Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten vastaatte 4-5 vuotiaan kiukutteluun,

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

nyt on ollut useita ketjuja suunnilleen tuon ikäisten lasten kiukuttelusta. Minulla on kohta viisivuotias neiti, jolla samoja oireita. Hirveää marinaa useaan otteeseen pitkin päivää. Taustalla tilanteen mukaan turhautumista, äidin huomion hakua, ikään kuuluvaa yms. Itse olen miettinyt, että minkälaisia lapsen tunteita tukahdutan, jos ärjyn tyyliin " nyt loppuu kaikenlainen marina, eikä äiti halua kuunnella yhtään kiukuttelua turhista" . Kuitenkin pitäisi antaa lapsen ilmaista tunteitaan ja vielä opettaa ilmaisemaan negatiivisiakin tunteita. Mutta jos annan tyttäreni rauhassa ulista ja möykätä, niin kasvaakohan siitä sitten koko elämänsä kitisemiseen käyttävä ihminen.

..no, joo, tuskinpa tähän mitään yksiselitteistä vastausta on, mutta miten yleensä reagoitte lapsen, ainakin näin aikuisen näkökulmasta, turhaan urputukseen siitä, minkänäköisestä mukista juo, kun aina pitää aamulla pukea, ja vessassakin pitää käydä...Minun täytyy tunnustaa, että usein miten totean napakasti, että " nyt loppu" , ja jos ulina alkaa yleisellä paikalla, niin sieltä poistutaan. Olen vaan alkanut miettimään, että olenkohan liian ankara ja tukahdutan lapseni vielä vaajata kykyä ilmaista tunteita.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat