Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ratsastus ja raskaus

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kysynpä tämänkin vielä: eli milloin pitäisi lopettaa ratsastus jos raskautuu? heti vai vasta kun vatsa alkaa näkyä ja tulla esile lantiomaljasta? Voiko mahd putoaminen tai tärinä jotakin aiheuttaa myös lantion sisällä olevalle alkoille, vai??

Kommentit (5)

Vierailija

Jotkut lopettaa samantein, kun plussa näkyy tikussa ja toiset jatkaa ihan loppuun asti.

Itse kävin säännöllisesti omalla hevosella kouluvalmennuksissa rv 20 asti, sitten rupesi jo tuntumaan ikävältä ja supisteli. Myös minä jätin esteet ja maastorallit jo alkumetreillä kuvioista pois, en halunnut myös ottaa mitään ylimääräisiä riskejä putoamisesta vaikka tuttu ja turvallinen hevonen onkin.

Eli jokainen tekee tavallaan ja ei ole yhtä ja oikeaa vastausta tähänkään, kunhan maalaisjärkeä käyttää ja tiedostaa riskit mitkä lajiin kuuluu.

Vierailija

Minulle ratsastuksenopettaja suositteli kyllä ratsastuksen jatkamista oman kehon tuntojen mukaan, mutta sanoi, että alkuraskaudessa on istukan irtoamisen riski, mikäli mennään "hötkötystä", eli isoaskelisella hevosella paljon harjoitusravia ym. Jatkan taas kun 3 kk tulee täyteen, sitten varmaan tämä pahoinvointikin väistyy :)

Vierailija

Itse en käynyt plussan jälkeen kun kolme kertaa ratsastamassa, sillä rupesin pelkäämään, jännittämään ratsastamista. Totesin ettei kannata itteensä turhaan kiusata. Innolla kyllä odotan että pääsen taas rakkaan harrastuksen pariin vauvan syntymän jälkeen. Ratsastaessa alkoi myös ylävatsaan pistämään, enkä tuntenut oloani enään turvalliseksi.

Vierailija

Minulle ratsastuksen opettaja suositteli lopettamista viimeistään viikolla 20.

Vähän ratsastaneille suosittelee kuulemma lopettamista heti,koska lantio ei ole vielä "tottunut" hevosen liikkeeseen.Toinen syy jolloin kannattaa lopettaa heti on se, että alkaa pelkäämään vauvan puolesta,jolloin eläin vaistoaa ratsastajan pelon ja riski tippua kasvaa sen takia.

Muutenkin kannattaa kuunnella omaa kehoa ja ratsastaa sen mukaan eli niin kauan kun se ei tunnu epämiellyttävältä.

Kaikenlaisen esteiden hyppimisen ym jätin heti alusta saakka pois,lähinnä putoamisriskin takia.

Vierailija

Neuvolassa olen saanut erilaisia kommentteja riippuen henkilöstä. Useimmat ovat suositelleet lopettamista heti alkuraskaudesta. Kahden ensimmäisen kohdalla tätä neuvoa noudatinkin...

Kolmannen kohdalla jatkoin siihen asti, kun ratsastushousut rupesivat kiristämään eli n. viikolle 17 Ja tällä kertaa neuvolan täti oli sitä mieltä, että jos hyvältä tuntuu niin mikä ettei.

Tosin ilmoitin ratsastuksenopettajalle heti alkuun, että varaa minulle "varman/hyväravisen" hevosen tunnille, n. 50cm puomeja hyppäsin viimeisen kerran viikolla 16.

Eli suositukset taitavat vaihdella tässä asiassa "asiantuntijan mukaan"

Uusimmat

Suosituimmat