Onko normaalia, että 9v lapsi nukkuu äidin vieressä joka yö?

Vierailija

Mielestäni kuulostaa varsin oudolta mutta tässä perheessä järjestely on tämä ja siis joka ikinen yö.

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

lähi-vanhempi on isä? Kuinka vanha tyttö voi nukkua hänen vieressään?

Tai tietysti mikäli lapsi on käymässä sen etä-isin luona?

Kertokaapas mielipiteitä, ihan oikeasti kiinnostaisi?

Vierailija

vanhempien kanssa. Tosin omassa sängyssään. Meillä on kolme 90 cm leveää runkopatjaa vierekkäin (yhteensä siis 270 cm leveä sänky). Ihana llalla kölliä kaikki vierekkäin, katsoa telkkaria tai lukea, jutella päivän kuulumiset. En ole sitä koskaan pitänyt mitenkään epänormaalina, vaikka esim. oma siskoni yrittää välillä vihjailla ja pilkata nukkumisjärjestelyjämme. Ei kuulu kenellekään, näin on meidän hyvä olla. :-)

Vierailija

että missä vanhemmat harrastavat seksiä. Kylppärissäkö tai jossain olohuoneen sohvalla? Vaihteluna varmaan ihan kivaa, mutta jatkuvasti?

Vierailija

että nukutaan yksin omassa sängyssä, on se harvinaisempi tapaus. Mutta kun meidän kulttuuri on päättänyt että jo vauvan pitäisi viihtyä laumastaan erossa, niin siitä näkökulmasta se kai sitten on "epänormaalia".

Vierailija

Jos tässä kyseisessä perheessä lapsen tarve on läheisyys, tarve tulla hyväksytyksi, tarve saada lohtua jne. niin miksi ihmeessä se pitäisi lapselta kieltää?!

Kyllä ne kerkeää vielä omissa sängyissään nukkua.

Itselläni 3v ja 5v lapset. Molempien kanssa ollaan nukuttu perhepedissä imetyksen ajan. Varsinkin nuorempi tulee usein yöllä meidän viereen. Nyt tuoreen muuton jälkeen vanhempikin. Nuorempi nukkuu keskellä, isompi jalkopäässä.

Itse olen nukkunut yh - äitini kanssa samassa sängyssä 12 - vuotiaaksi ja ukkini ja mummoni vieressä siellä ollessani liki samanikäiseksi! Eikä minulla ole mitään ongelmia antaa läheisyyttä lapsilleni, saatika että epäilisin olevan epänormaalia että 9v haluaa aikuisen läheisyyttä!

Vierailija

Ja lapset on nukkunu imetyksen aikana perhepedissä (päivisin myös vaunuissa ja pinniksessä). Sitten pelkässä pinniksessä ja kun pinniksestä aletaan nouseen vuoden ikäsenä niin lastensängyssä.

MEILLE tämä on ollut normaalia. Lapsi ei ole koskaan huutanu erikseen, aina kun on ollu oma peti tuttu ja turvallinen.

Vuoden ikäsenä on muuten siirrytty omaan huoneeseenkin. Pitäisin sitä ihan eri asiana kuin se että vanhempani on asunu joskus koko perhe pienessä yksiössä ja kanoja tapettu seinän takana ulkona.. :)) Ei ne siitä tykänny. Se oli pakko. Mutta siihen tottuu.

Musta ei olis normaalia jos lapsi haluaisi 9- vuotiaana sänkyyni. Onko kukaan kyselly kiusataanko lasta jne?

Toi on asia joka vaan vahvistuu ajan myöden: jos lapsi nukahtaa ja sen annetaan nukkua koko yö siirtämättä omaan petiin niin toki siitä tulee arkinen asia joka voi muuttua ongelmaksi -jos perheelle asia ei ole hälläväliä missä lapsi nukkuu.

Ei ole minun ajatteluani että miettisin että me ihmiset oltais jotain laumaeläimiä. Eihän tässä laumassa syödä, metsästetä ja vaan loikoilla savannilla??

Miksi sitten taas jokkut vanhemmat pitää "kylmänä" että lapsi nukkuu omassa TURVALLISESSA pedissä?

Musta tuntuu että tällön ongelma on sielä vanhemmassa. Johan näitä on katteltu noissa riiviölapsiohjelmissakin.. Mutta miten vaan: pervoa on kun ITSE niin ajattelee, kai se normaalius on sitten sama asia?

Vierailija

Meillä nukkuu kaikki 3 lasta meidän vanhempien makuuhuoneessa ja kaikki ovat alle 5v.

Minäkään en haluaisi nukkua yksin isossa huoneessa joten miksi minun pitäisi pakottaa lapseni tekemään se?? Ehtivät kyllä ja mielestäni se yhteenkuuluvuuden ja turvallisuuden tunne on se tärkein.

Nykyään kun pitäis vauvasta asti olla omassa huoneessa enkä minä ainakaan ymmärrä miksi, siksikö että vanhemmat saavat mahdollisimman hyvin nukkua? Itse olen herkkä uninen ja yksi lapsista on huono nukkumaan mutta helpompaa se minulle on ,että hän on lähelläni kuin se että hyppisin jatkuvasti toiseen huoneeseen.

Isäni on kasvanut kahden huoneen asunnossa viiden sisaren kanssa ja ihan tervepäinen on vaikkei ole omaa huonetta omistanut...

Vierailija

Jos se sopii heille niin ei kai siinä mitään. Itsekin nukuin vanhempien välissä tuossa iässä, tosin en nyt ihan joka yö mutta melkein.

Vierailija

Lainaus:

...13-vuotiaaksi, kun asuimme niin ahtaasti. Ei ollut kivaa, ei! Se jatkuva seksisessioiden kuuntelu... Olisin erittäin mielelläni nukkunut omassa huoneessa, jos se olisi mahdollista, jo ainakin 5-vuotiaasta alkaen. Tuo jatkuva "läheisyys" oli minulle yhtä kärsimystä.

Mieheni tytär pyrki jatkuvasti isänsä sänkyyn vielä 11-vuotiaanakin, ja se ei minusta ollut enää normaalia. Tarvittiin (minun lisäkseni) kolmen terapeutin ponnistelut, jotta isä saatiin ymmärtämään, ettei hänen tehtävänsä ole pitää yllä lapsen kuvaa siitä, että isän luona on turvatonta.

Meillä periaate on aina ollut se että lapset saavat halutessaan siirtyä omaan huoneeseen nukkumaan koska tahansa. Perhepeti ei ole pakko ja meillä siinä mennään puhtaasti sillä fiiliksellä miltä se perheestä tuntuu. Jos lapset haluavat omilleen, se sopii ja jos meitä aikuisia ahdistaisi tai tulisi univaikeuksia niin sitten on mietittävä järjestelyä uusiksi. Meillä perhepeti ei ole pakkoratkaisu vaan tällä hetkellä koko perheelle mukavin vaihtoehto.

Mutta mitä tulee tuohon tekstisi loppuosaan, siitä ole hiukan erimieltä. Se ei minusta ole epänormaalia että lapsi haluaa vanhempansa viereen eikä sekään ole minusta epänormaalia että asia on isälle ok. Mutta koska sinä olet miehen uusi puoliso ja et asiasta pidä, silloin on luonnollisesti tehtävä ratkaisu joka sopii myös sinulle. Sillä sinullakin on luonnollisesti paikka miehen vierellä... Minusta tuossa perusteluksi olisi kuitenkin riittänyt jo sekin että sinulle ei ole luontevaa nukkua niin että miehen lapsi nukkuu kanssanne.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat