Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa mitä kaksivuotiaanne osaa!

Vierailija

Monenko palan palapelejä sen ikäinen yleensä tekee? miten puhuu? Osaako piirtää?

- Kiitos

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

saksia. Piirtää suttuja ja ympyröitä ja sydämen tapaisia (= yrittää oikeasti piirtää sydäntä ja aika lähelle osuu). Osaa käyttää haarukkaa. Vaihtaa vaipat itse ja pukee itse. Äiti ei saisi oikeastaan missään auttaa. Kantaa tuoleja ja kiipeää niille kurottelemaan ylhäällä olevia tavaroita. Osaa vääntää suihkuhanan päälle. Jne.

Vierailija

Just oppi tekeen 7 palan palapelejä ja nyt siirrytään seuraavaan tasoon. Puhuu jonkin verran, osa sanoista epäselviä. Lauseet n. 4-5 sanaa peräjälkeen. Pukee itse esim. housut ja paidan jos jaksaa. Syö itse. Pottailee, muttei ole vielä ihan kuiva. Auttelee kotitöissä. Leipoo kanssani mielellään. Piirtää suttua, yrittää tehdä ympyrää. Laulaa ja leikkii laululeikkejä. Tykkää hiihtää (siis kotipihassa, ei ladulla).

Vierailija

tekee nuppipalapelejä jonkin verran, mutta palapelit eivät kiinnosta. Mieluiten maalaa tai piirtää tai väkertää muovailuvahaa. Liimaa, mutta ei leikkaa. Puhe epäselvää välillä ja änkyttääkin, koska juttua on enemmän kuin saa ulos suustaan :) Tekee kuperkeikan, kiipeilee vallan mahdottomasti. Pukee itse paitsi vetskareissa ja napeissa tarvii apua ja lahkeiden " lenksukoissa" . Vetää jopa kurahaalarit itse jalkaan :-O Rakastaa ylikaiken vaatteita ja vaihtaakin niitä miljoona kertaa päivässä.... plääh! Kertakaikkiaan rakastettava pakkaus ja niiiiiiii vauhdikas, että hengästyttää.

Vierailija

Puhuu sanoilla, 2-3 sanaa peräkkäin, mutta harvoin vielä lauseita. Sellaista sähkötyskieltä.

Nuppipalapelit sujuu jo hyvin, mutta tavallisissa tarvii apua. Sellainen 6 palan tavallinen menee itsekseen, muttei isompi.

Piirtää suttua ja ympyröitä, tykkää värittää.

Rakentaa pikkulegoilla (yleensä täydentää isompien rakennelmia...).

Potalla käy, kun laitan, muttei tunnista hätäänsä.

Osaa " kiitos, ole hyvä ja anteeksi" ja yleensä oikeissa paikoissa.

Osaa pukea housut, sukat, lapaset ja pipon. Riisuminen sujuu paremmin, mutta yleensä laiskottaa.

Hiihtämistä treenaa ja ladulla pääsee eteenpäin.

Vierailija

Älkää hyvät ihmiset vertailko lapsianne kaikki on persoonia ja kehittyvät omaa vauhtiaan, neuvola ja päiväkoti on sitä varten että kysellään mikä on normaalia ja mikä ei....

Vierailija

nuppipalapelejä. Laittaa sujuvasti sellaiseen Tupperwaren palloon kaikki palat oikeasta reiästä, tietää värit,vaikeammat myös esim. vaaleanpunainen ja -sininen, oranssi, ruskea jne. Osaa laskea kymmeneen. Tekee niin korkeita torneja palikoista kuin palikoita riittää ja ne pysyvät pystyssä. Mutta puhuu vielä aika epäselvästi, ei piirrä kuin viivoja ja ympyröitä. Askartelee mielellään, eli liimailee kortille kuvioita tms.

Ei osaa pukea kuin ulkovaatteita päälleen, riisuu tietenkin sujuvasti ;), käyttää vaippaa vielä, istuu potalla kyllä mielellään mutta lähes aina ilman tulosta.

Ikää pojalla on nyt 2,5 v.

Vierailija

Paitsi että meidän ei ymmärrä vielä pottailusta mitään, pissa tulee aina yllätyksenä kesken leikin, joten ei varmaan osaa vielä rakkoa hallita.

Vierailija

2v 10kk tekee 42palan palapelejä, tuntee värit, osaa pukea housut ja sukat autettuna. Auttaa tiskikoneen täytössä ja tyhjennyksessä, luettelee numerot 1-10 (tunnistaa osan nähdessään). Tuntee

useita kirjaimia. Piirtää pelkkää suttua, hiukan luistelee omin avuin kaatumatta. Kova puhumaan ja puhe pääasiassa selkeää. Nyt opettelee hyppäämistä ja käyttää matalia korokkeita tähän tarkoitukseen. Kuiva kokonaan. Hiihtää....Kaiken kaikkiaan tavallinen osaaminen ikäänsä nähden.

Vierailija

mutta muuta osaa paljon. Esim. piirtää jo ihmisen, jolla jalat,kädet, silmät, suu ja hiukset (ja pallovartalo). Syö itse. On päivä ja yökuiva. Pukee paljon jo itse jne.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat