. Vaikka iltajuomista rajoittaisi ja pissaamisesta huolehtisi ennen nukkumaanmenoa, lakanat on saanut vaihtaa monta kertaa yössä jos vaipan on jättänyt pois. Muutamia kertoja tätä on kokeiltu, ajatuksena oli että jospa lapsi " oppisi" kuivaksi kun huomaa että sänky kastuu ja olo on epämukava. Pari viikkoa mentiin myös niin että herätin lapsen kerran tai parikin yössä vessaan, yritin totuttaa tällaiseen rutiiniin jos olisi sitten oppinut itse käymään vessassa. Mutta ei, itselle kerääntyi univelkaa ja lapsi ei oppinut mitään vaan kasteli sänkynsä jos satuin herättämään väärään aikaan.

Nyt olen lukenut yökuivuudesta tutkimustietoa (ja samaa infoa saanut myös neuvolasta): yökuivuus edellyttää tietyn yövirtsan eritystä vähentävän hormonin erittymistä, ja tämä erittyminen alkaa yksilöllisesti yleensä 3-5 vuoden iässä. Lasta ei siis voi OPETTAA yökuivaksi. Jos hormonia ei 5-6-vuotiaana ala eritttyä, asiaa voidaan avittaa lääkityksellä.

Odottelua siis vain, luonto hoitanee homman tai jos ei, pyydät sitten aikanaan apua :)

Vierailija

Mun esikoisen yövaippa oli aina aamulla täynnä. Kerran päätin kokeilla miten sujuisi ilman. Ja sujuihan se, ikinä ei ole tullut yhtään vahinkoa! Lapsi oli silloin pikkuisen vajaa 3v.

Vierailija

meillä meni yli vuosi siitä kun oli päivä kuiva ennen kuin lopetti yöllisen pissailun vaippaan . uskon kans ettei tätä asiaa kannata kiirehtiä ja eikä sitä mun mielestä kamalasti voi opettaakkaan .

Vierailija

joku asiasta oikeasti tietävä sulle jo vastasikin, mutta siis ignoroi noi kaksi vastausta, joissa kehotetaan vaan kokeilemaan. Yökuivuus edellyttää tietyn hormoonin erittymistä ja sitä ei siis todellakaan voi opettaa. Kun yövaippa on aamuisin säännöllisesti kuiva, lapsesi on valmis yövaipasta luopumiseen. Jos niin ei ole tapahtunut vielä viiteen ikävuoteen mennessä, suositellaan tarkempia tutkimuksia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat